لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

صالحی: در صورت نقض برجام می‌توانیم ظرف یک سال و نیم به غنی‌سازی قابل توجهی برسیم


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید بنا به گفته رهبر جمهوری اسلامی، در صورت «نقض برجام»، تهران می‌تواند «در فاصله کوتاه یک سال و نیم به یک حجم قابل توجهی از ظرفیت غنی‌سازی» اورانیوم برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی این مطلب را روز دوشنبه (هشتم آذر) در پاسخ به پرسشی دربارهٔ واکنش ایران در صورت تمدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، بیان کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی قانون تحریم‌های ایران موسوم به «داماتو» را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرده که این مصوبه با اعتراض آیت‌الله علی خامنه‌ای، برخی مقام‌های وزارت امور خارجه ایران و بعضی امامان جمعه مواجه شده است.

صالحی هم در این رابطه گفته که پیرو سخنان رهبر جمهوری اسلامی، «کمیته نظارت بر برجام» جلسه‌ای به منظور بررسی واکنش‌های ایران در صورت تصویب نهایی تمدید تحریم‌های آمریکا علیه تهران، برگزار کرده است.

وی افزوده که این جلسه به ریاست حسن روحانی برگزار و در آن «پیش‌بینی‌های لازم انجام شده ولی قرار شد در زمان مقرر نظر کمیته نظارت بر برجام اعلام شود.»

صالحی اضافه کرده که «ما پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم، اما نمی‌توان این مسائل را علنی مطرح کرد.»

وی در همین رابطه به نقل قولی از آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر اینکه «خوشبختانه اقداماتی انجام شده که در فاصله کوتاه یک سال و نیم می‌توانیم به یک حجم قابل توجهی از ظرفیت غنی سازی برسیم٬» اشاره کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفته «توصیه می‌کنیم که طرف مقابل وارد این عرصه نشود چون بازنده اصلی آنها خواهند بود.»

وی اضافه کرده «رئیس جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند توافق بین‌المللی که حمایت شورای امنیت سازمان ملل را دارد یک‌جانبه لغو کند.»

صالحی افزوده اگر این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا بعد از قانونی شدن به اجرا گذاشته شود «قطعاً نقض برجام» خواهد بود و مقام‌های آمریکایی نیز «این را قبول دارند.»

روز گذشته نیز رهبر جمهوری اسلامی برای دومین‌بار از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا انتقاد کرده و گفت که «شروع کردن یک تحریم» با «دوباره شروع کردن آن پس از پایان زمانش» فرقی نمی‌کند.

رهبر ایران و چهره‌های نزدیک به او، پیش از این هم بارها آمریکا را به عدم اجرای تعهدات خود در قالب برجام متهم کرده‌اند و پس از مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا نیز دامنه انتقادها از مقام‌های این کشور را افزایش داده‌اند.

جمعه هفته گذشته نیز تعدادی از امامان جمعه ایران هشدار داده بودند در صورت اجرای این مصوبه، ایران نباید «تعهدی در مقابل برجام داشته باشد.»

کاظم صدیقی امام جمعه تهران گفته اگر این مصوبه اجرایی شود، ایران قطعاً عکس‌العمل نشان خواهد داد.

اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز هم افزوده در صورت اجرای مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا، «ایران تعهدی در مقابل برجام نباید داشته باشد.»

یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان نیز این مصوبه را نقض توافق اتمی وین خوانده و افزوده که «مگر این ۱۰ سال چه غلطی کردند که در ۱۰ سال بعد بکنند؟»

XS
SM
MD
LG