لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

واشینگتن پست: عماد مغنیه با طرح موساد و سی‌آی‌ای به قتل رسید


عماد مُغنیه، برنامه‌ریز ارشد امور نظامی حزب‌الله که به قتل رسید
عماد مُغنیه، برنامه‌ریز ارشد امور نظامی حزب‌الله که به قتل رسید

در آستانه هفتمین سال کشته شدن عماد مُغنیه، برنامه‌ریز ارشد امور نظامی حزب‌الله، روزنامه واشینگتن پست نوشته‌است سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای، با موساد اسرائیل در طراحی و اجرای این سوء قصد شراکت کامل داشت.

عماد مغنیه که در ردیف رئیس ستاد کل ارتش برای حزب الله بود، دوازدهم فوریه سال ۲۰۰۷، ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ در انفجاری سهمگین در دمشق کشته شد.

ساعاتی پیش از آن انفجار، او در کنار سفیر ایران و مقامات ارشد سوری مهمان، در جشن سفارتخانه ایران حضور یافته بود تا سالروز انقلاب ایران را یادآوری کند. او سپس زمانی کوتاه به منزل یکی از همسران خود که ساکن سوریه بود، رفت و با بیرون آمدن از آنجا درون یک خودروی اجاره‌ای نشست.

خودروی شاسی‌بلند او تازه به «کفر سوسه» و خیابان الحدائق، در نزدیکی مدرسه تحت مدیریت جمهوری اسلامی ایران رسیده بود، که طنین انفجاری آرامش آن نخستین لحظات اولیه روز ۱۲ فوریه دمشق را برهم زد.

در آن سال‌ها سوریه در سکوت کامل بود و سازمان اطلاعات و امنیت این کشور قدرت بسیاری داشت و بشار اسد و خانواده او در اوج قدرت بودند و هنوز جنگ داخلی سوریه شروع نشده بود.

کشته شدن عماد مغنیه در وهله نخست نگاه‌ها را متوجه اسرائیل کرد زیرا یک سال قبل از آن بود که حزب الله با برنامه‌ریزی حمله به شمال اسرائیل و کشتن ۸ سرباز و ربودن دو سرباز دیگر، موجب آغاز جنگی ۳۴ روزه میان اسرائیل و حزب الله شد که بیش از دو هزار کشته در طرف لبنانی داشت و ویرانی‌های عظیمی در لبنان ایجاد کرد.

آن جنگ معادلات را برهم زده بود و از روز نخست آن نبرد، حسن نصرالله دبیرکل حزب الله تا به امروز در مخفیگاه زندگی می‌کند.

حزب الله و ایران انگشت اتهام را بلافاصله پس از قتل مغنیه متوجه اسرائیل کردند.

اسرائیل مغنیه را عامل طراحی و اجرای انفجار مرگبار در ساختمان یهودیان آرژانتین در سال ۱۹۸۴ در بوئنوس آیرس و عملیات متعدد دیگر علیه اسرائیل می‌دانست.

اما مغنیه به دلیل مسئله انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بمبگذاری بشدت مرگبار سال ۱۹۸۳ بیروت و کشتن صدها نظامی آمریکایی و نیز بخاطر برنامه‌ریزی‌های حزب الله و عملیات تروریستی دیگر علیه غرب، در صدر فهرست افراد تحت تعقیب آمریکا نیز قرار داشت.

اف‌بی‌آی آمریکا با اطمینان تاکید داشت که رد پای مغنیه در برنامه‌ریزی انفجار در هواپیمای آمریکایی سال ۱۹۸۵ ثابت شده‌است. اف‌بی‌آی جایزه پنج میلیون دلاری را برای سر وی تعیین کرده بود.

سی‌آی‌ای نیز همان زمان خبر داده بود هر کس که اطلاعاتی داشته باشد که به دستگیری مغنیه بینجامد، ۲۵ میلیون دلار از آمریکا پاداش می‌گیرد.

اتحادیه اروپا نیز او را در سیاهه تروریست‌های تحت تعقیب خود داشت.

