لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

تحقیق جدید: گروگان‌گیر ایرانی‌ استرالیا اسکیزوفرنی داشت


محمد حسن منطقی، معروف به «هارون مونس»، عامل گروگانگیری کافه‌ای در سیدنی
محمد حسن منطقی، معروف به «هارون مونس»، عامل گروگانگیری کافه‌ای در سیدنی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحقیقات جدید در مورد پرونده گروگان‌گیر ایرانی‌تبار سیدنی استرالیا نشان می‌دهد که او دچار بیماری روانی مزمن بوده و مدتی نیز از داروهای مقابله با مشکلات روانی استفاده می‌کرده‌ است.

محمدحسن منطقی،‌ پناهنده ۵۰ ساله ايرانی در استرالیا ملقب به هارون مونس، روز ۲۴ آذر ۹۳ اقدام به گروگان‌گيری ده‌ها نفر در کافه «لینت» شهر سیدنی کرد و پس از آن در پی حمله نيروهای پليس به این کافه، همراه با دو تن از گروگان‌ها کشته شد.

وی که یک روحانی خودخوانده بود، در سال ۲۰۰۱ از استرالیا پناهندگی سیاسی گرفت. با وجودی که او در استرالیا به مشارکت در قتل و ده‌ها مورد رفتار ناشایست و تعرض جنسی متهم شده بود، اما دادگاه او را به قید وثیقه آزاد کرده بود.

حال گزارش جدیدی که خبر آن روز چهارشنبه، ششم خرداد، در رسانه‌ها منتشر شده حاکی از آن است که محمدحسن منطقی از مشکلات متعدد سلامت و روان رنج می‌برده است.

کریستن بَرِت، روانکاو او، در این گزارش اعلام کرده‌ است که «او سعی می‌کرد از پاسخ دادن فرار کند و احساس می‌کرد که تمام مدت تحت نظارت کامل قرار دارد، حتی در توالت.»

خانم برت افزوده‌ است: «نظر من این است که او از اسکیزوفرنی (روان‌گسیختگی) مزمن رنج می‌بَرد و برنامه درمانی من این است که به او داروی مقابله با روان‌پریشی بدهم.»

کریستن برت می‌گوید که او پیش از این داروهایی را برای هارون مونس تجویز کرده بوده که حال او را بهتر کرده‌، اما آقای مونس از اوایل ۲۰۱۱ استفاده از داروها را قطع کرده و چند ماه بعد نیز مراجعه به روانکاو را متوقف کرده است.

در این تحقیق جدید آمده‌ است که هارون مونس (محمدحسن منطقی)، نیاز به خودبزرگ‌بینی داشته و می‌کوشیده تا از طرق مختلف به کسوت‌های جدیدی دربیاید که این حس و نیاز او را برطرف کند.

وی ازجمله پیش از این سعی کرده‌ بود تا به عضویت یکی از باشگاه‌های موتورسواری درآید، اما اعضای این باشگاه به خاطر «عجیب بودن شخصیت او» ثبت نام وی را رد کردند.

او همچنین سعی کرده بود تا در جامعه مسلمانان استرالیا به جایگاهی برسد، اما نهادهای اسلامی نیز از پذیرش او سر باز زده‌اند.

محمدحسن منطقی همچنین در سال ۲۰۱۲ به اتهام ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به خانواده سربازان استرالیایی که در افغانستان کشته شده بودند محکوم شده بود.

در سال ۲۰۱۴ هارون مونس (محمدحسن منطقی) با مشکلات عدیده مالی و قضائی نیز روبه‌رو شده بود و در عین حال از تنهایی رنج می‌برده است.

محمدحسن منطقی در وب‌سایتش خود را با جولین آسانژ، مؤسس ویکی‌لیکس، مشابه دانسته و گفته است که اتهاماتی که به او زده شده «انگیزه سیاسی» دارد.

در وب‌سایت او آمده‌ است که «پیش از این رافضی بودم، اما دیگر نیستم. الان یک مسلمان هستم، الحمدالله.»

در همان روز گروگان‌گیری در سیدنی توسط محمدحسن منطقی، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، گفت که مقامات ایرانی از وضعیت روحی وی خبر داشتند و افزود که «سوابق و شرايط روحی-روانی ايرانی گروگان‌گیر که نزديک به دو دهه قبل به استراليا پناهنده شده بود، مکرراً با مقامات استراليا مطرح شده بود.»

XS
SM
MD
LG