لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

ظریف در وین: آمده‌ام به توافق نهایی برسم


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

با وجود خط قرمزهایی که رهبر جمهوری اسلامی در ارتباط با مذاکرات اتمی به تازگی بر آنها تأکید کرده، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۹ تیر در وین گفت که در مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای به او اختیار داده شده‌است.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، آقای ظریف پس از گفت‌وگوی دوجانبه با همتای آمریکایی خود در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که «آیا در زمینه مذاکره جهت رسیدن به توافق نهایی مختار است؟» گفت: «من نرفتم که کسب اختیار کنم. از قبل به من این اختیار داده شده که مذاکره کنم و الان هم اینجا هستم تا به توافق نهایی برسم و فکر می‌کنم موفق می‌شویم.»

آقای ظریف که برای مذاکره هسته‌ای در وین به‌سر می‌برد روز دوشنبه به تهران رفته بود و روز سه‌شنبه به وین بازگشت.

بنا بر این گزارش، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز پس از دیدار روز سه‌شنبه خود با محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که «آیا سخنان آقای ظریف به او دلگرمی داده‌است؟» گفت که «گفت‌وگوی خوبی داشتیم.»

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در بدو ورود خود به وین در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت که این مذاکرات «به مرحله بسیار حساسی رسیده‌است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی هم‌چنین افزود که «آنچه بیش از هرچیز نیاز است در واقع اراده سیاسی طرف مقابل است.»

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مورد توافق نهایی هسته‌ای که به مهلت مقرر برای دست‌یابی به آن یک روز بیشتر نمانده گفت: «من فکر می‌کنم باید مبنای آن توافق لوزان باشد. در این صورت امکان رسیدن به راه حل وجود دارد.»

ایران و شش قدرت جهانی در پی رسیدن به تفاهمی در لوزان سوئیس در ۱۳ فروردین ماه، مشغول تدوین سند نهایی توافق اتمی هستند که بر اساس چهارچوب زمانی که خود تعریف کرده‌اند، باید تا دهم تیر ماه به پایان برسد.

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز سه‌شنبه به مذاکرات در وین ملحق شده و آقای ظریف در این باره به خبرنگاران گفته‌است که حضور علی‌اکبر صالحی برای روند مذاکرات «بسیار مفید» خواهد بود.

حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه حسن روحانی، رئیس جمهوری، نیز به همراه آقای صالحی به وین آمده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا، مذاکرات روز سه‌شنبه در حال حاضر قرار است بیشتر با دیدارهای مختلف دوجانبه بین وزیران امور خارجه ایران، آمریکا، و روسیه همراه شود.

در این ارتباط، آقای ظریف یا جان کری، وزیر خارجه آمریکا و هم‌چنین با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیدار خواهد داشت و کری و لاوروف نیز دیدار جداگانه‌ای با یک‌دیگر خواهند داشت.

بنا بر گزارش‌ها، حضور وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه با توجه به جدول کاری او مقدور نبوده و حضور وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات وین هنوز تأیید نشده‌است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که برای حصول اطمینان از نهایی شدن توافق اتمی هنوز زود است.

در همین روز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین، بعد از سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

مسئله رفع تحریم‌ها علیه ایران برای تیم مذاکره‌کننده ایرانی در صدر اولویت‌ها قرار دارد و اولویت قدرت‌های جهانی رفع نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر خط قرمزهایی را برای تیم مذاکره‌کننده ایرانی مشخص کرد و گفت که لغو تحريم‌های غرب «نبايد به اجرای تعهدات ايران منوط شود».

XS
SM
MD
LG