«زاپاس انفجاری در خودروی مغنیه از راه دور و از تل آویو کلید زده شد»

اکنون واشینگتن پست نوشته‌است، موساد و سی‌آی‌ای با شراکت و همکاری کامل مغنیه را کشتند و نیروهای سی‌آی‌ای برای گرفتن مجوز از جرج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا، نیاز داشتند او را متقاعد کنند که مغنیه به‌راستی یک خطر بزرگ تروریستی برای منافع آمریکا در منطقه و جهان باقی مانده‌است.

واشینگتن پست با ذکر برخی جزئیات قابل توجه در اجرای این سوء قصد از جمله نوشته‌است، لاستیک زاپاسی که درون خودروی عماد مغنیه قرار داشت، با ماده انفجاری ویژه آغشته شده بود.

این روزنامه می‌گوید، زاپاس انفجاری، در کارولینای شمالی امتحان شد و زمانی که مشابه آن زاپاس درون خودروی مغنیه قرار گرفت، نیروهای فنی موساد در تل‌آویو از راه دور آن را منفجر کردند؛ فاصله تل آویو تا دمشق ۲۱۵ کیلومتر است.

سی‌آی‌ای و موساد به این گزارش واشینگتن پست واکنش نشان نداده‌اند همانگونه که به طور معمول در برابر خبرهایی از این دست سکوت را ترجیح می‌دهند.

واشینگتن پست ننوشته لاستیک زاپاس انفجاری چگونه درون خودروی مغنیه قرار گرفت.

اما گزارش‌هایی که آن زمان منتشر می‌شد، می‌گفت، افرادی، از جمله یک یا دو زن که با مغنیه در ارتباط بودند، این خودروی شاسی بلند میتسوبیشی پاجروی نقره‌ای‌رنگ صفر کیلومتر را برای این سفر او «اجاره» گرفته بودند.

در همین حال، در آن زمان همسر اول عماد مغنیه سوریه را در قتل شوهرش متهم کرده و گفته بود، همین که بشار اسد و استخبارات او نمی‌گذارند نیروهای اطلاعاتی ایران دلایل این قتل را بررسی کنند، «نشان می‌دهد که سوریه در این قتل نقش دارد».

ولید جنبلاط، شخصیت لبنانی نیز سوریه را بدلیل درگیری‌های دائمی با مغنیه در این قتل متهم کرده بود.

عبدالحلیم خدام شخصیت سوری نیز که بیست سال دست راست حافظ اسد بود ولی بعد از کشورش گریخت، مدتی بعد از قتل مغنیه به رسانه‌های اروپایی گفت «تنها نیروهای ایرانی، عناصر رده‌بالای حزب الله و مقامات استخبارات سوریه می‌توانسته‌اند اطلاعات دقیق در مورد حضور مغنیه را در اختیار سامان‌دهندگان قتل مغنیه بگذارند».

نقش احتمالی شوربه در قتل عماد مغنیه؟

اما واشینگتن پست در گزارش خود اشاره‌ای به نقش احتمالی محمد شوربه در کشتن مغنیه نکرده‌است.

حسن نصرالله ماه گذشته تایید کرد که این مقام حزب‌الله به «نفوذی اسرائیل» مبدل شده بود.

گزارش‌های رسانه‌های عربی منطقه و رسانه‌های همسو با حزب‌الله در ماه‌های اخیر حاکی بود که محمد شوربه، فرمانده شاخه برون‌مرزی حزب‌الله و فرمانده نیروهای محافظت حسن نصرالله، از پس از جنگ حزب‌الله و اسرائیل، به خدمت موساد اسرائیل در آمده بود.

حزب الله می‌گوید، شوربه را دستگیر کرده و او به «همه همکاری‌های خود» با موساد «اعتراف» کرده‌است.

از سال ۲۰۰۷ به عنوان سال آغاز همکاری‌های شوربه با موساد خبر داده شده بود.

گزارش‌های رسانه‌های عربی حاکی بود شوربه بسیاری از عملیات برنامه‌ریزی شده از سوی حزب الله برای ضربه زدن به اسرائیلی‌ها و یهودیان در جهان را به اطلاع اسرائیل می‌رساند و همه آنها، غیر از بمبگذاری ژوئیه ۲۰۱۲ در بورگاس بلغارستان، خنثی شدند.

اما عماد مغنیه ملقب به حاج رضوان تنها بخاطر یکی از همسران ایرانی خود نبود که با ایران ارتباط نزدیکی داشت.

گزارش‌های بسیاری آن زمان در رسانه‌های منطقه منتشر می‌شد مبنی بر اینکه مغنیه بیشترین وقت خود را در ایران و نزد فرماندهان ارشد سپاه پاسداران می‌گذراند و در برنامه‌ریزی‌های شاخه قدس سپاه شرکت فعالانه داشت و پیوسته در ستاد اصلی سپاه پاسداران دیده می‌شد و دست راست قاسم سلیمانی بود که از سال ۱۹۹۸ فرمانده شاخه قدس سپاه را برعهده داشته‌است.

همسر ایرانی و خانواده عماد مغنیه

گزارش واشینگتن پست در خصوص جزئیات شراکت موساد و سی‌آی‌ای در قتل مغنیه در حالی منتشر شده‌است که کشته شدن جهاد مغنیه نام خانواده مغنیه را دوباره در ارتباط‌های قوی میان ایران و حزب الله مطرح کرده‌است.

جهاد پسر اول عماد از زن اول لبنانی او بود. مادر جهاد، خواهر مصطفی بدرالدین، مقام ارشد حزب‌الله است؛ دادگاه بین‌المللی بدرالدین را برای قتل رفیق حریری، نخست وزیر وقت لبنان، متهم ردیف اول می‌داند. اما لبنان بدرالدین را تسلیم این دادگاه نکرده و او بخش بزرگی از مسئولیت‌های به ارث برده از عماد مغنیه را انجام می‌دهد.

تصاویر انتشار یافته ماه گذشته در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران نیز نشان می‌دهد که پس از کشته شدن عماد مغنیه، آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، قاسم سلیمانی و دیگر فرماندهان سپاه برای جهاد مغنیه، پسر عماد مغنیه احترام و جایگاه ویژه‌ای قائل بوده‌اند.

عماد پسرش را به یاد برادر کشته شده‌اش جهاد به این اسم نامگذاری کرده بود؛ جهاد مغنیه برادر عماد مغنیه در دهه هشتاد میلادی در جنگ با اسرائیل کشته شد و فواد برادر دیگر عماد در عملیاتی که حزب الله آن را ناشی از جاسوسی اسرائیلی نامید، به قتل رسید.

جهاد مغنیه، پسر ۲۶ ساله عماد مغنیه، یکشنبه دو هفته قبل در حمله‌ای که به اسرائیل نسبت داده شد، همراه با شمار دیگری از فعالان حزب الله و سپاهی محمد علی الله‌دادی، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران، کشته شدند.

حزب الله تایید می‌کند که جهاد مغنیه با وجود جوانی، در شش سال قبل، از فرماندهان ارشد حزب الله بوده‌است.

تصاویری که روزهای گذشته از سوی شبکه المیادین انتشار یافت نشان می‌داد که قاسم سلیمانی بر مزار تازه جهاد مغنیه رسیده و برای او دعا می‌خواند.

قبل از کشته شدن جهاد مغنیه، رفتن بر مزار عماد مغنیه به بخشی از پرتکل سفر مقامات رسمی و غیررسمی ایران به لبنان مبدل شده است؛ محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در دولت حسن روحانی نیز از این امر مستثنی نبود و او هم سال گذشته در نخستین سفر رسمی خود به لبنان، تاج گل بر مزار مغنیه نهاد.

در برخی از شایعات لبنانی و ایرانی همواره گفته شده بود، همسر ایرانی عماد مغنیه، خواهر قاسم سلیمانی است اما تایید این شایعات هرگز امکان‌پذیر نبوده‌است.

XS
SM
MD
LG