لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

ادامه واکنش‌ها به استیضاح وزیر علوم


رضا فرجی دانا در حال ترک مجلس. ۲۰ اوت ۲۰۱۴.
رضا فرجی دانا در حال ترک مجلس. ۲۰ اوت ۲۰۱۴.

به رغم گذشت چند روز از استیضاح رضا فرجی دانا وزیر پیشین علوم و فناوری واکنش‌ها به این کار مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی که به این استیضاح رای دادند، همچنان ادامه دارد.

گزارشی درباره این واکنش‌ها:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
لینک مستقیم

پس از استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا وزیر پیشین علوم و فناوری، علی مطهری از نمایندگان منتقد مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با تحلیل از رفتار نمایندگان مجلس، آقای فرجی دانا را قربانی رقابت‌های سیاسی خواند و عزل وزیر پیشین علوم را یک نقطه منفی برای مجلس دانست.

علی مطهری همچنین عدم حضور رئیس جمهوری در مجلس برای دفاع از وزیر پیشین علوم را خطا خوانده و گفته‌است که دولت، ضعیف و به گونه‌ای رفتار کرد که گویی عزل وزیر برایش چندان مهم نبود و در انتخاب دو نماینده مخالف استیضاح هم خوب عمل نکرد.

آقای مطهری می‌گوید وی حاضر شده بود در دفاع از رضا فرجی دانا صحبت کند اما پیشنهاد او به دولت بی‌پاسخ ماند.

به گفته این نماینده مجلس، اشکالات کار آقای فرجی دانا در حد استیضاح و برکناری نبود. بلکه به نظر وی اصل مطلب و ریشه این استیضاح در نوع تفکری است که استیضاح‌کنندگان درباره آزادی بیان و مسئله حفظ نظام دارند و به عبارت دیگر در ترسی است که این‌ها از باز شدن فضای دانشگاه‌ها دارند و همین نگاه درباره حفظ نظام بوده‌است که مشکلاتی مانند قضیه ستار بهشتی را برای کشور ایجاد کرد اگر چه مسئله بورسیه‌ها هم در تصمیم نمایندگان بی تاثیر نبوده‌است.

آقای مطهری به خبرگزاری ایسنا می‌گوید به نظر او در برخی موارد رژیم گذشته با اساتید دانشگاه بهتر رفتار می‌کرد. مثلا پدرش آیت‌الله مطهری که در جریان قیام ۱۵ خرداد علیه شخص شاه سخنرانی کرده و به زندان افتاده بود، پس از آزادی از زندان از دانشگاه اخراج نشد، فقط در ارتقاء رتبه‌اش مدتی مشکل پیش آمد که آن هم بعدا رفع شد.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در تهران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا می‌گوید به‌طور حتم استیضاح آقای فرجی‌دانا به زیان جریان اصولگرایی تمام می‌شود چراکه اکثریت کسانی که به ناحق در دوران آقای احمدی‌نژاد بورسیه شده‌اند از طیف اصولگرایان هستند و اعلام این اسامی از سوی وزیر علوم به اعتبار اجتماعی این طیف خدشه وارد می‌کند.

به گفته آقای زیباکلام دغدغه استیضاح‌کنندگان فضای آزادی است که در دانشگاه‌ها ایجاد شده‌است و مشکل جبهه پایداری و حامیان احمدی‌نژاد این است که فضای دانشگاه‌ها با آنها همراه نیست بنابراین آنها به دنبال ساکت کردن دانشگاه‌ها هستند.

احسان مهرابی روزنامه‌نگار در برلین در باره تاثیر استیضاح وزیر پیشین علوم بر ساختار فراکسیون‌ها در مجلس به رادیو فردا می‌گوید:
در این میان برخی رسانه مانند خبرگزاری مهر و روزنامه اعتماد دلیل حمایت نکردن فراکسیون هوادار علی لاریجانی از رضا فرجی دانا را عدم پاسخ وزیر پیشین علوم به خواست فراکسیون رهروان برای برکناری دو مشاور و معاون خود دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG