لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

نام یزدی و مصباح در فهرست شانزده نفره تهران برای خبرگان نیست


محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری (راست) و محمد تقی مصباح یزدی
محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری (راست) و محمد تقی مصباح یزدی

براساس آخرین نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اسامی محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و محمد تقی مصباح یزدی که از او به «پدر معنوی جبهه پایداری» نام برده می‌شود، در فهرست شانزده نفره تهران برای خبرگان نیست.

براساس نتایجی که روز یکشنبه، ۹ اسفند، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام شد، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، جایگاه پانزدهم را دارد.

محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، نیز جزو ۱۶ نفر حائز رأی بالاتر نیست.

وزارت کشور اعلام کرده که شمارش آرای مجلس خبرگان رهبری همچنان ادامه دارد.

طبق اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، اکبر هاشمی رفسنجانی، نفر اول انتخابات خبرگان در استان تهران است و محمد امامی کاشانی، امام جمعه تهران و از روحانیون نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی، جایگاه دوم را دارد.

براساس این اطلاعیه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز سوم است؛ در نتایج پیشین حسن روحانی، در جایگاه دوم قرار داشت.

پیش از برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری کمپین‌هایی برای رای ندادن به محمدتقی مصباح یزدی و تعدادی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله احمد جنتی، دبیر، و محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در فضای مجازی به راه افتاد.

پس از به راه افتادن این کمپین‌ها و انتشار یادداشتی در وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۸ بهمن‌ماه گفت که «رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد، به فلانی رأی بدهید به فلانی رأی ندهید، معنایش چیست؟».

پس از آن نیز چندین چهره و رسانه اصولگرا صراحتاً یا تلویحاً فهرست مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان را «لیست انگلیسی» خوانده بودند.

در مقابل فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، در اظهارنظرهایی جداگانه «واژه‌هایی مانند نفوذ» را «توهم» خوانده و دلیل این حملات را نگرانی از احتمال رأی آوردن آقای هاشمی رفسنجانی دانسته بود.

آقای هاشمی رفسنجانی نیز «تعبیر لیست انگلیسی» را «توهین به فهم و شعور مردم ایران» دانسته بود.

XS
SM
MD
LG