لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

ترکیه: به همکاری‌های دفاعی خارج از ناتو نیاز داریم


مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه
مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته از آنجا که برخی کشورهای غربی «مایل به فروش تجهیزات دفاعی خود و یا تبادل اطلاعات» با آنکارا نیستند، این کشور به همکاری‌های دفاعی با کشورهای خارج از پیمان ناتو نیاز دارد.

به گزارش روز دوشنبه (۲۵ مرداد) خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاوش اوغلو این اظهارات را در گفت‌وگو با روزنامه بیلد چاپ آلمان بیان کرده و افزوده ترکیه یکی از «بزرگ‌ترین حامیان» پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

وی گمانه‌ها مبنی بر ترک ناتو از سوی ترکیه را رد کرده و گفته این حدس و گمان‌ها از سوی «محافل ضد ترکیه» مطرح شده و دولت رجب طیب اردوغان چنین چیزی را بیان نکرده‌است.

آقای اردوغان هفته گذشته به عنوان نخستین سفر خود پس از کودتای نافرجام اخیر در این کشور به روسیه سفر کرد.

چاوش اوغلو در این زمینه گفته «مشخص است که ما باید با سایر شرکای خود بر سر خرید و فروش تجهیزات نظامی همکاری داشته باشیم.»

وی در توضیح علت تمایل آنکارا به همکاری‌های دفاعی در خارج از پیمان ناتو اضافه کرده‌است: «چرا که برخی از شرکای ما در ناتو تمایل به فروش تجهیزات هوایی دفاعی یا تبادل اطلاعات با ما ندارند.»

اتحادیه اروپا ما را تحقیر می‌کند

وزیر خارجه ترکیه همچنین از آنچه «تحقیر» آنکارا از سوی اتحادیه اروپا نامیده، انتقاد کرده و گفته کشورهای عضو این اتحادیه به جای کمک به مردم این کشور که پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه «آسیب‌های روحی سختی» دیده‌اند، ترکیه را «تحقیر» می‌کنند.

روابط ترکیه و اتحادیه اروپا پس از سرکوب‌ها و دستگیری‌های گسترده پس از کودتا در ترکیه از سوی دولت اردوغان به سردی گرائیده‌است.

دولت اردوغان هزاران نفر را به ظن رابطه با فتح‌الله گولن، روحانی ترک ساکن آمریکا که وی را حامی و عامل اصلی کودتای اخیر در این کشور معرفی می‌کنند، بازداشت و پاکسازی کرده‌است.

ترکیه همچنین به شدت انتقادهای اتحادیه اروپا را مبنی بر اینکه «پاکسازی‌های گسترده در این کشور می‌تواند به نقض حقوق بشر منجر شود» رد می‌کند و خواستار سفر بدون روادید شهروندانش به اروپا در ازای ممانعت این کشور از ورود پناهجویان به اروپا است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا به ترکیه گوشزد کرده‌است که سرکوب‌های بعد از کودتا ممکن است بخت و شرایط آنکارا برای سفر بدون ویزای شهروندانش به اتحادیه اروپا را از میان ببرد.

رهبران اروپا همچنین به ترکیه دربارهٔ توقف مذاکرات پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا در صورت قانونی شدن اعدام در این کشور هشدار داده‌اند.

چاوش اوغلو گفته ما همچون دیگر کشورها به شدت تلاش کردیم که به تعهدات خود در قبال اتحادیه اروپا عمل کنیم، اما در مقابل، از سوی ۲۸ کشور عضو اتحادیه، تنها «تحقیر و توهین» نصیب ما شده‌است.

وی اتحادیه اروپا را به «تشویق کودتاچیان» متهم کرده و افزوده رفتار اروپا با ترکیه باعث شده وی از خودش بپرسد «مگر ما چه جرم و جنایتی انجام دادیم و چرا اروپا این همه نسبت به ما خصومت نشان می‌دهد؟»

XS
SM
MD
LG