لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

حمله انتحاری در کویته پاکستان ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت


انفجار در بیمارستان مدنی کویته. ۱۸ مرداد ۹۵
انفجار در بیمارستان مدنی کویته. ۱۸ مرداد ۹۵

یک بمب‌گذاری انتحاری در بیمارستانی در شهر کویته، مرکز بلوچستان پاکستان، روز دوشنبه ۱۸ مرداد دست‌کم ۷۰ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بمب زمانی منفجر شد که در حدود ۲۰۰ نفر برای مراسم تشییع جنازه یکی از وکلای ارشد کویته در بیمارستان تجمع کرده بودند.

به گزارش این خبرگزاری، گروه «جماعت الاحرار»، یک شاخه جداشده از گروه طالبان، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و گفته است که «تا برقراری یک نظام اسلامی در پاکستان» حملات بیشتری را ترتیب خواهد داد.

بیشتر کشته‌شدگان انفجار دوشنبه از وکلا و روزنامه‌نگارانی بودند که برای مراسم عزاداری «بلال انور کاسی» به این بیمارستان آمده بودند.

«بلال انور کاسی» رئیس پیشین کانون وکلای بلوچستان بود که در خیابان مورد سوءقصد قرار گرفت و بعد از آن بر اثر جراحات وارده، در بیمارستان جان باخت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت قتل وکیل یادشده را برعهده نگرفته است.

هدف قرار دادن مسئولان و نهادهای دولتی پاکستان توسط گروه‌های شبه‌نظامی اما، در منطقه بلوچستان این کشور امری پرسابقه است.

بلوچستان پاکستان مشکلات امنیتی عدیده‌ای دارد و همواره با مسائل مربوط به فعالیت گروه‌های اسلام‌گرا، خشونت فرقه‌ای بین گروه‌های سنی و شیعه، و فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب مواجه است.

انفجار روز دوشنبه دومین انفجار بزرگ در میان جمعیت در پاکستان طی سال جاری است؛ پیش از این در روز عید پاک مسیحی انفجار بمبی در یک پارک در شهر لاهور ۷۵ کشته برجای گذاشت.

بیمارستان‌ها در پاکستان پیش از این نیز هدف حمله قرار گرفته‌اند و ازجمله در سال ۲۰۱۰ انفجار یک بمب در یک بیمارستان شهر کراچی ۱۳ کشته به دنبال داشت. کشته‌شدگان این انفجار خانواده‌های مجروحانی بودند که به خاطر یک بمب‌گذاری دیگر در بیمارستان بستری شده‌بودند.

XS
SM
MD
LG