لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

تصویب کمک ۲۲۵ میلیون دلاری آمریکا برای «گنبد آهنین» اسرائیل


بخشی از سامانه «گنبد آهنین» در حومه تل‌آویو
بخشی از سامانه «گنبد آهنین» در حومه تل‌آویو

کنگره آمریکا روز جمعه دهم مرداد کمک مالی ۲۲۵ میلیون دلاری برای تولید راکت‌های سامانه «گنبد آهنین» اسرائیل را تصویب کرد.

اجرایی کردن این کمک هنوز به امضای باراک اوباما نیاز دارد اما به‌نوشته جروزالم پست، احتمال توشیح قانون از سوی اوباما تقریبا قطعی بنظر می‌رسد.

یک روز پیش از آن، رسانه‌ها از تاخیر پنج‌هفته‌ای در تامین این کمک مالی به اسرائیل، بدلیل اختلاف نظر میان اعضای کنگره بر سر قانون مهاجرت آمریکایی، خبر داده بودند.

«گنبد آهنین» سامانه‌ای دفاعی در برابر راکت‌های برد کوتاه است؛ اسرائیل می‌گوید، حدود ششصد راکت شلیک شده از این سامانه توانسته است، «راکت‌های دشمن» را در آسمان منحرف و سپس شکار کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نظر به اینکه ارتش این کشور در بحران جاری غزه، صدها راکت «گنبد آهنین» را استفاده کرده است، نیاز فوری به پرکردن انبار خود از این نوع راکت‌ها دارد.

اسرائیل براین باور است که بخاطر کاربرد موثر این سامانه است که بیش از سه هزار فروند راکتی که شبه نظامیان در بحران جنگی چهار هفته اخیر شلیک کرده‌اند، کمترین تلفات را در میان غیرنظامی‌های اسرائیل داشته است.

در گزارش‌ها آمده بود که وزارت دفاع آمریکا هم‌چنین درخواست روزهای گذشته اسرائیل را در خصوص کاربرد برخی از تسلیحات آمریکایی در انبارهای نظامی در اسرائیل را پذیرفته است.

آمریکا از دو دهه پیش انبار ساز و برگ نظامی در اسرائیل دارد که در مواردی با مجوز پنتاگون، ارتش این کشور نیز می‌تواند از آن استفاده کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در روزهای گذشته گفته بود، تقویت توانمندی اسرائیل برای آمریکا اهمیت دارد و بخشی از منافع ملی است.

دلایل تأخیر در تصویب کمک مالی

ابتدا قرار بود طرح کمک به سامانه گنبد آهنین همراه با بودجه حدوداً ۶۱۵ میلیون دلاری برای تامین مرزهای آمریکا و مقابله با مهاجران تصویب شود.

دموکرات‌های کنگره طرح اصولی خود را با بودجه دو میلیارد و هفتصد میلیون دلاری برای امنیت مرزهای آمریکا تنظیم کرده بودند.

اما در پی مخالفت جمهوری‌خواهان، جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پنجشنبه نهم مرداد، طرح را تا نیمه سپتامبر از دستور کار خارج کرد.

جمهوری‌خواهان نگران بودند که همراهی کردن آنها با دموکرات‌ها، بدهی‌های این کشور را افزایش دهد.

ایجاد تاخیر، ناخرسندی سناتور هری رید، رئیس اکثریت دموکرات‌ها در سنا را در پی آورد که گفت، اسرائیل متحد مهم آمریکاست و به صورتی اضطراری به این کمک نیاز دارد.

آقای رید گفته بود، «وقتی هم‌پیمان شماره یک ما زیر آتش است و اگر این کمک فوریت ندارد، نمی‌دانم چه چیز دیگری می‌تواند اضطراری باشد».

سناتور جمهوری‌خواه لیندزی گراهام نیز «بهترین دوست ما در منطقه و جهان نیازمند کمک است و هرکس که خلاف آن سخن می‌گوید، باید دلیلش را توضیح دهد».

اما تنها یک روز بعد، کنگره با کاربرد تاکتیک‌ها، مسیر اعطای کمک مالی بدون نیاز به تصویب طرح امنیت مرزهای آمریکا را هموار کرد.

به نوشته جروزالم پست، تنها هشت عضو مجلس نمایندگان به این بودجه «اضطراری» رای مخالف دادند درحالی که ۳۹۵ عضو این مجلس با نظر جان بینر موافق بودند که گفت، «اسرائیل دوست ماست و دشمنان اسرائیل، دشمنان آمریکا هستند».

XS
SM
MD
LG