لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

«دست‌کم شش جسد» از قربانیان پرواز ایر-آسیا از آب گرفته شد


صحنه‌ای از بازیابی اجساد قربانیان پرواز ایر-آسیا در دریای جاوه. ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴.
صحنه‌ای از بازیابی اجساد قربانیان پرواز ایر-آسیا در دریای جاوه. ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴.

مقام‌های اداره تجسس و نجات اندونزی می‌گویند که نیروهای امدادی اعزام‌شده به محل سقوط هواپیمای ایر-آسیا، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، نهم و دهم دی، موفق شده‌اند دست‌کم شش جسد را از آب بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باد شدید، جریان شدید آب، و موج‌های بلند باعث سختی کار نیروهای اعزامی در بازیابی جسدها شده‌ است.

در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان از عملیات برای از آب گرفتن هفتمین جسد خبر می‌دهد و بنا بر گزارش‌ها یکی از اجسادی که تاکنون یافته شده جسد یکی از مهمانداران هواپیمای سقوط‌کرده است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که جستجوگران موفق شده‌اند با دستگاه‌های خود زیر آب قطعه بزرگی از بدنه هواپیما را که کف دریا قرار گرفته شناسایی کنند.

هواپیمای مسافربری شماره ۸۵۰۱ شرکت ایر-آسیا، که دفتر مرکزی آن در مالزی قرار دارد، بامداد یک‌شنبه در حالی که از اندونزی راهی سنگاپور بود از رادارها ناپدید شده و تماسش با برج مراقبت قطع شد.

این هواپیما ۱۶۲ سرنشین داشت که بیشتر آنها شهروند اندونزی بودند.

جستجوهای گسترده برای یافتن این هواپیما و سرنشینان آن از روز یک‌شنبه بی‌نتیجه مانده بود، اما روز سه‌شنبه سرانجام برخی قطعات و اجساد مربوط به این هواپیما در دریای جاوه پیدا شد.

خبرگزاری‌ها روز سه‌شنبه از شناسایی «۴۰ جسد شناور» بر روی آب در این محل خبر دادند، اما یک روز پس از آن هنوز خبری در مورد تعداد دقیق جسدهای دیده شده در محل منتشر نشده‌ است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یکی از اجساد از آب گرفته‌شده مربوط به فردی است که جلیقه نجات به‌ تن داشته و بقیه اجساد نیز کاپشن و لباس‌ کامل به‌ تن داشته‌اند.

این خبرگزاری از قول برخی کارشناسان هوانوردی می‌نویسد که این امر می‌تواند نشانگر آن باشد که بدنه هواپیما در زمان برخورد با آب هنوز سالم بوده و پیش از غرق شدن کامل بدنه، مسافران مقداری زمان برای پوشیدن جلیقه نجات و غیره داشته‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، خلبان هواپیمای ایر-آسیا پیش از برخاست، از برج مراقبت خواسته بود تا به خاطر برخورد نکردن با توفان به او اجازه پرواز در مسیری با ارتفاع بیشتر را بدهند.

اداره هدایت پروازی اندونزی می‌گوید که برج مراقبت به خاطر ازدحام پروازها در این مسیر موفق به کسب اجازه برای این تغییر مسیر نشد.

در حدود ۴۰ دقیقه پس از برخاست نیز خلبان بار دیگر درخواست پرواز در ارتفاع بالاتر را داد، اما به خاطر پرواز دیگر هواپیماها در آن لحظه در مسیرهای مرتفع‌تر این اجازه بار دیگر به وی داده نشد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، دو تا سه دقیقه بعد، زمانی که برج مراقبت موفق به کسب اجازه برای ارتفاع گرفتن هواپیمای ایر-آسیا شد، دیگر تماس با این هواپیما قطع شده‌ بود.

XS
SM
MD
LG