لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

درخواست کمک نمایندگان کردهای ایزدی از اسرائیل


آوارگان ایزدی در اطراف کوهستان سنجار در شمال عراق
آوارگان ایزدی در اطراف کوهستان سنجار در شمال عراق

شماری از نمایندگان کردهای ایزدی عراقی با حضور در یک همایش در اسرائیل، ضمن تشریح شرایط دشوار این اقلیت در عراق در حالی که تحت آزار و ستم گروه «خلافت اسلامی» بوده‌اند، از اسرائیل و یهودیان درخواست کمک کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نمایندگان کردهای ایزدی در سخنان خود تاکید کرده‌اند «یهودیان که فجایع هولوکاست را گذرانده و درک بهتری از تحت تعقیب بودن را دارند»، باید زودتر از هر ملت دیگری، به کردهای ایزدی کمک کنند.

همایشی که نمایندگان ایزدی‌ها به آن دعوت شده بودند، هفته گذشته در تل‌آویو و از سوی «ستاد کمک اسرائیلی به قوم‌های تحت تعقیب داعش» برپا شده بود.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، ستاد یادشده از چند سازمان مردم‌نهاد اسرائیلی، و از جمله، «کمیته مبارزه با قتل عام» و شماری از تشکل‌های مهاجران یهودی، «مدافعان حقوق بشر» و سازمان «اسرائیلی‌ها بخاطر ایزدی‌ها» تشکیل شده‌است.

یهودیان عراقی بسیاری در اسرائیل زندگی می‌کنند که ظاهراً آنها نیز در تشکیل همایش یادشده سهیم بوده‌اند.

سخنرانان همایش که عمدتاً کردهای ایزدی ساکن آمریکا و اروپا بودند، تصاویر هولناکی از جنایات گروه «خلافت اسلامی» و شرایطی که کردهای ایزدی در آن گرفتار شده‌اند، نمایش دادند.

به گزارش وای.نت، وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، الیاس قاسم یکی از نمایندگان ایزدی طی سخنرانی در این همایش گفت: «کردهای ایزدی به اسرائیل به عنوان چراغ راهی برای زندگی خود می‌نگرند».

الیاس قاسم، ۳۰ ساله، همراه خانواده خود در پی جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ با یاری سازمان ملل متحد از بیم جنایات حکومت وقت صدام حسین، به آمریکا مهاجرت کرد و سازمانی را با نام «یزداه» برای ادامه بقای کردهای ایزدی برپا کرده‌است.

دکتر میرزا دینایی، یکی از نمایندگان ایزدی ساکن آلمان، با گفتن این که خود او یکی از نجات‌یافتگان هلی‌کوپتر ساقط‌شده در زمان کمک‌رسانی هفته‌های گذشته به کردهای ایزدی بوده‌است، گفت تشکیل ائتلاف برای حملات هوایی علیه نیروهای «خلافت اسلامی» کافی نیست بلکه باید نیروهای پیاده‌نظام از سوی جامعه جهانی به عراق اعزام شود.

وی تاکید کرد که بیش از سیصد هزار نفر از کردهای ایزدی عراق دربدر گردیده و صدها مرد ایزدی کشته شده و صدها دختر دیگر ایزدی ربوده شده‌اند.

به گفته دکتر دینایی، «خلافت اسلامی» هرچند کشور و مرزهای مشخص ندارد و از توانایی سلاح اتمی برخوردار نیست، اما یک یک اعضای آن بدلیل آمادگی برای دست زدن به جنایات هولناک به مثابه «یک بمب اتم» هستند که می‌توانند برای همه منطقه و جهان خطرناک باشند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در ماه‌های گذشته گفته بود، استقلال کردستان در عراق «حق این مردم است»، اما از تأثیرات عملی همایش برگزار شده در مورد کردهای ایزدی عراقی در تل‌آویو، خبری در دست نیست.

XS
SM
MD
LG