لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

ظریف: نزدیک شدن برخی کشورهای عرب به اسرائیل شرم‌آور است


وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر ادامه حمایت جمهوری اسلامی ایران از فلسطین، «نزدیک شدن برخی از کشورهای عرب به اسرائیل را «شرم‌آور» توصیف کرده‌است.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمد جواد ظریف دوشنبه هفدهم اسفند در سخنرانی در نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در اندونزی افزود «علی‌رغم اینکه می‌دانیم فشارهایی که در دهه‌های اخیر علیه ایران اِعمال شده، محصول حمایت ما از آرمان فلسطین بوده‌است، به این سیاست ادامه خواهیم داد».

پنجمین نشست اضطراری ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی با هدف «اتحاد برای دستیابی به راه حل عادلانه و دائمی» برای «قضیه فلسطین و قدس شریف» بنا به درخواست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در جاکارتا، پایتخت اندونزی، در حال برگزاری است.

اندونزی، بزرگ‌ترین کشور اسلامی جهان، ریاست نوبتی این سازمان را در دست دارد.

محمود عباس تأکید کرده، بحرانی که فلسطینی‌ها با آن روبه‌رو شده‌اند، به دخالت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و جامعه جهانی نیازمند است و باید مسئله فلسطین و مسجدالاقصی را به صدر موضوع‌های مهم جهانی برگرداند.

آقای ظریف در سخنان روز دوشنبه در نشست جاکارتا گفت «باید بتوانیم به وعده‌های خود در زمینه قضیه فلسطینی و قدس شریف جامه عمل بپوشانیم و هرچند با مسائل مختلفی روبرو شده‌ایم اما هیچ امری نباید ما را از توجه به موضوع اصلی و فلسفه وجودی سازمان همکاری اسلامی منحرف کند».

به گفته وزیر خارجه ایران، «تعداد رو به تزایدی از بازیگران دولتی و غیردولتی در حال فاصله گرفتن از حمایت قاطع از اسرائیل و سیاست‌های وحشیانه آن هستند و این، مسئولیت جدیدی برای ما ایجاد می‌کند».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ظریف بعد از سخنرانی در نشست جاکارتا، در جمع خبرنگاران حاضر در کنفرانس این را نیز گفت: «در روزگاری که برای اولین بار رژیم صهیونیستی به صورت جدی در غرب مورد تهاجم قرار گرفته و سازمان‌های غیردولتی غربی علیه جنایات این رژیم موضع گیری می‌کنند، شرم‌آور است که برخی از کشورهای اسلامی با نزدیک شدن به این رژیم، تهاجمات غربی به رژیم صهیونیستی را جبران می‌کنند».

اشاره آقای ظریف به افزایش انتقادها در میان شماری از کشورهای اروپایی از سیاست‌های دولت کنونی اسرائیل و مطرح شدن برخی درخواست‌ها برای تحریم و منزوی کردن اسرائیل است.

اشاره تلویحی آقای ظریف هم‌چنین به عملکرد برخی از کشورهای عربی و اظهارنظرهایی است که عمدتاً در این رابطه از سوی مقامات اسرائیل بیان شده‌است.

یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل که به تازگی به ابوظبی رفته بود، گفته‌است با برخی از کشورهای عربی روابط محرمانه داریم و نگرانی از قدرت‌یابی ایران این کشورها را به اسرائیل نزدیک کرده‌است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و موشه یعلون وزیر امنیت اسرائیل در ماه‌های اخیر گفته‌اند که اشتراکات دیدگاه برخی از کشورهای عربی منطقه با اسرائیل افزایش یافته و آنها دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانند و ایران و هم‌پیمانان آن را تهدید تلقی می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز روی کار آمدن خود در سال ۱۳۵۷ اسرائیل را به عنوان «رژیم صهیونیستی» غیرمشروع و یک «غده سرطانی» نامیده و در سال‌های اخیر نیز خصومت میان اسرائیل با ایران بر سر برنامه‌های اتمی ایران به مرحله‌ای رسید که دو کشور یکدیگر را «دشمن» نامیدند.

در میان کشورهای عربی تنها مصر و اردن با اسرائیل رابطه دیپلماتیک در سطح سفیر دارند که با وجود طولانی بودن سابقه آن، این روابط هنوز در سطح دولتی و یک صلح سرد است.

به نوشته جروزالم پست، نتانیاهو ماه گذشته در سخنرانی در کنفرانس سالیانه سران سازمان‌های یهودی آمریکایی در بیت‌المقدس گفت، «زمان آن فرا رسیده که انتظار ما مبنی بر ایجاد برخی از ارتباطات میان اسرائیل و دولت‌های عرب منطقه محقق شود و این ارتباطات علنی باشد».

XS
SM
MD
LG