لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

درخواست کمپین بین‌المللی حقوق بشر برای تمدید تحریم‌های صدا و سیما


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ تیرماه با اشاره به مواردی از «نقض حقوق بشر» توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی نظیر «ارسال پارازیت، پخش اعترافات اجباری و سانسور مستمر» خواستار تمدید تحریم‌های این سازمان توسط آمریکا شد.

این سازمان حقوق بشری با انتشار گزارشی در وب‌سایت خود با یادآوری اینکه توقف ارسال مستقیم پارازیت روی امواج ماهواره از دلایل لغو موقت تحریم آمریکا بوده اضافه کرد: «تهران از جوهره تقاضاهای بین‌المللی برای توقف ارسال امواج پارازیت پیروی نکرده‌است، بلکه تنها روش خود را تغییر داده است.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اضافه کرد: «اینک صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مستقیما به ماهواره‌هایی که در حال پخش برنامه هستند پارازیت نمی‌فرستد، اما از طریق تشدید ارسال پارازیت به گیرنده‌های محلی امواج ماهواره‌ای، که عموما دیش‌های ماهواره‌ای روی سقف خانه‌ها هستند این توقف را جبران کرده است.»

باراک اوباما ۱۳ دی ۱۳۹۱ لایحه‌ای را امضا کرد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رئیس آن را به دلیل نقض حقوق بشر از طریق پخش «اعتراف‌های اجباری و دادگاه‌های نمایشی» در فهرست سیاه قرار می‌داد.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران این تحریم‌ها به مدت ۶ ماه تعلیق شده که این مهلت در مهرماه ۱۳۹۳ پایان می‌یابد.

در سال‌های گذشته اخبار بسیاری درباره ارسال پارازیت از سوی ایران بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شده است. سازمان هواشناسی ایران هفته پیش در گزارشی به مجلس اعلام کرد که به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته توفان خرداد ماه در تهران را پیش‌بینی کند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین با اشاره به پخش «اعترافات اجباری» از صدا و سیمای ایران مواردی چون پخش اعترافات رقصندگان ویدئوکلیپ «هپی» در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه، پخش اعترافات اجباری فعالان اینترنتی «گروه نارنجی» در سال ۱۳۹۲ و پخش اعترافات اجباری زندانیان سنی زندان رجایی‌شهر در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ را یادآور شده است.

این سازمان حقوق بشری با اشاره به پخش برنامه‌ای از تلویزیون ایران درباره تکذیب حمله ماموران امنیتی به بند زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را متهم به «پخش گستاخانه و عمدی اطلاعات دروغین با هدف پنهان کردن موارد نقض حقوق بشر» کرده‌است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به فشارهای نهادهای امنیتی ایران بر روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور تصریح کرد: «برنامه‌های صداوسیما ایرانیانی که برای رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور کار می‌کنند را مورد هدف قرار گرفته است.»

این کمپین همچنین صدا و سیما را متهم به پخش سخنان «نفرت‌پراکن» در مورد جوامع اقلیت‌های مذهبی و قومی ایران، مانند بهاییان کرده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در پایان گزارش خود با بیان اینکه «صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران استحقاق ادامهٔ این لغو تحریم را در انتهای دورهٔ ۱۸۰ روزهٔ لغو موقت تحریم‌ها در اوت ۲۰۱۴ را ندارد» از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواست تحریم‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را کاملا از سرگیرد.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز فروردین‌ماه ۱۳۹۱ نیز به اتهام «نقض فاحش حقوق بشر» در ایران، از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده بود که بر همین اساس اتحادیه اروپا با مسدود شدن اموال و ممنوعیت صدور روادید برای وی موافقت کرده بود.

XS
SM
MD
LG