لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

ظریف: اقتصاد عربستان زمین خورده است


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران گفته‌است که عربستان سعودی می‌خواسته با کاهش عامدانه بهای نفت در بازارهای جهانی «پشت ایران را به خاک بمالد» اما سعودی‌ها خودشان «به وام گرفتن افتاده‌اند».

محمد جواد ظریف که در یک تور آسیای دور و اقیانوسیه به نیوزیلند رفته بود، این سخنان را یکشنبه بیست و سوم اسفند در ولینگتون، پایتخت نیوزیلند، در جریان دیدار با شماری از ایرانیان مقیم این کشور بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، آقای ظریف افزوده که «رژیم سعودی تلاش می‌کند فضای تهدید علیه ایران را تشدید کند و حتی قیمت نفت را به حدی پایین آورد تا پشت ایران را به زمین بزند».

وزیر خارجه ایران در همین حال گفت، «خوشبختانه پایین آمدن قیمت نفت (در بازارهای جهانی)، اتکای (ایران) به درآمد نفتی را از بالای ۵۰ درصد به حدود ۳۳ درصد رساند و در واقع، پشت اقتصاد سعودی و همکاران آن در خلیج فارس به زمین خورد و حال به وام گرفتن روی آورده‌اند».

اشاره آقای ظریف به گزارش‌های انتشاریافته روزهای اخیر در رسانه‌های اقتصادی جهان است که بر اساس آنها، کاهش بهای نفت برای سعودی‌ها به‌شدت زیان‌بار بوده و این کشور درصدد استقراض خارجی است.

در برخی از گزارش‌های اقتصادی ادعا شده که سعودی‌ها بعد از یک دهه که از خارج وامی نگرفته بودند، درخواست هشت تا ده میلیارد دلار وام از آمریکا را نیز بررسی می‌کنند.

وال‌استریت جورنال نیز نوشته بود، سعودی‌ها از بانک‌های خارجی خواسته‌اند پیشنهادهایشان را برای ارائه وام به دولت ریاض ارائه کنند تا عربستان برای تقویت ذخایر ارزی خود، تصمیم لازم را بگیرد.

در حالی که سعودی‌ها همواره ذخایر ارزی عظیمی داشتند، کارشناسان اقتصادی گفته‌اند در پی کاهش شدید بهای نفت، این کشور اکنون با کسری بودجه روبه‌رو ست.

با وجود تلاش‌های ایران برای بهبود مناسبات با سعودی، بحران روابط تهران – ریاض تشدید شده و در روزهای گذشته نیز با تروریستی نامیده شدن حزب‌الله از سوی شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب که با درخواست سعودی صورت گرفت، این تیرگی بیشتر شده‌است.

آقای ظریف در آخرین مرحله از سفر شش توقفی خود، از نیوزیلند به استرالیا می‌رود تا از جمله با خانم جولی بیشاپ همتای استرالیایی خود گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG