لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

برنامه عربستان برای افزایش صادرات روزانه نفت به ۱۵ میلیون بشکه


شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، آرامکو، برنامه‌ریزی کرده است پایانه نفتی‌اش در دریای سرخ را سال آینده تعمیر و راه‌اندازی کند و بدین ترتیب ظرفیت بارگیری و صادرات نفت این کشور به ۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش رویترز، قبلاً این پایانه نفتی برای انتقال نفت عراق از طریق خط لوله عراق در عربستان و صادرات آن استفاده می‌شد، اما از زمان حمله صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۰ این پایانه مورد استفاده قرار نگرفته است. این خط لوله در سال ۲۰۰۱ به عنوان غرامت بدهی‌های عراق به‌وسیله عربستان مصادره شد.

تا سال ۲۰۱۲، عربستان به مدت چندین سال از این خط لوله برای انتقال گاز به نیروگاه‌ها در غرب این کشور استفاده می‌کرد و به ریاض این امکان را می‌داد تا در صورت بسته شدن تنگه هرمز به وسیله ایران، بخش عمده صادرات نفت را از طریق آن انجام دهد.

ایران، که رقیب اصلی عربستان در منطقه است، در گذشته تهدید کرده بود راه کشتیرانی تنگه هرمز را، که ۴۰ درصد صادرات نفت جهان از طریق دریا را شامل می‌شود، در پاسخ به تحریم‌هایی که غرب در سال ۲۰۱۲ بر صنعت نفت آن اعمال کرد، خواهد بست.

به گفته محمد القحطانی، معاون ارشد رئیس آرامکو، راه‌اندازی مجدد پایانه یادشده در سال آینده ظرفیت بارگیری روزانه نفت عربستان را از ۱۱٫۵ میلیون بشکه کنونی به ۱۵ میلیون بشکه افزایش خواهد داد. این پروژه آرامکو را قادر می‌سازد نیاز مشتریان را برآورده کند و توانایی صادرات نفت از کرانه غربی این کشور را حفظ کند.

بنا به گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، عربستان در حال حاضر سه پایانه صادرات نفت، شامل بندر «راس التنوره» در خلیج فارس با ظرفیت روزانه متوسط حدود ۳٫۴ میلیون بشکه دارد که بخش عمده صادرات نفت این کشور از طریق آن انجام می‌شود.

تأسیسات «راس الجمیعه» در خلیج فارس با ظرفیت بارگیری حدود ۳ میلیون بشکه در روز قادر است بزرگترین نفتکش‌ها را پهلودهی کند. پایانه «ینبوع» در دریای سرخ نیز که بخش عمده نفت باقی‌مانده از آن صادر می‌شود ظرفیت بارگیری روزانه ۱٫۳ میلیون بشکه دارد.

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، اما گزارش‌های حاکی است که کاهش تولید نفت این کشور در راستای عمل به توافق کاهش تولید نفت اوپک، به افزایش تولید نفت آمریکا منجر شده است.

در همین زمینه، بلومبرگ در گزارشی نوشته است گسترش شدید فعالیت‌ها در بخش نفت شیل آمریکا سرمایه‌گذاران را در مورد روند افزایش بهای نفت خام در آینده با شک و تردید مواجه کرده است.

تولیدکنندگان نفت شیل در ایالت تگزاس آمریکا پیشرو در احیا صنعت شیل از ۲۰۱۱ تاکنون هستند و تلاش‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را برای بازگرداندن تعادل به بازار با مشکل مواجه کرده‌اند.

برپایه پیش‌‌بینی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، تولید ماه جاری نفت شیل در این کشور به ۵٫۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بیشترین مقدار از نوامبر ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، هفته گذشته اعلام کرد همه کشورهای عضو سازمان متعهد شده‌اند سقف تولید را کاهش دهند و وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک، گفت این کشور به تعهدش در کاهش تولید به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز عمل خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG