لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۹

آغاز رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا


همزمان با سفر ژنرال جوزف دانفورد، رئیس نیروهای مسلح آمریکا به اسرائیل، دو کشور یک رزمایش مشترک را آغاز کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این رزمایش از یکشنبه ۲۶ مهر با نام «پرچم آبی» به مدت دو هفته در جنوب این کشور و از جمله در یکی از فرودگاه‌های نظامی جنوب اسرائیل، در جریان است.

در بخش‌هایی از این رزمایش هوایی دوسالانه، چند کشور دیگر نیز مشارکت و نظارت دارند. اما سخنگوی ارتش اسرائیل حاضر به ذکر نام کشورهای دیگر نشد.

اسرائیل و آمریکا در سال‌های گذشته مانورهایی را به ویژه برای تقویت کارایی لایه‌های پدافند هوایی اسرائیل در برابر حملات احتمالی موشک‌های دوربرد ایران برگزار کردند.

رئیس نیروهای مسلح آمریکا برای ازسرگیری گفت‌وگوهای نظامی با اسرائیل از شنبه این هفته به این کشور سفر کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چند ماه پیش در اعتراض به مذاکرات آمریکا و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی ایران، که به توافق نیز منجر شد، مذاکرات دو جانبه اسرائیل و آمریکا را معلق کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو یکشنبه شب ۲۶ مهر در دیدار با ژنرال ارشد آمریکایی به او گفت، «اسلام با قرائت ستیزه‌جویی آن، به بزرگ‌ترین خطر برای جهان مبدل شده است.»

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، نیز یکشنبه در ملاقات با ژنرال دانفورد مدعی شده بود که ایران برای حمایت بیشتر از ترور و «به آتش کشیدن کرانه باختری و شرق اورشلیم برنامه ریزی کرده است».

نتانیاهو و ژنرال یعلون در روزهای آینده در سفرهایی جداگانه به واشینگتن، جزئیات بسته‌های جدید کمک نظامی آمریکا را با باراک اوباما و سران پنتاگون در میان می‌گذارند.

رزمایش «محرم» در ایران

در همین حال در ایران نیز رزمایش دوروزه مشترک یگان‌های ارتش در غرب و شمال غرب ایران با عنوان «محرم» صبح دوشنبه ۲۷ مهر آغاز شد.

در این رزمایش نیروهای زمینی و هوایی ارتش و قرارگاه هوایی پدافند خاتم الانبیاء حضور دارند.

بزرگ‌ترین رزمایش ناتو در ۱۳ سال اخیر

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز روز دوشنبه با اعزام ۳۶ هزار سرباز پیاده، ناوی و افسر نیروی هوایی از بیش از ۳۰ کشور جهان، بزرگترین رزمایش خود در ۱۳ سال اخیر را آغاز کرد.

این رزمایش که «پیوند نیزه» نام دارد قرار است تا اوایل نوامبر (اواخر آبان) ادامه یابد و از آب‌های ایتالیا تا اسپانیا و پرتغال را پوشش دهد.

XS
SM
MD
LG