لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

شریک تجاری ترامپ و اتهام «ارتباط خانوادگی» او با پول‌شویی برای سپاه


خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که خانواده یک شریک تجاری دونالد ترامپ، تنها نامزد باقی مانده در حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه، درگیر اتهام پول‌شویی برای جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

آسوشیتدپرس روز شنبه پانزدهم خرداد نوشت که پدر آقای انار محمداف شریک بازرگانی پیشین دونالد ترامپ، در مظان اتهام پول‌شویی برای سپاه پاسداران ایران قرار گرفته‌است.

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ شش ماه پیش از آغاز کارزار انتخاباتی خود، یک پروژه بزرگ ساختمان‌سازی را در باکو در شراکت با انار محمداف کلید زد.

پدر انار محمداف، آقای ضیا محمداف است که وزیر راه و ترابری جمهوری آذربایجان بوده‌است و مقام‌های آمریکایی در گزارش‌های خود از او به عنوان «فردی مشهور به فساد اداری» نام می‌برند.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی از مدتی قبل ضیا محمداف را به دلیل ارتباط‌های مالی غیرشفاف با سپاه پاسداران ایران رصد می‌کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک سال و نیم بعد از آغاز پروژه مشترک دونالد ترامپ و انار محمداف، و تنها چند هفته بعد از آنکه ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ، در یک فیلم از اتمام قریب‌الوقوع پروژه ساختمانی در باکو خبر داد، این فیلم و همچنین دیگر ارتباط‌های ترامپ با این طرح از اینترنت حذف شده‌است.

الن گارتن مشاور مالی دونالد ترامپ به آسوشیتدپرس گفته‌است این طرح به‌دلایل اقتصادی متوقف شده‌است.

در همین حال، گارتن گفته‌است، کارتل اقتصادی آقای ترامپ «با دقت بسیار» شریکان او را انتخاب می‌کند ولی در مورد انار محمداف، اتهامات منتسب به پدر او بررسی نشد زیرا ضیا محمداف بخشی از این پروژه نبود و این کارتل از این اتهامات آگاهی نداشت.

این در حالی است که به‌نوشته هاآرتص، کارشناسان جمهوری آذربایجان گفته‌اند، برای کسی جای تردید وجود نداشت که انار محمداف نماینده آشکار پدرش در امور مالی و معاملات است و موفقیت شرکت‌های تجاری او به‌خاطر جایگاه پدرش بوده‌است.

بر اساس این گزارش، انار محمداف به خاطر وجهه پدرش، همواره از پروژه‌های کلان دولتی در جمهوری آذربایجان برخوردار بوده و ناوگان تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی آذربایجان تقریباً در حیطه سلطه مالی او قرار دارد.

انار محمداف، ۳۵ ساله، از سال ۲۰۰۰ که ۱۹ سال داشت، شرکت‌هایی را در عرصه‌های مختلف ساخت‌وساز، بانکی، ارتباطات و تولیدی خود ثبت کرد که موفقیت کار همه آنها بخاطر مقام و موقعیت پدرش در این کشور بود.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، در اسناد و تلگرام‌های دیپلمات‌های آمریکایی نام ضیا محمداف به عنوان کسی مطرح است که از جمله با کمال درویش یکی از کارچاق‌کن‌ها که برای سپاه پاسداران ایران معروفیت دارد، در ارتباط بوده است.

بر اساس این گزارش، در پروژه ساخت یک هتل در باکو در حالی که کار هتل هنوز تکمیل نشده بود، ممدوف درآمد نسبتاً خوبی بابت این هتل به حساب ترامپ واریز کرد.

هتلی که هرگز افتتاح نشد، دو و نیم میلیون دلار تا دو میلیون و هشتصد هزار دلار درآمد به ترامپ داد و ترامپ این درآمد را در بخش مالیاتی خود ذکر کرده بود.

آسوشیتدپرس نوشته‌است دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود بی وقفه مدعی است که از «بهترین کارشناسان مالی» و «قابل اعتمادترین مهره‌ها» در امور خود استفاده کرده و برای همین است که به چنین ثروتی رسیده، و مدعی است، اگر به ریاست جمهوری برسد، همین رویه را دنبال خواهد کرد.

اما به‌نوشته آسوشیتدپرس، بنظر می‌رسد که گاهی آقای ترامپ و مدیران او از برخی جزئیات کارهای افرادی که او همکاری با آنها را انتخاب می‌کند، «غفلت» کرده، و برای نمونه بررسی نکرده‌اند که آیا این افراد فعالیت‌های مشکوک و مبهم داشتهآند یا نه، آیا در مظان اتهام و محاکمه بوده‌اند یا نه، و آیا این افراد در سابقه زندگی و فعالیت‌های اقتصادی خود اغراق کرده‌اند یا نه.

به‌نوشته این خبرگزاری، اهمیت گزینش افراد در مقطع کنونی که ترامپ در پی تعیین چهره‌ای برای نامزدی معاونت ریاست جمهوری است بیشتر است و اگر برنده انتخابات شود، دست کم ۳۶۰۰ پست حزبی باید برای احراز مقامات دولت او به دقت انتخاب شوند.

اریک ترامپ یکی از پسران آقای ترامپ به تازگی در مصاحبه‌ای گفته بود، عزم پدرش برای نامزدی ریاست جمهوری بعد از توافق هسته‌ای با ایران راسخ شد زیرا او از این توافق به‌شدت خشمگین است.

به‌نوشته هاآرتص، ترامپ در نشست دو ماه پیش ایپک گفته بود «اولویت شماره یک» برای او برهم زدن «توافق فاجعه‌بار با ایران» است تا «از اسرائیل محافظت شود».

XS
SM
MD
LG