لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

کاخ سفید: مشخص نیست که آیا ایران بر حوثی‌ها اعمال نفوذ می‌کند یا نه


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

یک روز پس از آن‌که نخست‌وزیر یمن تحت فشار شورشیان شیعه حوثی استعفا داد، سخنگوی کاخ سفید گفت که «مشخص نیست» که آیا ایران بر شورشیان حوثی اعمال نفوذ می‌کند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه سوم بهمن تأکید کرد که ایالات متحده به همکاری ضدتروریستی خود با یمن ادامه می‌دهد و افزود که تسلط حوثیان بر حکومت یمن را به عنوان نشانه‌ای از اعمال نفوذ ایران در آن کشور به‌شمار نمی‌آورد.

آقای ارنست از سوی دیگر همچنین تصریح کرد که «این‌که وضعیت سیاسی در یمن بی‌ثبات شده نشانه این نیست که نفوذ گروه "القاعده در شبه‌جزیره عربستان" در یمن افزایش پیدا کرده‌است.»

بحران سیاسی در یمن از روز پنج‌شنبه و در پی اعلام استعفای رئیس جمهور، نخست وزیر و کابینه این کشور عمیق‌تر شده است.

عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن در بازداشت خانگی است و شبه‌نظامیان حوثی همچنان کاخ ریاست جمهوری و محل اقامت مقام‌های ارشد دولت را در محاصره دارند.

مقامات یمنی بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از شیعیان حوثی و دخالت در امور داخلی یمن متهم کرده‌اند؛ اتهامی که ایران آن را همواره رد کرده‌است.

با ادامه بحران سیاسی در یمن، هزاران تن از هواداران شبه‌نظامیان حوثی روز جمعه در صنعا، پایتخت این کشور، راه‌پیمایی کردند و شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل سر دادند.

مخالفان حوثی‌ها نیز در صنعا و همچنین در عدن، در جنوب این کشور، تظاهراتی برگزار کردند.

به نوشته رویترز، روز شنبه نیز هزاران نفر در پایتخت یمن در تظاهراتی علیه حوثی‌ها به خیابان‌ها آمدند.

بنا بر این گزارش، به گفته شاهدان عینی تعداد این تظاهرکنندگان «به ۱۰ هزار نفر» می‌رسید و راهپیمایان شعارهایی علیه شیعیان حوثی و هم‌چنین سازمان القاعده سر می‌دادند.

آمریکا «خواستار ادامه همکاری با دولت یمن علیه القاعده است»

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در ادامه سخنانش گفت: «ایالات متحده نسبت به بی‌ثباتی سیاسی در یمن نگران است و شاخه القاعده در آن کشور یعنی القاعده در شبه‌جزیره عربستان را خطرناک‌ترین گروه در جهان می‌داند.»

به گفته جاش ارنست، رویکرد سیاسی آمریکا به یمن هم‌اینک تفاوتی نکرده و دولت اوباما همچنان «همکاری تنگاتنگی» با زیرساخت‌های امنیت ملی یمن دارد.

او با تأکید بر این‌که شیعه‌های حوثی و القاعده «با هم دشمن‌اند» گفت: «ما با دولت [عبدربه منصور] هادی همکاری نزدیک داشته‌ایم و قطعاً خواستار ادامه همکاری با دولت یمن هستیم تا بتوانیم این تلاش ضدتروریستی مهم را ادامه بدهیم.»

XS
SM
MD
LG