لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

جبهه کوبانی: داعشی‌ها با سلاح سنگین به مردم شهر و روستا شلیک می‌کنند


گذرگاه مرزی مرشدپینار در مرز ترکیه و سوریه. اهالی این سوی مرز وضعیت درگیری‌ها در کوبانی را دنبال می‌کنند
گذرگاه مرزی مرشدپینار در مرز ترکیه و سوریه. اهالی این سوی مرز وضعیت درگیری‌ها در کوبانی را دنبال می‌کنند

در نبرد با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) خبرسازترین جبهه طی هفته‌های اخیر، جبهه کوبانی (عین‌العرب) در شمال سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه است.

ادریس ناسان، معاون مسئول سیاست خارجه گروهی از کردهای محل که مدیریت منطقه کوبانی را برعهده گرفته‌اند در گفت‌وگویی که روز پنج‌شنبه دهم مهر (دوم اکتبر) با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی داشت آخرین تحولات این جبهه از نبرد علیه داعش را بازگو می‌کند:

ادریس ناسان: شب گذشته نیروهای مدافع خلق معروف به آی‌پ‌گ که گروه‌های شبه نظامی جوانان کرد در مناطق کردنشین سوریه هستند، از مواضع خود در اطراف شهر کوبانی حدود سه کیلومتر عقب‌نشینی کردند. این تا حدودی باعث پیشروی نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) شد.

در حال حاضر نیروهای گروه دولت اسلامی در فاصله سه و نیم کیلومتری شهر، تقریبا در پنچ کیلومتری غرب و در سه کیلومتری جنوب کوبانی هستند.

شب گذشته تبادل آتش سنگین بین نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) و «آی‌پ‌گ» که از مردم و شهر کوبانی دفاع می‌کنند ادامه داشت.

جت‌های جنگنده نیروهای ائتلاف بین‌المللی دو نقطه در حومه و روستاهای اطراف شهر کوبانی را هدف قرار دادند. آنها بخشی از سلاح‌های سنگین و چند خودروی زرهی، احتمالا تانک و یا نفربر گروه دولت اسلامی را منهدم کرده‌اند.

امروز وضعیت تقریبا آرام است. گاهی صدای شلیک توپخانه به گوش می‌رسد. نیروهای گروه دولت اسلامی کماکان به شهر کوبانی شلیک می‌کنند.

البته استحکامات دفاعی شهر محکم است. اما مشکل غیرنظامیان هستند، چون گروه دولت اسلامی از سلاح‌های سنگین علیه مردم غیرنظامی در شهر و روستاهای حومه آن استفاده می‌کند. آنها از استفاده از شلیک به سوی مردم غیرنظامی هیچ ابائی ندارند.

در نتیجه نگران وقوع یک بحران انسانی هستیم. هزاران نفر از مردم کوبانی و روستاهای اطراف آن فرار کرده‌اند. برخی از آنها به آن طرف مرز در خاک ترکیه رفته‌اند. هزاران نفر دیگر نیز در مرز مانده و در چادرها هستند و در شرایط بسیار بسیار بدی زندگی می‌کنند.

آنها غذا و سایر نیازهای اولیه زندگی را ندارند. به ویژه که به تغییر فصل و هوا نزدیک می‌شویم و به زودی باران و سرما از راه می‌رسد. این مردم به کمک‌های فوری بین‌المللی نیاز دارند.

نکته دیگر این است که کوبانی بخشی از جنگ بین‌المللی با تروریسم است.

می‌دانیم که جامعه بین‌المللی اعلام کرده که گروه دولت اسلامی یک سازمان تروریستی است که در هر نقطه از دنیا باید با آن مبارزه کرد.

ما داریم با آنها می‌جنگیم. نه تنها از سرزمینمان دفاع می‌کنیم بلکه از طریق مبارزه با آنها در کنار جامعه بین‌المللی ایستاده‌ایم و به کمک‌های بین‌المللی نیاز داریم. حملات هوایی تا به حال موثر نبوده‌اند. ما به حملات هوایی موثرتری به مواضع گروه دولت اسلامی در اطراف شهر کوبانی نیاز داریم.

XS
SM
MD
LG