لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۲

روحانی: با بگیر و ببندها فساد حل نمی‌شود


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز دوشنبه ۸ شهریور در یک سخنرانی با بیان این‌که «با بگیر و ببندها فساد حل نمی‌شود»، گفت که «متأسفانه ما تا اتفاقی می‌افتد از ابتدا از چوبه دار کار را آغاز می‌کنیم در صورتی که اینطور نیست باید مقررات و قانون‌ها را اصلاح کنیم و چارچوب‌هایی که موجب ایجاد فساد می‌شود را اصلاح کنیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در این سخنرانی افزود که «در مبارزه با فساد باید به ریشه‌ها بپردازیم؛ اگر کسی جایی حقوقی ناعادلانه گرفته است، با دادگاه و چوب و شلاق کار پیش نمی‌رود بلکه باید به ریشه‌ها بپردازیم.»

حسن روحانی در ادامه گفت که «دولت در حال پرداختن به ریشه‌ها در این موضوع است» اما توضیح بیشتری در مورد برنامه‌ریزی‌های احتمالی دولت برای «حل ریشه‌ای» مسئله فساد ارائه نداد.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود وجود «انحصار» و «امضای طلایی» را «فسادآفرین» خواند و گفت که برای مبارزه با فساد باید با «اینگونه فسادطلبی‌ها» برخورد کرد.

سخنان حسن روحانی یک روز پس از آن اظهار می‌شود که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، گفته بود که در موضوع فیش‌های حقوقی نجومی از سوی دولت تاکنون پرونده‌ای به قوه قضائیه ارائه نشده‌است.

آقای اژه‌ای با ذکر این‌که «کار دیگر دولت این است که متخلفان را اگر جرمی کرده باشند به دستگاه قضایی معرفی کند و پول‌ها را برگشت دهد» افزوده‌بود که «تاکنون یک مورد از این تخلفات به قوه قضائیه معرفی نشده و بیان نشده که چقدر پول برگردانده شده است».

وی تأکید کرده بود: «فردا اگر قوه قضائیه وارد شد، عده‌ای را احضار کرد و برخی را مجازات کرد گله‌ای شروع نشود. نگویند می‌خواستیم با دولت برخورد کنیم و چوب لای چرخ بگذاریم».

افشای فیش‌های حقوقی برخی مدیران دولتی به چالشی جدی برای دولت ایران تبدیل شده است.

حسن روحانی پیش از این گفته‌بود که نهاد‌های نظارتی در مورد فیش‌های حقوقی «دقیق و به‌هنگام» عمل نکرده‌اند، و در عین حال افزوده‌بود «انتشار چند فیش حقوقی» سبب نمی‌شود «دزدی‌های گذشته» فراموش شود.

«با استفاده از پول مردم، امید مردم را نشانه می‌روند»

حسن روحانی در ادامه سخنان روز دوشنبه خود گفت: «عده‌ای به امید مردم لطمه می‌زنند با خبرگزاری و روزنامه و نهاد بیت‌المال و با استفاده از پول مردم، امید مردم را نشانه می‌روند».

رئیس جمهوری ایران بارها از عملکرد رسانه‌هایی که به گفته او «حاشیه امن امنیتی دائمی» دارند انتقاد کرده‌است.

آقای روحانی در آبان ماه ۹۴ گفته بود که «برخی رسانه‌ها با پول ملت و بیت‌المال... علیه افتخار حاکمیت و علیه دولتی که منتخب مردم است، فعالیت می‌کنند».

در ماه‌های گذشته رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران، روزنامه کیهان و صدا و سیما با اشاره به موضوع فیش‌های حقوقی تعدادی از مدیران دولت، شدیداً به دولت و شخص حسن روحانی حمله کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG