لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

عیسی کلانتری: با این مدیریت آب، ۵۰ میلیون ایرانی ناچار به مهاجرت خواهند شد


عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست
عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست

عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست در مطلبی که روز دوشنبه هفتم اردیبهشت منتشر شد گفت که «ایران با بهره‌برداری از ۹۷ درصد آب‌های سطحی خود عملاً تمام رودخانه‌های خود را خشک کرده‌است و دیگر آبی در طبیعت باقی نمانده‌است.»

وزیر اسبق کشاورزی ایران ادامه داد: «این موضوع به معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود ۷۰ درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل ۵۰ میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند.»

اظهارات عیسی کلانتری که روز شنبه در «بنیاد ملی امید ایرانیان» ایراد شده روز دوشنبه ۷ اردیبهشت در روزنامه شهروند منتشر شده‌است.

آقای کلانتری در سخنان خود تأکید کرد: «در سال‌های گذشته وزارت نیرو جرأت اعتراف به واقعیت را نداشت؛ اما حالا بحران خشکسالی به اندازه‌ای رسیده که مسئولان متوجه قهقرای کشور شده‌اند، زیرا درحال حاضر ۷۰درصد جمعیت کشور با سرانه زیر ۹۰۰ مترمکعب آب در سال زندگی می‌کنند و این از نظر استانداردهای جهانی یعنی رخداد فاجعه بزرگ.»

مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در امور آب، با اشاره به آنچه «سدسازی‌های بی حساب و کتاب» در ایران نامید و وضعیت مدیریت آب در ایران گفت: «مشکل ما این است که زمان اجرای پروژه‌ها یا کم‌سواد هستیم یا اتفاقات را پیش‌بینی نمی‌کنیم یا نظر کارشناسی را باور نداریم. مجموع این فرهنگ مدیریتی باعث می‌شود بودجه‌های عمرانی کشور هدر رود.»

آقای کلانتری در ادامه گفت: «زمانی آمدیم گفتیم سیاستگذاری‌ها برای منابع کشور در راستای توسعه پایدار باشد» اما عده‌ای گفتند توسعه پایدار «غرب‌زدگی» است.

«بحرانی‌ترین وضع خشکسالی جهان در ایران»

عیسی کلانتری در ادامه سخنان خود توضیح داد که «تنها دو کشور در جهان وجود دارد که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های سطحی در معرض بحران جدی قرار گرفته‌اند و آن دو کشور ایران و مصر است. این در شرایطی است که میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی در مصر به ۴۶درصد و در ایران با اختلاف فاحش به ۹۷درصد رسیده‌است.»

وی با اشاره با وضعیت خشکسالی و تبعات آن برای جمعیت ایران افزود: «من حتی در این زمینه به مقام معظم رهبری نیز نامه نوشتم و آمار و ارقام و گزارش علمی خدمت‌شان ارایه دادم. گفتم اگر می‌خواهیم به جمعیت ۱۵۰ میلیون نفر برسیم قبل از هر چیز باید منابع آبی را نجات دهیم.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها بر افزایش جمعیت ایران تاکید کرده و گفته است که این جمعیت باید به ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

عیسی کلانتری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این‌که «بحران خشکسالی در ایران به وضعیتی رسیده‌است که حیات و تمدن سرزمین در معرض تهدید قرار گرفته‌است» از دولت حسن روحانی خواست تا در طرح‌های آبی خود «نگران واکنش مجلس و بقیه» نباشد.

XS
SM
MD
LG