لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

حمله ملی‌گرایان روس به برنامه دانش‌آموزان رشته تاریخ


حمله گروهی از ملی‌گرایان روس روز ۲۸ آوریل به برنامه اعطای جوایز رشته تاریخ
حمله گروهی از ملی‌گرایان روس روز ۲۸ آوریل به برنامه اعطای جوایز رشته تاریخ

گزارشی از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی:

گروهی از ملی‌گرایان روس روز ۲۸ آوریل به برنامه اعطای جوایز رشته تاریخ دانش‌آموزان دبیرستان‌های روسیه که در شهر مسکو برگزار می‌شد حمله کرده، به سوی شرکت‌کنندگان مایع ضد عفونی پاشیده و تخم مرغ پرتاب کردند. آنها برگزاری این مناسبت را اقدامی با حمایت قدرت‌های بیگانه برای بازنویسی تاریخ روسیه توصیف کردند.

حدود ۵۰ دانش‌آموز از سراسر روسیه برای دریافت جوایز خود به خاطر نوشتن مقالاتی در مورد تاریخ روسیه در قرن بیستم در این مراسم شرکت کردند که توسط «مموریال» انجمن معتبر بررسی تاریخ روسیه برگزار شد.

برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در مراسم می‌گویند صبح روز ۲۸ آوریل هنگام ورود به محل مراسم در خانه سینمای شهر مسکو با حدود ۲۰ نفر از فعالان ملی‌گرا روبرو شدند که برخی از آنها لباس‌هایی مثل اونیفورم نظامی به تن داشتند.

به گفته این افراد، شرکت‌کنندگان در مراسم، نقش اتحاد شوروی در پیروزی بر آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم را نادیده می‌گیرند.

معترضان ملی‌گرا به چندین نفر اسپری زلیونکا پاشیدند که یک ماده ضد عفونی رایج در دوران اتحاد شوروی است و لکه‌های سبزرنگ غلیظی به جا می‌گذارد.

یکی از افرادی که با این ماده ضد عفونی مورد حمله قرار گرفت لیودمیلا اولیتسکایا داستان‌نویس معروف روس است که ریاست هیئت داوران این مسابقه را برعهده داشت.

مدوزا یک وب‌سایت خبری روسیه از قول یکی از ملی‌گرایان که به این برنامه حمله کرده‌اند نوشت: «هدف ما دفع اجنه از وجود این نوجوانان یهودی است. این بچه‌ها را شستشوی مغزی داده‌اند و کمک پزشکی لازم دارند.»

ایرینا یاسنیا یکی از فعالان سرشناس لیبرال و از اعضای هیئت داوران این مسابقه در رشته تاریخ گفت: «مهاجمان فریاد می‌زدند که شرکت‌کنندگان در این برنامه فاحشه هستند و نه آموزگار.»

فعالان ملی‌گرا و رسانه‌های وابسته به دولت روسیه ادعا می‌کنند که این برنامه ابزاری برای پیشبرد «اهداف شوم» حامیان مالی آن بوده که عبارتند از میخائیل پروخروف، سرمایه‌دار میلیاردر روس و چند نهاد غیرانتفاعی آلمانی از جمله بنیاد هاینریش بوئل.

معترضان ناسیونالیست که در بیرون محل برگزاری مراسم اجتماع کرده بودند، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «ما تاریخی را که با پول خارجیان خریده می‌شود لازم نداریم» و «تحریف تاریخ را متوقف کنید.»

آنها با اشاره مستقیم به سرکوب‌های گسترده دوران استالین دسته جمعی شعار می‌دادند: «تصفیه، تصفیه، تصفیه.»

خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش داد که پلیس یک نفر از معترضان را بازداشت کرده و به جرم «برهم زدن نظم» متهم کرده‌است.

مموریال، قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نهاد مدافع حقوق بشر در روسیه است که بیش از ۵۰ نهاد و سازمان مختلف در سراسر کشور را دربرمی‌گیرد.

این نهاد در سال ۱۹۸۹ و با الهام از آندره ساخاروف دانشمند ناراضی دوران شوروی و برنده جایزه نوبل تأسیس شد و یکی از فعالیت‌های اصلی آن برملا کردن سرکوب‌های دوران اتحاد شوروی و مبارزه با تبعیض در روسیه امروزی است.

ملی‌گرایان روسیه همواره مموریال را متهم کرده‌اند که می‌کوشد تاریخ اتحاد شوروی از جمله نقش مهم آن در شکست آلمان نازی را مخدوش کند.

وزارت دادگستری روسیه سال گذشته بخش دفاع از حقوق بشر این نهاد را در فهرست «مأموران قدرت‌های بیگانه» قرار داد و به خاطر تأکید این نهاد بر متوقف کردن تعرض نظامی روسیه در اوکراین آن را به تلاش برای تغییر رژیم متهم کرد.

حمله به این برنامه به خصوص به خاطر اینکه شرکت‌کنندگان در آن دانش‌آموز بودند در شبکه‌های اجتماعی روسیه مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

کسنیا لارنیا یک روزنامه‌نگار سرشناس که از اعضای هیئت داوران این مسابقه بود نوشت: «به عنوان یک شهروند مسکو به خاطر آنچه که اتفاق افتاد از دانش‌آموزان تقاضای بخشش می‌کنم.»

«برای بسیاری از آنها سفر به مسکو یک مناسبت مهم است. آنچه که آن روز اتفاق افتاد چهره واقعی مردم مسکو نبود. این چرکی بود که دیر یا زود سر باز می‌کرد و برای شما غسل تعمیدی مثل تطهیر با آتش بود.»

XS
SM
MD
LG