لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

سندی از ویکی‌لیکس در مورد نظر هیلاری کلینتون نسبت به حمله اسرائیل به ایران


بر اساس اسناد تازه انتشار یافته در وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، هیلاری کلینتون معتقد بوده که حمله نظامی آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های اتمی این کشور شاید یک ضرورت باشد، اما در عین حال معتقد بوده که چنین حمله‌ای، بیشترین زیان را به خود اسرائیل وارد خواهد کرد.

وب‌سایت ویکی‌لیکس در مطالبی که در روزهای گذشته انتشار داده، تأکید کرده است که نظرات خانم کلینتون، نامزد کنونی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در دورانی که او دیگر وزیر خارجه هم نبود، در موارد مختلف بیان شده است.

روزنامه جروزالم پست نیز جزئیاتی از اسناد انتشار یافته روزهای اخیر در وبسایت افشاگر ویکی لیکس را بازنشر کرده است.

رسانه‌های اسرائیل یکشنبه بیست و پنجم مهر بر اساس اسناد جدید انتشار یافته در ویکی‌لیکس نوشته‌اند خانم کلینتون این سخنان را در زمانی بیان کرده بود که از احتمال حمله نظامی اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران سخن می‌رفت.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

مقام‌های ارشد پیشین نظامی و امنیتی اسرائیل فاش کرده بودند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر با حمایت اهود باراک وزیر دفاع وقت سه بار برای حمله نظامی به ایران دستور آمادگی داده بود.

اما برپایه مطالبی که ویکی‌لیکس فاش کرده، خانم کلینتون معتقد بوده که حمله اسرائیل به ایران کمترین نتیجه را دربر خواهد داشت و عواقب سختی را متوجه خود اسرائیل خواهد کرد.

هیلاری کلینتون که چهار سال وزیر خارجه در دولت نخست باراک اوباما بود، اکنون یکی از دو نامزد پیشتاز برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هجدهم آبان، هشتم نوامبر است.

خانم کلینتون معتقد بوده که اگر راهکار سیاسی در برابر ایران نتیجه‌بخش نباشد، باید گزینه نظامی آخرین راهکار باشد، و گفته بود که آمریکا توان واقعی و سلاح‌های لازم را برای ضربه زدن به سایت‌های اتمی ایران دارد.

هیلاری کلینتون در کارزار انتخاباتی‌اش در برابر انتقادهای رقیب، تأکید کرده که از توافق هسته‌ای با ایران دفاع می‌کند و برجام بهترین سازوکار برای خاتمه دادن به یکی از پیچیده‌ترین معضلات دنیا بوده است.

هیلاری کلینتون حمله مشترک علیه ایران را «مؤثرتر می‌دانست»

به نوشته جروزالم پست در شماره روز سه‌شنبه بیست و هفتم مهر، هیلاری کلینتون در آن زمان گفته بود، آمریکا توان و سلاح لازم را برای وارد کردن ضربه جدی به سایت‌های اتمی ایران دارد.

خانم کلینتون حمله مشترک آمریکا و اسرائیل را موثرتر از حمله یک‌جانبه اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران دانسته بود.

وی گفته بود، اگر ایران به ساخت بمب اتمی نزدیک شود، حمله ضروری است.

خانم کلینتون بر لزوم جلوگیری از برنامه اتمی ایران، و نه تنها اعمال محدودیت و یا مهار آن، تأکید کرده بود.

افشاگری تازه انتشار یافته ویکی‌لیکس به سخنان خانم کلینتون در ۲۰۱۳ در نهاد مالی گلدمن ساکس، در یک سخنرانی او در این نهاد و سپس گفت‌وگوهایی که با لیوید بلانکفین مدیر این نهاد مالی داشته، استناد می‌کند.

سخنان خانم کلینتون مربوط به دورانی است که بیش از یک سال از پایان منصب وزارت خارجه او سپری شده بود؛ در تابستان و اوایل پاییز ۲۰۱۳ تأسیسات هسته‌ای ایران مانند فردو، راکتور آب سنگین اراک و هزاران سانتریفیوژ ایران هنوز فعالیت می‌کردند.

ستاد نامزد کنونی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری کنونی آمریکا درستی مطالب انتشار یافته ویکی‌لیکس را تأیید نکرده است.

به نوشته ویکی‌لیکس، خانم کلینتون در سخنان ۲۰۱۳ گفته بود، «همان‌طور که می‌دانید، اسرائیلی‌ها در طول سال‌ها مسئله حمله نظامی به ایران را بررسی کرده‌اند؛ آنها فکر می‌کنند اگر حمله، حتی برای چند سال هم برنامه اتمی ایران را به عقب ببرد، ارزش انجام آن را دارد و می‌توان واکنش آنها (ایرانی‌ها) را هر چه که باشد، تحمل کرد».

اما کلینتون افزوده بود، اسرائیلی‌ها به تنهایی و با اتکا به خود «توان انجام این کار را ندارند».

خانم کلینتون به بمب‌های سنگین سنگرشکن و نفوذکننده‌ای که آمریکا در اختیار دارد، برای حمله به سایت زیرزمینی فردو در قم اشاره کرده و گفته بود، اگر نتوانید از لایه‌های حفاظتی سایت‌ها عبور کرده و به سانتریفیوژهای غنی‌کننده اورانیوم برسید، نمی‌توان برنامه اتمی ایران را به عقب انداخت.

کلینتون گفته بود، حمله نظامی هوایی به ایران بدون رد پای نیروی زمینی، کافی است.

پنتاگون در سال ۲۰۰۹ تولید بمب‌های هوشمند سنگین را به دستور باراک اوباما تسریع کرده بود.

اسرائیل از سال ۲۰۰۵ خواهان دریافت بمب‌های سنگین سنگرشکن از آمریکا بود اما جرج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا از تأمین این خواسته اسرائیل خودداری کرده بود.

خانم کلینتون در سخنان سال ۲۰۱۳ خطاب به بانکداران و سرمایه‌داران بزرگ آمریکا گفته بود که اگر ایران قطعات لازم را برای برنامه اتمی داشته باشد، حتی اگر سه بخش آن هم در یک کانتینر حفظ شود، هنوز خواهد توانست برنامه هسته‌ای‌اش را به سرعت گسترش داده و به سلاح هسته‌ای برسد؛ بعد از آن هم عربستان و مصر و حتی امارات این کار را خواهند کرد.

سخنان هیلاری کلینتون در مواردی دیگر هم در راستای حمایت از حمله نظامی به ایران با هدف جلوگیری از برنامه اتمی ایران، پیش از آغاز مذاکرات فشرده میان ایران و قدرت‌های جهانی که به دست‌یابی به برجام منجر شد، بیان شده بود.

اما خانم کلینتون در سخنانی که بسیار نزدیک به آغاز آن مذاکرات بیان شده بود، گفت باید به مذاکرات نیز بختی برای موفقیت داد و آن را امتحان کرد.

هیلاری کلینتون برجام، توافق هسته‌ای سال گذشته ایران و شش قدرت جهانی را تأیید کرد و آن را پیروزی «حتی بدون شلیک یک گلوله» نامید اما استقبال او از این توافق محتاطانه بود.

خانم کلینتون با گفتن اینکه جزو کسانی است که همیشه تأکید کرده‌اند، ایران حق غنی سازی اورانیوم را هم ندارد، معتقد است که هنوز «همه گزینه‌ها بروی میز است».

با وجود این، ویکی‌لیکس در سندهای انتشار یافته روزهای قبل، نوشته بود، اسرائیل نسبت به پیروزی خانم کلینتون نگرانی‌هایی دارد زیرا دولتی را که او احتمالاً تشکیل دهد، رهرو دولت باراک اوباما خواهد دانست؛ دولتی که از نظر اسرائیل، «همواره به ایران تمایل داشت».

به نوشته ویکی‌لیکس و بر اساس اظهارات دیپلمات‌های اسرائیلی در دیدار با مقامات آمریکایی، نگرانی نتانیاهو از تمایل وزیران احتمالی دولتی است که خانم کلینتون در صورت پیروزی تشکیل بدهد و بخواهند «در برابر ایران نرمش نشان دهند».

در همین حال، این دیپلمات‌های اسرائیلی افزوده‌اند، نتانیاهو به خود خانم کلینتون اعتماد دارد و او را سخت‌گیر از اوباما در برابر ایران می‌داند.

اسناد ویکی‌لیکس همچنین می‌گوید که هیلاری کلینتون معتقد است که «گفت‌وگوهای صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها- حتی بدون فایده، بهتر از نبود هر نوع تماس سیاسی میان طرفین در این نزاع دیرینه است».

XS
SM
MD
LG