لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

نماینده خامنه‌ای: سپاه در انتخابات دخالت نکرده و نمی‌کند


علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران
علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، کمتر از یک هفته پس از اظهارات پیشین‌اش مبنی بر ابراز نگرانی از تغییر ترکیب مجلس، سپاه پاسداران را نهادی «فراتر از احزاب» خواند که به گفته او در انتخابات «دخالت نکرده و نمی‌کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی سعیدی، روز دوشنبه ۲۵ خرداد، این سخنان را در جمع روحانیون شاغل در سپاه بیان کرده و توضیح بیشتری درباره سخنان خود نداده‌است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای سعیدی، همچنین سپاه پاسداران را «یک نهاد اصولگرای حزب‌اللهی و ولایت‌مدار و فراتر از سایر احزاب و گروه‌ها دانست.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سعیدی در سخنان روز دوشنبه خود اما از رأی‌دهندگان خواست تا به «متدینین» رأی بدهند و در ادامه گفت که «درصورتی انقلاب به دست نااهلان نمی‌افتد که نماینده مجلس مؤمن و انقلابی باشد.»

آقای سعیدی روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد، تغییر مجلس اصولگرا به «مجلسی دیگر» را «تهدیدی» برای به گفته او «مصالح نظام» و همچنین «آرمان‌های» آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای، خوانده بود.

اظهارات آقای سعیدی پیش از انتخابات مجلس دهم درحالی بیان شده‌است که در سال ۹۱ و پس از انتخابات مجلس نهم تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم از جمله علی مطهری و مصطفی کواکبیان سپاه پاسداران را متهم کردند که تلاش داشته کاندیداهای مطلوب خود را به مجلس بفرستد.

فرماندهان سپاه پاسداران این اتهامات آقای مطهری را رد کرده‌اند.

با این وجود، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز ۱۹ دی ماه ۹۱، گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.»

این سخنان اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، روز ۲۰ دی‌ماه ۹۱ گفت: «هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند.»

معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز انتشار فیلم‌هایی از سخنرانی‌های محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در خردادماه سال ۹۳ را نشانه‌های دیگری از به گفته آنان «تقلب» در این انتخابات دانستند.

مجمع تشخیص مصحلت نظام ایران روز شنبه ۲۵ بهمن ۹۳، ضمن بررسی «سیاست‌های کلی انتخابات»، در مصوبه‌ای ورود افراد نیروهای مسلح و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در «دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی در انتخابات و جانبداری از داوطلبان خاص» را ممنوع اعلام کرد.

این سیاست‌ها پس از تصویب در این مجمع باید به تأئید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برسد.

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

در همین اثنا، به تازگی اعلام شده‌است که سپاه پاسداران به همراه نهادهای دیگر در حال «رصد فضای مجازی» برای برقراری «امنیت انتخابات» هستند.

«هدف دشمن در جنگ‌های نیابتی در سوریه و لبنان و عراق، ایران بود»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه در بخش دیگری از سخنان خود از به گفته او «جنگ‌های نیابتی» و «ساخت سه اسلام بدلی توسط دشمن» به عنوان «دو تهدید» برای جمهوری اسلامی نام برد.

آقای سعیدی گفت: «یکی اسلام تکفیری، دیگری اسلام سکولار که ترکیه و اردوغان مروج آن است و سومی شیعه افراطی یا لندن‌نشین که افرادی مانند صادق شیرازی مروج آن هستند و به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند و عزاداری خنثی را تبلیغ می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «هدف دشمن در جنگ‌های نیابتی در سوریه و لبنان و عراق، ایران بود که با درایت رهبری موفق نشدند.»

آقای سعیدی تأکید کرد: «آمریکا در منطقه تلاش کرد تا ارتش چند کشور مانند سوریه، عراق، یمن و مصر را از کار بیندازد و از این طریق حریمی برای اسرائیل درست کرد تا امروز در حاشیه امن باشد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت، در سخنانی شدیداللحن با اشاره به ناآرامی‌های موجود در منطقه هشدار داده بود که اگر «دشمنان» جنگ نیابتی را «به مرزهای ایران بکشانند» واکنش تهران «بسیار سخت» خواهد بود.

ایران و کشورهای عرب و سنی منطقه خلیج فارس مدت‌هاست که بر سر جنگ داخلی در سوریه و یمن درگیر رقابتی شدید هستند که عده‌ای از رسانه‌ها و تحلیل‌گران از آن به عنوان «جنگ نیابتی» یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG