لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۱

«۶۵ درصد» از روستاهای یزد بر اثر خشکسالی تخلیه شده‌اند


روزنامه شرق از تخلیه ۶۵ درصد از روستاهای یزد در ۲۵ سال گذشته و خالی‌شدن ۳۰۰ روستا در حاشیه دریاچه هامون بر اثر خشکسالی خبر داده‌است.

علی فراستی، عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، در مطلبی در شماره روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد روزنامه شرق، خشک‌شدن پنج دریاچه، تخلیه ۶۵ درصد از روستاهای یزد در ۲۵ سال گذشته، خالی‌شدن ۳۰۰ روستا در حاشیه دریاچه هامون، تامین آب پنج‌هزار و ۳۰۰ روستا به‌وسیله تانکر و گسترش کویر را از جمله اثرات خشکسالی و بحران کمبود آب ایران دانسته‌است.

در ماه‌های گذشته خبرهای بسیاری درباره بحران آب کشاورزی و آشامیدنی در روستاهای ایران و آبرسانی با تانکر به روستاها منتشر شده‌است.

حمیدرضا جانباز، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور، ۱۱ تیر ماه خبر داده بود که آب حدود ۶ هزار روستای ایران با تانکر تامین می‌شود.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی، ۲۸٫۵ درصد جمعیت ایران در روستاها، زندگی می‌کنند.

علی فراستی، عضو هیات‌علمی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، با اشاره به «طرح تبدیل کویرهای مرکزی ایران به دریاچه» از ارائه طرحی توسط شرکت آمریکایی «دوتامپ» خبر داده‌است.

به نوشته آقای فراستی مرکز پژوهش‌های مجلس ایران سال ۱۳۸۴ گزارشی درباره این طرح ارائه کرده‌است.

آقای فراستی با اشاره بررسی‌های ماهواره‌ای، نوشته که به اعتقاد شرکت «دوتامپ» خشک شدن دریاچه لوت ناشی از ایجاد ترک‌هایی است که در لایه‌های زیرین لوت و احتمالا بر اثر زمین‌لرزه‌های شدید رخ داده‌است.

براساس این نوشته، شرکت «دوتامپ»، قادر است ترک‌های ایجادشده را در مکان‌های مناسب ترمیم کند، به نحوی که آب به سطح لوت بازگردد.

این نوشته یادآور شده که بر اساس بررسی‌های ماهواره‌ای، مشخص شده که رودخانه‌ای در زیر کویر لوت در جریان است که آب کوه‌های اطراف کویر را به سمت دریای عمان هدایت می‌کند.

آقای فراستی طرح شرکت «دوتامپ» را یک طرح گسترده برای حل مشکل آب و آبادانی ایران، ذکر کرده و نوشته که این شرکت حاضر است با استفاده از سامانه فاینانس بین‌المللی، همراه با تضمین اجرایی توسط بانک‌های سوئیس این طرح را اجرا کند.

در سال‌های گذشته طرح‌های متعددی برای حل مشکل کمبود آب ایران مطرح شده‌است. ۲۸ فروردین سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای خزر به حوزه فلات مرکزی ایران، با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، در منطقه گوهرباران ساری آغاز شد.

زمان اجرای بخش اول این طرح، ۲۴ ماه تعیین شده بود اما با سپری شدن این زمان هنوز گزارشی درباره اتمام بخش اول این پروژه منتشر نشده‌است.

کمبود آب در ماه‌های گذشته باعث جیره‌بندی آب در برخی شهرهای ایران شده‌است.
علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، ۱۸ مرداد از تشکیل کارگروهی در وزارت نیرو و مجلس برای بررسی واردات آب از تاجیکستان خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG