لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

ظریف: کشورهای خلیج فارس در مبارزه علیه «افراط‌گرایی» همکاری کنند


دیدار وزیر خارجه ایران با مقامات کویتی
دیدار وزیر خارجه ایران با مقامات کویتی

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه ۴ مرداد از کشورهای عرب خلیج فارس خواست تا در آنچه وی مبارزه علیه «افراط‌گرایی و ستیزه‌جویی» در خاورمیانه نامید با ایران همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ظریف در یک نشست خبری در کویت گفت که «هر تهدید علیه یک کشور، تهدیدی است برای همه ... و هیچ کشوری نمی‌تواند مشکلات منطقه‌ای را بدون کمک دیگر کشورها حل کند.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر خارجه ایران که در دیدار با شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت، سخن می‌گفت هم‌چنین اظهار داشت که «قبلاً مانعی غیرضروری توسط قدرت‌های جهانی در گسترش روابط ایران با دنیا ایجاد شده بود که با به دست آمدن توافق هسته‌ای این مانع حذف شده‌است و هم اکنون ضرورت ایجاب می‌کند که همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس بیش از گذشته افزایش یابد.»

نخستین مرحله از دور جدید سفرهای منطقه‌ای محمدجواد ظریف پس از گفت‌وگوهای وین روز یک‌شنبه با سفر به کویت آغاز شد.

وزیر امور خارجه ایران عصر یک‌شنبه از کویت به قطر سفر می‌کند و در دیدار چند ساعته با مقامات این کشور، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و شیخ خالد العطیه وزیر خارجه این کشور به رایزنی در خصوص گسترش روابط دوجانبه خواهد پرداخت.

آقای ظریف هم‌چنین یک‌شنبه شب از قطر به نجف در عراق می‌رود و پس از دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق، ظهر دوشنبه با مقامات عراقی در بغداد دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

وزير خارجه ايران روز دوم مرداد تأکید کرده‌بود که اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و حمايت ايران از «متحدين منطقه‌ای‌اش» در مبارزه با «حکومت اسلامی» (داعش سابق)، «هيچ گونه ارتباطی» به توافق اتمی ايران و گروه ۱+۵ ندارد.

سفر آقای ظریف به منطقه در حالی انجام می‌شود که اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، روز ۳۰ تیر، در سفر خود به منطقه خاورمیانه در اردن گفت که کشورش متعهد است، همراه با اسرائیل، «با نفوذ مضر ایران در منطقه مقابله کند».

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، قرار است به‌زودی به قطر رفته و طی نشستی، به مقام‌های کشورهای عرب خلیج فارس «اطمینان بدهد» که کشورش در زمینه «دفع نفوذ ایران در منطقه» با آنها همکاری می‌کند.

جان کری روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت که «طی چند هفته آینده به دوحه می‌روم تا با همه [اعضای شورای همکاری خلیج فارس] دیدار کنم، و فکر می‌کنم بشود آنها را متقاعد کرد که دفع مؤثرتر [نفوذ ایران] و به طور همزمان روش محدود کردن و مهار، قدرت قابل توجهی برای پیشبرد امور به این کشورها می‌بخشد.»

آقای کری تأکید کرد: «با ایران مذاکره کرده و به توافق هسته‌ای رسیدیم چون که معتقدیم اگر قرار است نفوذ ایران را دفع کنیم بهتر است با یک ایران بدون سلاح هسته‌ای سروکار داشته باشیم تا با یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای.»

XS
SM
MD
LG