لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

سناتورهای آمریکایی: توافق نهایی با ایران شامل ۲۰ سال بازرسی شود


رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا
رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا

سناتورهای ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه، ۲۴ تیر، خواستار آن شدند که توافق نهایی هسته‌ای با ایران شامل دست‌کم ۲۰ سال بازرسی از تأسیسات هسته‌ای باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، و لیندزی گراهام، از حزب جمهوری‌خواه، نامه‌ای را با این مضمون تنظیم کرده و قصد دارند آن را را طی هفته جاری به رئیس جمهوری آمریکا ارسال کنند.

در این نامه که روز سه‌شنبه در کنگره آمریکا ارائه شد آمده‌ است که «توافق نهایی با ایران باید شامل یک سازوکار بازرسی و راستی‌آزمایی درازمدت بشود که مدت زمان آن دست‌کم ۲۰ سال طول بکشد.»

در ادامه این نامه آمده‌ است: «بارزسی‌ها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید حالت سرزده داشته باشد و ایران به بازرسان آژانس اجازه بدهد به تمامی تأسیسات، افراد، و اسناد دسترسی داشته باشند.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، چندین سیاست‌گذار دیگر آمریکایی قرار است این نامه را امضا کنند تا از این طریق، با نزدیک شدن به مهلت دست‌یابی به توافق نهایی، بر میزان فشارها بر ایران بیفزایند.

ایران و کشورهای ۱+۵ سعی دارند تا روز یک‌شنبه، بیستم ژوئیه، توافقی نهایی را بر سر مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی به امضا برسانند و هم‌اینک برای این منظور مذاکرات فشرده‌ای میان دو طرف در وین جریان دارد.

سناتورهای یادشده در نامه خود افزوده‌اند: «ایران باید همه چیز را رو کند. تنها زمانی که ایران تمامی جزئیات برنامه هسته‌ای خود را ارائه کرده باشد می‌توان به لغو فراگیر تحریم‌ها اقدام کرد.»

در این نامه همچنین آمده‌ است که لغو تحریم‌ها «باید مرحله به مرحله در طی یک مدت زمان طولانی صورت بگیرد، و تمامی پیامدها برای عدم پیروی ایران یا تخطی ایران [از توافق] باید در متن توافق درج گردد».

مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته نامه‌ای را با امضای ۳۴۲ نماینده به باراک اوباما، رئیس جمهوری، فرستاد، با این مضمون که کنگره تنها زمانی با کاهش تحریم‌ها علیه ایران موافقت می‌کند که جمهوری اسلامی «حمایتش از تروریسم» را کنار گذاشته و توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک و دیگر سلاح‌های «غیرمتعارف» را متوقف کند و «به ما اثبات شود که ایران این گام‌ها را برداشته است».

کنگره آمریکا در ماه‌های دسامبر و ژانویه قصد داشت تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد، اما کاخ سفید با این امر مخالفت کرد تا از این طریق به مذاکرات هسته‌ای شانس موفقیت بدهد.

سناتور منندر روز سه‌شنبه طی یک سخنرانی در سنا هشدار داد که اگر ایران سانتریفیوژهای کنونی خود را، حتی به صورت بیکار، نگه دارد و تأسیسات سانتریفیوژی را برنچیند در چنین حالتی سیاست‌گذاران آمریکایی ممکن است به برگرداندن تحریم‌های شدید قبلی دست بزنند.

XS
SM
MD
LG