لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

سفر هیئت بلندپایه آمریکایی به کوبا پس از چندین دهه


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا (راست) و همتای کوبایی او رائول کاسترو
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا (راست) و همتای کوبایی او رائول کاسترو

برای نخستین بار در ۳۵ سال گذشته، روز چهارشنبه یکم بهمن قرار است یک هیئت بلندپایه آمریکایی با هدف بهبود روابط وارد کوبا شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هدف از سفر این هیئت بلندپایه، «از سر گرفتن مناسبات دیپلماتیک با کوبا و عادی‌سازی روابط دو کشور در آینده» عنوان شده است.

ریاست جلسه این گفت‌وگوها برعهده دیپلمات ارشد آمریکایی، روبرتا جیکبسون، است و سفر او به هاوانا نخستین سفر یک معاون وزیر خارجه آمریکا به کوبا طی ۳۸ سال گذشته است.

گفت‌وگوهای دوروزه طرفین پس از آن برگزار می‌شود که رؤسای جمهوری آمریکا و کوبا روز هفدهم دسامبر اعلام کردند که پس از ۱۸ ماه مذاکرات محرمانه سرانجام به توافق‌هایی رسیده‌اند.

این تغییر ناگهانی در رویکرد دو کشور متخاصم دوران جنگ سرد، مخالفت برخی از نمایندگان مجالس قانونگذاری آمریکا، فارغ از وابستگی حزبی آن‌ها را برانگیخته است.

با این حال باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه سه‌شنبه، سی‌ام دی، در نطق سالانه خود در کنگره گفت که ایالات متحده هم‌اینک در مسیر برچیدن تحریم‌های ۵۳ساله خود علیه کوبا قرار گرفته است.

او تأکید کرد که «ما در حال پایان دادن به سیاستی هستیم که مدت‌ها است از تاریخ مصرف آن گذشته است.»

بنا بر گزارش‌ها، گفت‌وگوی روز چهارشنبه هیئت آمریکایی با طرف‌های کوبایی قرار است بر موضوع مهاجرت و از سر گرفتن روابط دیپلماتیک تمرکز داشته باشد.

به نوشته رویترز، طرفین هم‌چنین قرار است برخی هدف‌های درازمدت را در این جلسه مطرح کنند.

در حالی که کوبا خواستار برچیده شدن تحریم‌ها علیه خود و هم‌چنین حدف نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم است، ایالات متحده از کوبا می‌خواهد تا کارنامه حقوق بشری خود را بهبود بخشد.

باراک اوباما از قدرت اجرایی برای برقراری دوباره مناسبات با کوبا برخوردار است اما برای برداشتن تحریم‌ها علیه آن کشور نیاز به حمایت کنگره دارد؛ کنگره‌ای که هم‌اینک هر دو مجلس آن در دست حزب جمهوری‌خواه قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG