لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

انتقاد حسن روحانی از تقسیم جوانان به «انقلابی و غیر انقلابی»


ابراهیم رئیسی (راست) و حسن روحانی روز سه‌شنبه به انتقاد از یکدیگر ادامه دادند.
ابراهیم رئیسی (راست) و حسن روحانی روز سه‌شنبه به انتقاد از یکدیگر ادامه دادند.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری کنونی و کاندیدای دوره بعدی ریاست‌جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت در اهواز از کسانی که به گفته او جوانان ایرانی را «به انقلابی و غیرانقلابی» تقسیم می‌کنند انتقاد کرد و در ادامه، راه پیشرفت ایران را «رابطه درست» با دنیا دانست.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی انتخاباتی آقای روحانی، در همین روز در مصلای تهران دولت روحانی را متهم کرد که فاصله طبقاتی را در جامعه «بیشتر» کرده است و در مورد سیاست خارجی ایران نیز از آنچه «نگاه به بیگانه» در دولت روحانی نامید انتقاد کرد.

حسن روحانی روز سه‌شنبه با حضور در ورزشگاه تختی اهواز در جمع هواداران خود گفت: «چرا نباید زبان‌های اقوام مختلف در دانشگاه‌ها مورد تدریس قرار بگیرد؟ ما فاصله بین اقوام را نخواهیم پذیرفت. این‌هایی که خود را مُقَسِّم می‌دانند، از اول شروع کرده‌اند به تقسیم جوان‌ها به انقلابی و غیرانقلابی».

او افزود: «شما چه کاره‌اید که مردم را تقسیم می‌کنید؟ نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و رهبری نظام متعلق به همه ایران است. چرا مردم را قطعه‌قطعه می‌کنید؟ چرا درصد درست می‌کنید؟ ما ملت صد در صدی هستیم».

این نامزد انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری ایران در ادامه با بیان این‌که «ما در شرایط حساس منطقه و جهان هستیم»، گفت که به باور او «بدون رابطه درست با همسایگان و دنیا تعالی پیشرفت» ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

آفای روحانی افزود: «ما با همکاری کشورهای منطقه می‌توانیم جلوی ریزگردها را بگیریم. با آتش زدن سفارت ریزگرد حل نخواهد شد».

اشاره حسن روحانی به معضل ورود ریزگردها از برخی کشورهای عربی منطقه به خوزستان و دیگر استان‌های ایران، و همچنین موانع بیشتری است که ازجمله به خاطر حمله به سفارت عربستان در تهران بر سر راه همکاری ایران و این کشورها در منطقه ایجاد شده است.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه در عربستان در ۱۲ دی‌ماه سال ۱۳۹۴، تجمع اعتراضی در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار شد و در نهایت شماری با ورود به این سفارتخانه، به ساختمان آن خسارت وارد کردند. این حمله باعث شد تا عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کنند.

تأکید حسن روحانی بر «رابطه درست» با منطقه و دنیا در حالی بیان می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تازگی از تمامی نامزدهای انتخابات پیش‌ روی ریاست‌جمهوری خواست تا قول بدهند برای توسعه اقتصادی ایران، نگاه‌شان به بیرون از مرزها نباشد.

حسن روحانی روز سه‌شنبه، پیش از اهواز، در جمع گروهی از هواداران خود در زنجان نیز سخنرانی داشت و طی این سخنرانی نیز تأکید کرد: «ما نمی‌خواهیم ایران تحریم شود. ما نمی‌خواهیم در بانک‌ها را ببندیم و در صرافی را باز کنیم».

وی در ادامه، رقبای انتخاباتی خود در طیف اصول‌گرا را متهم کرد که به خاطر انتخابات حاضر شده‌اند «دین و اخلاق» خود را بفروشند و آنها را متهم کرد که با اتوبوس مردم را جمع می‌کنند و در پادگان‌ها به آنها «ناهار چرپ» می‌دهند.

آقای روحانی در ادامه صداوسیمای جمهوری اسلامی را متهم کرد که «گرفتار یک باند سیاسی شده است» و در این باره افزود که «من نمی‌خواهم از شورای نگهبان درخواست کنم که نظارت کند. جوانان شما نظارت کنید».​

رئیسی: آقای روحانی مگر شما به دختران آزادی دادید؟

روز سه‌شنبه، ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی حسن روحانی و کاندیدا از طیف اصول‌گرا، در سخنرانی خود در مصلای تهران ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت روحانی گفت که «آقایان کلید را در بیرون کشور جستجو کرده‌اند».

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: «ما این نگاه را اساس مشکل می‌دانیم که نگاه به مردم، نگاه به بیگانه و نگاه به ظرفیت‌ها باید اصلاح شود. ما باید بدانیم که چه کشوری هستیم، باید بدانیم چه قدرتی داریم و باید بدانیم که نگاه‌مان به مردم باشد نه بیگانگان».

موضوع فشارهای اقتصادی بر ایران به خاطر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، و مسئله کاهش معضلات اقتصادی از طریق رفع این تحریم‌ها از موضوعات مورد اختلاف شدید در بین طیف‌های اصلی در جمهوری اسلامی است.

ابراهیم رئیسی در ادامه، از سیاست‌های داخلی اقتصادی حسن روحانی نیز انتقاد کرده و گفت: «آقایان با سیاست‌های غلط فاصله طبقاتی را بیش از پیش کرده‌اند؛ حامل‌های انرژی را گران کردید و از کجا شب انتخابات پول آوردید و افراد تحت پوشش را سه برابر کردید؟»

او افزود: «ما مخالف نیستم، اما شما که می‌گفتید پول نیست؟ شما که یارانه مردم را قطع کردید، از کجا شب انتخابات مجدداً یارانه‌هایی که قطع شده بود را وصل کردید؟»

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: «می‌گویید ما تهدیدی برای آزادی دختران هستیم. آقای روحانی مگر شما به دختران آزادی دادید؟ خدا آزادی به دختران داده، مگر شما به اهل سنت و قومیت‌ها آزادی استفاده از زبان را دادید؟ خدا این آزادی را داده و دولت باید از این آزادی‌ها صیانت کند».

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

روز سه‌شنبه اسحاق جهانگیری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، به نفع حسن روحانی از ادامه این رقابت‌ها انصراف داد و یک روز پیش از او نیز، محمدباقر قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی از ادامه رقابت‌ها کنار کشید.

XS
SM
MD
LG