لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

اظهارات هاشمی در مورد کاندیداتوری‌اش برای مجلس خبرگان


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، هشدار داد که «باندی و جناحی شدن» انتخابات مجلس خبرگان رهبری «از اعتبار آن در جامعه» می‌کاهد، و «ضررهایش به پایه‌های نظام می‌رسد.»

وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا که روز یکشنبه ۲۴ خرداد، منتشر شده، همچنین گفت که «برنامه خاصی» برای حضور در هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ندارد.

آقای هاشمی رفسنجانی درعین حال دربارهٔ کاندیداتوری در انتخابات پیش روی این مجلس گفت: «اگر به این نتیجه برسم که باید بیایم، می‌آیم.»

وی اضافه کرد: «تصمیمات خبرگان طولانی‌مدت است. جان من هم با انقلاب آمیخته شده و هر جا که ببینم از آن ناحیه خطری متوجه انقلاب می‌شود، برای رفع آن خطرها در حد وسع و توان خودم وارد می‌شوم.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد که نباید «سلیقه‌های باندی و تفکرات جناحی» در مجلس خبرگان رهبری «دخالت» داشته باشد.

آقای هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: «اصلاً مصلحت نیست که هر کسی با هر هدفی برای اعتبار رهبری نظام که کار مجلس خبرگان است، در جامعه شبهه درست کند.... به نظرم هر کس نگاه باندی به انتخابات خبرگان داشته باشد، به انقلاب خیانت می‌کند.»

شورای نگهبان روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده‌است.

با این حال از سال گذشته برخی از روحانیون محافظه‌کار و نزدیکان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دربارهٔ تلاش اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان هشدار داده‌اند.

از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، بارها هشدار داده که «برخی به فکر قبضه کردن مجلس خبرگان رهبری هستند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد جنتی در تازه‌ترین اظهارات خود در این باره، روز شنبه ۲۳ خرداد با ذکر این‌که «هدف اصلی قدرت‌طلبان ورود به مجلس خبرگان است» و گفت که «نمایندگی مجلس خبرگان منافع اقتصادی ندارد، اما آنها قصد دارند با ورود به این نهاد برای آینده کشور برنامه‌های خود را پیش ببرند.»

از سوی دیگر، ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری، به صراحت گفته‌است که «برنامه‌های هاشمی برای مجلس خبرگان عملی نخواهد شد.»

در همین حال احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۲۴ بهمن ۹۳، گفته بود که اصلاح‌طلبان موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی این مجلس نخواهند شد و این مجلس به گفته او «ولایی» خواهد ماند.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز ۱۹ اسفند ۹۳ در رقابت با محمد یزدی موفق به کسب سمت ریاست مجلس خبرگان رهبری نشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00
لینک مستقیم

در صورت برگزاری انتخابات «عادلانه» افکار عمومی مردم حاکم می‌شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در ادامه مصاحبه خود پیش‌بینی کرد که در صورت برگزاری یک انتخابات «عادلانه» در انتخابات مجلس دهم، «افکار عمومی مردم حاکم می‌شود.»

وی اضافه کرد: «افکار عمومی تندروی‌ها، افراط‌کاری‌ها و کارهای خشک و متحجرانه را نمی‌پسندد و قبول ندارد.»

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «فکر می‌کنم هر انتخابات درست، کلید نجات کشور در مشکلات است. مهم نیست چه کسی می‌آید، مهم این است که به تشخیص مردم باشد.»

وی همچنین با اشاره به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام دربارهٔ عدم دخالت نهادهای حکومتی در انتخابات، افزود: «این دیگر مثل روز روشن است که کسی نباید در آرای مردم دخالت کند.»

مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران از چندی پیش بررسی «سیاست‌های کلی انتخابات» را آغاز کرده و ممنوعیت دخالت نیروهای نظامی و امنیتی و همچنین قوای سه‌گانه در انتخابات از جمله مصوبات این مجمع است.

این سیاست‌ها پس از تصویب در این مجمع باید به تأئید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برسد.

XS
SM
MD
LG