لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

امیرعبداللهیان: دیدگاه بریتانیا درباره سوریه «درحال اصلاح شدن» است


حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران

در حالی‌که وزیر خارجه بریتانیا در آخرین اظهارات خود این‌گونه اظهار نظر کرده‌است که «بشار اسد بالاخره باید برود»، معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید که دیدگاه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ازجمله بریتانیا دربارهٔ سوریه «درحال اصلاح و نزدیک شدن به واقعیت‌های در صحنه است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، که برای ملاقات با مقامات بریتانیا به لندن سفر کرده‌است روز سه‌شنبه ۲۸ مهر در نشست اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» شرکت کرد و در همین روز گفت‌وگویی نیز با شبکه تلویزیونی کانال ۴ بریتانیا داشت.

در نشست یادشده مسایل مرتبط با سوریه از جمله نقش ایران و روسیه در تحولات این کشور، بحران عراق و یمن و روابط تهران با ریاض و مسکو مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

آقای امیر عبداللهیان شامگاه دوشنبه و هنگام ورود به لندن نیز تأکید کرده بود که دیدگاه‌های تهران و مسکو دربارهٔ سوریه «منطبق باهم است» و «به نظر می‌رسد» دیدگاه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ازجمله بریتانیا نیز «درحال اصلاح و نزدیک شدن به واقعیت‌های در صحنه است.»

وی توضیح بیشتری در مورد آنچه وی «اصلاح» دیدگاه کشورهای یادشده در خصوص وضعیت سوریه نامیده ارائه نکرده‌است.

در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه گفت که این کشور آماده همکاری با همه کسانی است که به دنبال راه حل سیاسی برای انتقال قدرت در سوریه هستند اما موضوع بریتانیا «بسیار شفاف» است که بشار اسد بالاخره باید از قدرت کنار برود.

آقای هاموند تأکید کرد که پیشنهاد ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه با هدف به کارگیری آن به عنوان پایگاهی برای مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) غیر عملی است.

ایران و روسیه از حامیان اصلی بشار اسد هستند و در مقابل کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی و همچنین ترکیه خواستار کناره‌گیری آقای اسد از قدرت هستند.

آقای امیر عبداللهیان روز سه‌شنبه همچنین گفت که ایران از رویکرد اتحادیه اروپا دربارهٔ به گفته او «مشورت‌های بیشتر با ایران» برای برون‌رفت از چالش‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند.

وی همچنین تأکید کرد که ایران با آمریکا «هیچ گفت‌وگوی مستقیم دوجانبه‌ای» دربارهٔ مسایل منطقه نخواهد داشت.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق اتمی وین بارها تأکید کرده که جمهوری اسلامی درباره مسائل منطقه با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان: ایران تعداد «مستشاران نظامی» خود را در سوریه افزایش داده‌است

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش با اشاره به عملیات نظامی در سوریه و همچنین به گفته او «اقدامات گسترده‌تری برای مبارزه با تروریسم» گفت که ایران به درخواست سوریه تعداد «مستشاران نظامی» خود را در این کشور افزایش داده‌است.

پس از عملیات نظامی روسیه در سوریه و همچنین انتشار گزارش هایی دربارهٔ «پیشروی» ارتش سوریه «با حمایت ایران، روسیه و حزب‌الله» در حلب، گزارش‌های بیشتری از کشته شدن فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در سوریه منتشر شده‌است.

در هفته‌های گذشته، دست‌کم سه فرمانده سپاه در سوریه کشته شدند که یکی از آن‌ها به نام حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این کشور بود.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که نیروهای سپاه پاسداران در سوریه به عنوان «مستشار نظامی» فعالیت می‌کنند.

دو مقام ارشد ترکیه: اسد می‌تواند شش ماه بماند

در همین حال دو مقام ارشد ترکیه که نامشان ذکر نشده روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این کشور آماده پذیرش راه حل سیاسی برای انتقال قدرت در سوریه است که براساس آن بشار اسد نیز می‌تواند تا شش ماه دیگر در قدرت باقی بماند.

براساس این گزارش، این مقام‌های ترکیه گفته‌اند که این طرح را با هم‌پیمانان غربی در میان گذاشته‌اند و بنا است که آمریکا این پیشنهاد را با روسیه در میان بگذارد. خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشته که مشخص نیست که روسیه از این پیشنهاد استقبال کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها با برکناری بشار اسد مخالفت کرده و از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، مرداد ماه امسال در مصاحبه با شبکه الجزیره تأکید کرده بود که آقای اسد، تا زمانی که در «رأس قدرت» قرار دارد برای جمهوری اسلامی «خط قرمز است.»

در همین حال کمال خرازی، وزیر خارجه اسبق و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، روز شنبه ۲۵ مهر، تاکید کرده بود که باقی ماندن بشار اسد تا پایان ریاست جمهوری‌اش خط قرمز ایران است.

دوره کنونی ریاست جمهوری آقای اسد در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG