لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

نماینده مجلس: تفاهم‌نامه دولت با سازمان ملل خلاف سیاست جمعیتی است


یک نماینده مجلس ایران ضمن انتقاد از امضای تفاهمنامه‌ای بین معاونت زنان ریاست جمهوری و صندوق جمعیت سازمان ملل گفت که این سازمان از آموزش زنان و دختران «به عنوان ابزاری برای کاهش رشد جمعیت» یاد می‌کند، در حالی که راهبرد کلان نظام جمهوری اسلامی کاملاً با آن مغایر است.

در همین حال یکی از سخنرانان همایشی در تهران با عنوان «هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران» از برگزاری ۱۲۰۰ کارگاه آموزشی و آموزش ۵۰۰ هیئت مذهبی در راستای افزایش جمعیت ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه رهبر، نماینده تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، روز دوشنبه ۲۶ آبان در نطق میان‌دستور خود در مجلس نسبت به امضای تفاهمنامه‌ای با پنج برنامه کاری مشترک میان معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران انتقاد کرد.

به گفته خانم رهبر، این تفاهمنامه با عنوان «تقویت ظرفیت ملی در جهت تدوین و اجرای برنامه حمایتی برای نهاد خانواده و خانوارهای دارای سرپرست زن و زنان کم‌بضاعت» در روز ۲۱ خرداد ۹۳ به امضای طرفین رسیده‌است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نطق خود گفت: «سؤال مهم از مسئولان آن است که چگونه قرار است سازمان بین‌المللی با مبانی غربی و سکولار در یکی از دینی‌ترین زمینه‌ها و شئونات اداری جامعه یعنی خانواده و خانوده سالم برای کشور مسلمانی چون ایران بسته و الگو ارائه کند.»

خانم رهبر اضافه کرد: «قرار است چه راهبرد کلانی به کشور ایران دیکته شود و اساساً خانواده سالم مد نظر این نهاد بین‌المللی چه نسبتی با خانواده سالم مد نظر اسلام دارد.»

نمایندگان مجلس ایران در ماه‌های گذشته طرح‌هایی را برای افزایش جمعیت ایران تهیه کرده‌اند. مجلس ایران در هفته‌های آینده طرحی با عنوان «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» را در دستور کار خود دارد که در صورت تصویب نهایی، استخدام افراد مجرد به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و معلمان مدارس را از پنج سال دیگر ممنوع می‌کند.

همچنین براساس مصوبه‌ای که در جلسه علنی ۱۹ مرداد به تصویب مجلس رسید، تمامی عمل‌های جراحی برای پیشگیری دائمی از بارداری به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت، ممنوع و برای پزشکانی که این عمل‌ها را انجام دهند، مجازات تعیین شده‌است.

خانم رهبر در ادامه نطق خود گفت: «در برنامه‌ریزی‌های سازمان ملل مواردی چون به رسمیت شناختن آزادی‌های جنسی بی‌قید و شرط افراد، کاهش نرخ باروری، کندی رشد جمعیت به منزله پایه توانمندسازی اقتصادی زنان، پیشرفت جوامع در عرصه‌های مختلف و کلید مقابله با فقر یاد شده‌است، در واقع صراحتاً باروری و فرزندآوری را مانعی برای پیشرفت زنان، خانواده و اجتماع تلقی می‌کند.»

وی تصریح کرد: «همچنین جمعیت سازمان ملل متحد از آموزش زنان و دختران به عنوان ابزاری برای کاهش رشد جمعیت یاد می‌کند در حالی که راهبرد کلان نظام جمهوری اسلامی کاملاً با آن مغایر است.»

همزمان با سخنان این نماینده مجلس، سخنرانان همایشی در تهران با عنوان «نخستین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران» بر ضرورت افزایش جمعیت ایران تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش علوم انسانی صدرا در این همایش گفت: «برخی از افراد در آمار جمعیت کشور دستکاری کردند بنابراین نیازمند چندین مرکز رصد امینِ در اختیار کشور هستیم.»

بانک مرکزی ایران می‌گوید که میانگین تعداد افراد خانوار در سال ۹۲ حدود سه و نیم نفر بوده که این شاخص نسبت به سال ۹۱ رشد داشته به طوریکه خانوارهای چهار نفره با حدود ۳۰ درصد بیشترین تعداد از کل خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین براساس گزارش دفتر آمار و اطلاعات جمعیتیِ سازمان ثبت احوال ایران، جمعیت ایران در شهریورماه بیش از ۷۸ میلیون نفر بوده‌است.

معاون بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء نیز دراین همایش گفت: «جریانی که توانست کنترل جمعیت را در کشور صورت دهد شبکه ۳۰۰ هزار نفری دارد که به شدت درگیر موضوع کنترل جمعیت است و درآمد بالایی هم دارد، لذا این شبکه به شدت مقابل افزایش جمعیت قرار دارد.»

جواد محرابی از برگزاری ۱۲۰۰ کارگاه آموزشی در سراسر ایران و آموزش ۵۰۰ هیئت مذهبی در راستای افزایش جمعیت خبر داد و گفت که «محصولات فرهنگی» تهیه شده دراین رابطه در اختیار ۷ هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی قرار گرفته‌است.

وی کلیپ و انیمیشن را از جمله این «محصولات فرهنگی» ذکر کرد و افزود: «مبارزه با تک‌فرزندی را در گام اول قرار دادیم... در این زمینه به عنوان اولین کار سایت ویژه‌ای را آماده کردیم تا تمام نیازهای مادران در زمان قبل و بعد از باروری را پوشش دهیم.»

اجرای طرح‌هایی برای افزایش جمعیت ایران به دنبال سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و تاکیدات او بر افزایش دو برابری جمعیت ایران تا ۱۵۰ میلیون نفر شکل گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG