لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

روحانی: مردم از کار کردن اینترنت در روز انتخابات تعجب کردند


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یک‌شنبه ۱۶ اسفند در آخرین نشست خبری خود در سال ۱۳۹۴ از «تعجب کردن» مردم از کار کردن اینترنت و موبایل در روز انتخابات سخن گفت و افزود که مردم امنیت را در این انتخابات «لمس کردند.»

وی با ذکر این‌که مردم در روز انتخابات «دیدند که اینترنت کار می‌کند و موبایل کار می‌کند و تعجب کردند» تأکید کرد که «شرایط امروز شرایط دیروز نیست» و افزود که شرایط سال آینده نیز متفاوت خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، در این نشست خبری که در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی حضور داشتند.

سخنان حسن روحانی در مورد عدم بروز اختلال در اینترنت و خطوط تلفن همراه در جریان انتخابات در حالی بیان می‌شود که کمتر از دو روز به آغاز رای‌گیری در حوزه‌های انتخابیه ایران، گزارش‌های رسیده حاکی بود که اختلال در سایت‌های خبری و شبکه‌های اطلاع‌رسانی آغاز شده و برخی از سایت‌ها از دسترس خارج شده‌بودند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه پنجم اسفند از عدم دسترسی به چندین سایت خبری خبر داده و در این زمینه با مدیران سه سایت گفت‌وگو کرد.

در هفته انتخابات وب‌سایت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز با اختلالات گسترده‌ای روبرو شد و روز سه‌شنبه برای ساعاتی از کار افتاد.

دفتر وی با انتشار بیانیه‌ای گفته‌است: «تندروهای افراطی که از روشنگری‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ستوه آمده‌اند و تمام رشته‌های خود را پنبه می‌بینند با ایجاد اختلال و حمله بسیار گسترده به سرورهای سایت شخصی وی و پایگاه اطلاع‌رسانی روابط عمومی و تبلیغات دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نتیجه از دسترس خارج شدن آن‌ها اقدام کرده‌اند».

محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران در پاسخ به این پرسش که طی دو روز مانده به انتخابات، ایران شاهد قطعی و کندی شدید اینترنت و همینطور قطع شدن تلگرام بوده، از فشار «برخی نهادها برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و قطع نت» خبر داد.

وی هم‌چنین گفت که: «همه مشکلات پیش آمده در فضای مجازی مرتبط به ما نیست. وقتی سرورهای برخی شبکه‌هایی در خارج از کشور دچار مشکل می‌شود این شبکه‌ها به درستی کار خود را انجام نمی‌دهند اما این موضوع به ما و یا انتخابات مرتبط نیست.»

اختلال و مسدودسازی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و اوج آن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ رخ داد که علاوه بر از دسترس خارج شدن بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر، سیستم پیام کوتاه تلفن همراه نیز قطع شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از سازمان آمریکایی «خانه آزادی»، حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۷۷ میلیونی ایران به اینترنت دسترسی دارند. با این حال، این دسترسی با سانسور و فیلترینگ همراه است و بسیاری از ایرانی‌ها ناچارند که از فیلترشکن استفاده کنند.

روحانی: مردم تهران کار را یکسره کردند

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نتایج انتخابات اخیر در تهران گفت که «مردم تهران با هوشمندی کار را یکسره کردند و نگذاشتند انتخابات به دور دوم برسد.»

رئیس‌جمهوری ایران تأکید کرد که مردم در انتخابات «پاسخ بداخلاقی‌ها را دادند و گفتند تهمت و افترا نتیجه معکوس می‌دهد».

وی افزود که «پیش‌بینی می‌کنم رابطه دولت با مجلس دهم بهتر خواهد بود.»

در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، فهرست ۳۰ نفره مورد حمایت اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شده و نامزدهای این فهرست به طور کامل به مجلس راه یافتند.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از مردم خواست تا برای «ساختن ایران» اتحاد داشته باشند و با ذکر این‌که «باید هم‌فکر و هماهنگ بشویم» گفت: «نوید می‌دهد سال ۹۵ سالی به مراتب بهتر از نظر رفاه خواهد بود.»

مسئله ممنوع‌التصویری محمد خاتمی

حسن روحانی در بخشی دیگر، در پاسخ به پرسشی دربارهٔ ممنوع‌التصویری محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران، گفت که «هیچ مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی نسبت به آقای خاتمی وجود نداشته‌است.»

او افزود که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور هم «حق ندارد» مصوبه‌ای در این مورد تصویب کند و اظهار داشت که از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور، «هم پرسیدم و او گفت در دبیرخانه در این زمینه مصوبه‌ای نیست.»

در مورد ممنوع‌التصویر شدن محمد خاتمی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، ابتدا اعلام کرده بود که این کار با مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام شده اما پس از تکذیب این ادعا توسط مقامات دولت حسن روحانی، اعلام کرد که رئیس‌جمهور اسبق ایران با دستور دادستانی ممنوع‌التصویر شده است.

XS
SM
MD
LG