لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

سازمان ملل: گزارشی از تلاش ایران برای نقض تحریم‌ها دریافت نکرده‌ایم


پرچم سازمان ملل متحد
پرچم سازمان ملل متحد

کارشناسان سازمان ملل متحد با انتشار گزارش تازه سالانه خود می‌گویند از هیچ‌ یک از کشورها شکایتی مبنی بر تلاش ایران برای نقض تحریم‌های تسلیحاتی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این گزارش تازه که روز سه‌شنبه، ۱۹ خرداد، منتشر شد آمده‌ است که «کاهش شدید گزارش‌ها و اطلاعات دریافتی» مربوط به این موضوع توسط سازمان ملل می‌تواند حاکی از کاهش تلاش ایران برای خرید مواد ممنوعه باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌نویسد که چنین روندی «احتمالاً نتیجه یک تصمیم سیاسی [در ایران] جهت احتراز از تأثیرات منفی خرید مواد ممنوعه بر روند مذاکرات هسته‌ای است».

انتشار این گزارش تازه همزمان است با انتشار خبر تمدید یک‌ساله نظارت‌های کارشناسان سازمان ملل بر نحوه اجرای تحریم‌ها علیه ایران.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون چهار دوره از تحریم‌ها را علیه ایران به تصویب رسانده که هدف از آنها مهار برنامه هسته‌ای ایران در راستای رفع نگرانی از وجود جنبه نظامی احتمالی در این برنامه است.

ایران وجود جنبه نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد کرده و ادعاهای مربوط به این موضوع را بی‌پایه و اساس می‌داند.

تحریم‌های سازمان ملل شامل ممنوعیت واردات مواد مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی و همچنین شامل ممنوعیت سفر برخی افراد و مسدود کردن دارایی‌های شماری از افراد و شرکت‌ها می‌شود.

«موارد نیازمند بررسی» در خصوص نقض تحریم‌ها از سوی ایران

در گزارش تازه کارشناسان سازمان ملل آمده‌ است که هرچند هیچ کشوری موردی از نقض تحریم توسط ایران را گزارش نکرده، اما گزارش‌هایی در رسانه‌ها مربوط به حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در عراق، سوریه، و لبنان منتشر شده‌ است.

در این گزارش تازه کارشناسان سازمان ملل آمده‌ است که قاسم سلیمانی از سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد.

موارد دیگر از گزارش‌های رسانه‌ای که به گفته کارشناسان سازمان ملل نیازمند بررسی است مربوط می‌شود به مسئله احتمال ارسال سلاح توسط ایران به عراق و یمن.

XS
SM
MD
LG