لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

ممنوع‌الخروجی قهرمان ایرانی پارالمپیک رفع شد


زهرا نعمتی، عضو تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول ایران
زهرا نعمتی، عضو تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول ایران

چند روز پس از رسانه‌ای شدن خبر ممنوع‌الخروج شدن قهرمان ایرانی پارالمپیک توسط همسرش، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از رفع این ممنوع‌الخروجی خبر داد.

زهرا نعمتی عضو تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول ایران و نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در بازی‌های جهانی المپیک و پارالمپیک شده است.

فروردین سال جاری، نام زهرا نعمتی در کتاب رکوردهای گینِس ثبت شد. او همچنین در سال ۲۰۱۴ از طرف بنیاد جهانی توسعه ورزش به عنوان یکی از ۱۸ ورزشکار نمونه جهان انتخاب شد.

رهام شهابی‌پور، همسر زهرا نعمتی، با اظهار این‌که خانم نعمتی درخواست رسمی طلاق علیه او ارائه داده و بعد از بازی‌های پارالمپیک ریو «از بازگشت به خانه خودداری کرده» گفته است: «او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی شرکت کند.»

با این حال، خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت، نوشت: «رسانه‌های خارجی به پوشش خبر ممنوع الخروجی زهرا نعمتی، قهرمان پاراالمپیک ریو و لندن پرداختند. البته با پیگیری رئیس کمیته ملی المپیک این ممنوع‌الخروج رفع شد و او می‌تواند بدون مشکل در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کند.»

در خبرها توضیحی در مورد چگونگی رفع این ممنوع‌الخروجی با توجه به قوانین جمهوری اسلامی نیامده است.

بر اساس ماده ۱۸ قانون گذرنامه ایران، زن شوهردار «ولو کمتر از ۱۸ سال» تنها با موافقت کتبی شوهر یا در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه، می‌تواند گذرنامه دریافت کند.

روز چهارشنبه طیبه سیاوشی، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «من امروز دربارهٔ مشکل خانم زهرا نعمتی برای خروج از کشور با کمیته پارالمپیک و وزارت ورزش مذاکره کردم و خوشبختانه این مشکل حل شد.»

وی افزود: «به هر حال روی ایشان هزینه و سرمایه‌گذاری شده و در صورت ممنوعیت‌شان برای خروج از کشور آبروی ما در عرصه بین‌المللی صدمه می‌خورد. این یک موضوع شخصی نیست، بلکه مسئله ملی است و امیدواریم به بحران تبدیل نشود و بتوان آن را حل و فصل کرد.»

طیبه سیاوشی اضافه کرد: «قبلاً معاونت زنان پیشنهاد داده بود که گذرنامه ویژه برای این خانم‌ها در نظر گرفته شود، چرا که به هر حال اذن خروج برای خانم‌ها منوط به رضایت همسر است و این یک قاعده فقهی و قانونی است. تنها راهش این است که این مسئله به عنوان شرط ضمن عقد پیش‌بینی شود و برای آن فرهنگ‌سازی شود.»

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: «خانم‌هایی هستند که فرهنگی یا استاد دانشگاه هستند و سرمایه مملکت به حساب می‌آیند. اینها وجهه بین‌المللی به شمار می‌روند و این که با یک مشکل خانوادگی ممنوع‌الخروج شوند به آبروی کشور صدمه می‌زند. به نظر می‌رسد در چنین مواردی دولت می‌تواند ورود کند و با مجوزهای لازم موضوع را حل و فصل کند.»

در شهریورماه سال ۹۳ با ممنوع‌الخروج شدن کاپیتان تیم فوتسال زنان ایران، تیم ملی فوتسال بدون حضور نیلوفر اردلان، در مسابقات جام ملت‌های آسیا شرکت کرد.

XS
SM
MD
LG