لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

تصمیم شورای امنیت برای بررسی وضعیت حقوق بشر کره شمالی


از نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد
از نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه یکم دی‌ماه طی یک رأی‌گیری در مورد آیین‌نامه داخلی خود، تصمیم گرفت تا از این پس وضعیت نقض حقوق بشر در کره شمالی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یازده کشور عضو این شورا به این تصمیم رأی مثبت، دو کشور رأی منفی و دو کشور نیز رأی ممتنع دادند.

چین و روسیه تنها کشورهایی بودند که با افزودن پرونده حقوق بشری کره شمالی به دستور کار شورای امنیت مخالفت کردند.

تاکنون مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل در مورد کره شمالی تنها به برنامه هسته‌ای آن کشور محدود می‌شد اما پس از رأی‌گیری روز دوشنبه قرار شد تا تمامی جنبه‌های مختلف آن کشور در این شورا به بررسی گذاشته شود.

جلسه روز دوشنبه پس از آن تشکیل شد که مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه از شورای امنیت خواست تا مسئله ارجاع کره شمالی به دیوان بین‌المللی کیفری را در دستور کار خود قرار دهد.

موضوع این درخواست، ارجاع کره شمالی به خاطر «جنایات ضد بشری» است همان‌گونه که در گزارش منتشرشده سازمان ملل در ماه فوریه به آن اشاره شده است.

روز دوشنبه سامانتا پاور، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، زندگی در کره شمالی را «یک کابوس زنده» توصیف کرد.

وی همچنین درخواست پیونگ‌یانگ برای انجام تحقیقات مشترک کره شمالی و آمریکا در مورد هک شدن شرکت سونی پیکچرز و تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه در صورت امتناع آمریکا از انجام این تحقیقات را «پوچ و بی‌معنی» دانست.

سامانتا پاور در ادامه روایاتی را از کسانی نقل کرد که از زندان‌های اردوگاهی کره شمالی گریخته‌اند؛ روایاتی که پیونگ‌یانگ آنها را «ساختگی» می‌داند.

قصد شرکت سونی پیکچرز برای اکران یک فیلم کمدی به نام «مصاحبه» با مضمون کره شمالی با انتقاد شدید پیونگ‌یانگ روبه‌رو شده‌است.

آمریکا، کره شمالی را به حمله سایبری به شرکت سونی و سپس به تلاش برای حملات تروریستی به سالن‌های سینما در آمریکا متهم کرده است. این تهدیدات باعث شد که شرکت سونی اکران فیلم «مصاحبه» را لغو کند.

پس از آن خبر قطع کامل اینترنت در کره شمالی منتشر شد و کره شمالی نیز آمریکا به تهدید به حمله موشکی کرد.

واکنش دیپلمات کره شمالی به شورای امنیت

کره شمالی در جلسه روز دوشنبه شرکت نکرد و و پیونگ‌یانگ اعلام کرده‌است که در نظر مقامات آن کشور، انتقادات شورای امنیت از کره شمالی «بر پایه دروغ بنا شده است».

«جا سونگ نام»، سفیر کره شمالی در سازمان ملل، روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت گفت که اقدامات این شورا «تلاشی خطرناک با انگیزه‌های سیاسی است تا زمینه‌های لازم را برای تجاوز نظامی به جمهوری دموکراتیک خلق کره به بهانه حقوق بشر فراهم کند.»

وی افزود که با این اقدام «رویه خصمانه ایالات متحده علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره بیش از پیش به منصه ظهور درآمده است.»

این دیپلمات کره شمالی در پایان گفت که تصمیم پیونگ‌یانگ درخصوص چگونگی واکنش رسمی به اقدام جدید شورای امنیت در تاریخ دیگری اعلام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG