لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

ظریف: در صورت نقض عمده توافق، گزینه خروج از برجام را در دست داریم


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران که به نیویورک سفر کرده در گفت‌وگو با یک نشریه آمریکایی گفت که در صورت «نقض عمده» برجام توسط دیگر اعضای گروه ۱+۵، «ایران گزینه‌های دیگری را در دسترس دارد که کنار کشیدن از توافق هسته‌ای یکی از آنها است.»

محمدجواد ظریف این مطلب را در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه ۲۶ تیر با نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» انجام داده بیان کرد.

به نوشته این نشریه، آقای ظریف در این مصاحبه با اشاره به برجام گفت: «اگر کار به نقض عمده [توافق] بکشد، یا به اصطلاح به‌کار رفته در متن توافقنامه هسته‌ای، کار به عدم اجرای قابل توجه برسد، در آن صورت ایران گزینه‌های دیگری در دست دارد، ازجمله گزینه کنار کشیدن از توافقنامه.»

وزیر امور خارجه ایران در عین حال در ادامه سخنان خود تأکید کرد که خروج ایران از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای او به عنوان «گزینه نهایی» مد نظر خواهد بود.

این سخنان آقای ظریف در حالی بیان می‌شود که دولت آمریکا ایران را به عمل «برخلاف روح برجام» متهم می‌کند؛ اتهامی که پیش از این، ظریف نیز متوجه مقام‌های آمریکایی کرده است.

دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که ایران به مفاد برجام پایبند بوده هرچند «خلاف روح» آن عمل کرده‌است.

محمدجواد ظریف در ادامه گفت‌وگوی روز دوشنبه خود از پیگیری‌های ایران برای «چاره‌اندیشی» دربارهٔ آنچه «کوتاهی‌های» آمریکا در امر برجام نامید از طریق کمیسیون مشترک سخن به میان آورد و گفت که بخشی از این «کوتاهی‌ها» هنوز «چاره‌اندیشی» نشده است.

وزیر امور خارجه ایران از تأخیر در اجرای برخی از بندهای توافق‌نامه از سوی آمریکا هم‌چون روند فروش هواپیما به ایران انتقاد کرد و افزود که ایران این موضوع را در کمیسیون مشترک مطرح کرده است.

روز چهارشنبه (۲۱ تیر) ماه نیز گزارش شش‌ماهه دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از روند اجرای برجام، از آمریکا به عنوان مهمترین «چالش» جمهوری اسلامی در اجرای تعهدات گروه ۱+۵ در این توافق‌نامه نام برده است.

در این گزارش به «تمدید قانون تحریم‌های ایران»، «وضع تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای علیه تعدادی از اشخاص ایرانی» و آنچه «دزدی دو میلیارد دلار از اموال ایران» نامیده شده، به عنوان سه مورد از «عهدشکنی» آمریکا اشاره شده است.

این انتقادها در حالی بیان می‌شود که مقام‌های آمریکایی می‌گویند تشدید تحریم‌های غیر هسته‌ای به خاطر «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» است و خارح از موضوع برجام است.

پیشتر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، با انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران تصریح کرده بود، اشتباهی که در جریان دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفت این بود که به جز تهدید هسته‌ای، همه تهدیدهای جدی دیگری که ایران به وجود می‌آورد، نادیده گرفته شد.

محمد جواد ظریف، روز دوشنبه در نشستی در «شورای روابط خارجی» در نیویورک گفته بود که تهران از طرف دولت دونالد ترامپ «پیام‌های ضد و نقیضی» دریافت کرده‌است.

وزیر خارجه ایران می‌گوید میان او و رکس تیلرسون تماسی شکل نگرفته اما این «به این معنی‌ نیست که رابطه‌ای نمی‌تواند شکل بگیرد، چراکه احتمال تعامل در پیوند با توافق اتمی همواره وجود دارد».

به گفته ظریف، مقام‌های ایرانی و آمریکایی، در ارتباط با توافق اتمی، به‌طور منظم در ارتباط بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG