لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

یک فضاپیما برای نخستین بار وارد مدار یک ستاره دنباله‌دار شد


کاوشگر فضایی اروپایی رزتا
کاوشگر فضایی اروپایی رزتا

یک کاوشگر فضایی آژانس فضایی اروپا موفق شد روز چهارشنبه ۱۵ مرداد پس از سفری ده‌ساله به یک ستاره دنباله‌دار در منظومه شمسی برسد؛ این نخستین بار در تاریخ بشر است که یک فضاپیما وارد مدار یک ستاره دنباله‌دار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کاوشگر که «رُزتا» نام دارد بامداد روز چهارشنبه با آخرین حرکت رو به جلو وارد مدار ستاره دنباله‌دار «۶۷پی» شد و هم‌اینک پهلو به پهلوی این جرم فضایی حرکت می‌کند.

«سیلْوِین لودیوت»، مدیر عملیات پروازی رزتا، روز چهارشنبه رسیدن این فضاپیما به این جرم فضایی را از مرکز کنترل این مأموریت در دارمْشتاد آلمان اعلام کرد.

هدف از این مأموریت مشاهده و بررسی «۶۷پی» از فاصله ۱۰۰ کیلومتری است و اگر همه برنامه‌ها به خوبی پیش برود کاوشگر رزتا قرار است در ماه نوامبر یک سفینه فرودگر به نام «فیلِی» را به سطح این ستاره دنباله‌دار بفرستد.

دانشمندان قصد دارند با این کار، دانش خود را در مورد منشأ دنباله‌دارها، ستاره‌ها و سیارات افزایش دهند.

این تحقیقات می‌تواند به پرسش این پاسخ کمک کند که آیا آب و مواد شیمیایی لازم برای ایجاد حیات بر روی کره زمین به همراه ستاره‌های دنباله‌دار به زمین رسیده‌است یا نه؟

فرودگر فیلِی (Philae) که قرار است بر روی ستاره دنباله‌دار فرود بیاید.
فرودگر فیلِی (Philae) که قرار است بر روی ستاره دنباله‌دار فرود بیاید.

در اصطلاح ستاره‌شناسی، به اجرام فضایی کوچک یخی که به دنبال آنها دنباله‌ای از گاز دیده می‌شود دنباله‌دار (و در زبان غیرعلمی‌تر «ستاره» دنباله‌دار) گفته می‌شود.

اجرام سنگی بزرگ‌تر از دنباله‌دارها که در دنباله آنها گازی دیده نمی‌شود، سیارک نام دارند و زمانی که قطعاتی از یک سیارک به جو زمین وارد شده و به هنگام سوختن خطی نورانی از خود به‌جا بگذارد به آن شهاب گفته می‌شود.

کاوشگر رزتا در مارس ۲۰۰۴ زمین را ترک کرد و پس از طی مسافت ۶ میلیارد کیلومتر خود را به دنباله‌دار «۶۷پی» رساند که نام کامل‌تر آن «۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو» است.

سفینه‌ای که قرار است به سطح این دنباله‌دار برود یک آزمایشگاه رباتیک علمی است؛ در صورت فرود موفقیت‌آمیز این سفینه بر روی «۶۷پی»، این نخستین بار خواهد بود که یک جسم ساخته دست بشر بر روی یک ستاره دنباله‌دار فرود می‌آید.

سفری پر پیچ و خم

رزتا در سفر خود با دنبال کردن مسیرهایی دورانی چهار بار از نزدیکی زمین و مریخ رد شد تا هر بار با استفاده از نیروی جاذبه این سیاره‌ها بتواند خود را به فاصله دورتری از فضا پرتاب کند.

در مرحله‌ای، رزتا به مدارهایی بسیار دور از خورشید رسید به طوری‌که به خاطر کمبود نور خورشید و بنابر این کمبود انرژی، این سفینه ۳۱ ماه به «خواب زمستانی» فرود رفت تا باری دیگر مدار حرکتش به خورشید نزدیک شود.

کاوشگر رزتا قرار است دو سال را در کنار دنباله‌دار «۶۷پی» بگذراند.

این ستاره دنباله‌دار هم‌چنان با سرعتی در حدود ۵۵ هزار کیلومتر در ساعت به سوی مناطق داخلی منظومه خورشیدی در حال حرکت است و هرچه به خورشید نزدیک‌تر شود فعالیت آن بیشتر شده و گازهای مختلف از آن ساطع خواهد شد؛ امری که پیش‌بینی ادامه مسیر آن را دشوار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG