لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا روز دوم ثبت‌نام به ۱۴۴ نفر رسید


محل ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور
محل ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور
نام‌نویسی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که از بامداد سه‌شنبه آغاز شده است تا روز دوم شاهد ثبت‌نام ۱۴۴ نفر بوده است. حسن سبحانی، اقتصاد‌دان و نماینده ادوار مجلس و محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات از جمله افرادی هستند که در دومین روز ثبت نام کرده‌‌اند.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که در روز دوم نام‌نویسی ۶۹ تن، از جمله دو زن کاندیدای ریاست‌جمهوری این دوره ثبت‌نام کرده‌‌اند. خبرگزاری‌های نام این دو زن را «راضیه امیدوار» و «ثریا ملک‌زاده» اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد که اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه «ناجا تحت تاثیر انتخابات قرار نمی‌گیرد»، گفت که «از ۶۷ هزار مرکز رای‌گیری در انتخابات محافظت می‌شود.»

انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۴ خردادماه برگزار می‌شود و روند ثبت نام آن تا روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

محمد موسی‌پور دبیر ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از برگزاری جلسه مشترک اعضای این ائتلاف برای انتخاب نامزد نهایی خبر داد و گفت که نامزد نهایی این ائتلاف تا «فردا (پنج‌شنبه)» انتخاب خواهد شد.

روز سه‌شنبه کامران باقری لنکرانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، محمد سعیدی‌کیا، مصطفی کواکبیان و واعظ‌زاده از جمله چهره‌های مطرحی بودند که با حضور در ستاد انتخابات برای نامزدی ثبت‌نام کردند.

آمدن یا نیامدن هاشمی

با فرصت کمی که تا پایان ثبت‌نام کاندیداها باقی مانده است موضوع حضور دو تن از روسای جمهوری پیشین ایران یعنی محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی در انتخابات پیش‌رو هم‌چنان در هاله ای از ابهام بوده و مورد بحث و گمانه‌زنی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی، کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری، روز چهارشنبه در این زمینه گفت: «از حضور هاشمی در انتخابات خبری ندارم اما حرکت وی برای کسانی که اخبار انتخابات را دنبال می کنند بیانگر تلاش وی برای مرتبط کردن مسائل انتخابات با خود است.»

آقای متکی در ادامه اظهار داشت که «آمدن - نیامدن‌های هاشمی و رفتار انتخاباتی‌اش در شان ملت ایران نیست» و گفت که «ایشان در دوره قبل نیز درابتدا از فردی خواست تا در انتخابات شرکت کند اما بعد از این که این فرد در انتخابات ثبت نام کرد خود ایشان هم در انتخابات ثبت نام کرد.»

روز چهارشنبه حسن غفوری​فرد، دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران و نامزد انتخابات شورای شهر تهران، در مصاحبه با خبرآن‌لاین گفت که « در حال حاضر کمی بعید می دانم که رهبری حضور هاشمی را تایید کنند. چون ایشان گفته​اند رای من یکی است و مخفی هم هست.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود که «نامزدی آقای خاتمی به نظر من منتفی است و بعید می​دانم که ایشان نامزد شود. خودشان هم بارها این را گفته​اند و دلایلی هم دارند که در رسانه‌ها مطرح شده است و شما هم خوانده​اید. به نظرم احتمال نامزدی آقای خاتمی در حد صفر است. آقای هاشمی هم تا این لحظه نیتی به آمدن ندارند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی شکوری، نماینده مجلس ششم اما روز چهارشنبه گفت که ورود سید محمد خاتمی به صحنه انتخابات منتفی است اما به احتمال قوی هاشمی رفسنجانی وارد صحنه خواهد شد.

وی اظهارداشت: «در دیدار اخیر سید محمد خاتمی با هاشمی رفسنجانی، ایشان اعلام کرده است "می‌آییم".»

مصطفی کواکبیان، از دیگر نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری نیز روز چهارشنبه به خبرگزاری مهر گفت: «علی‌رغم پیگیری‌ها، نه خاتمی و نه هاشمی هیچ کدام به صحنه نمی‌آیند. من با هر دو این افراد ارتباط دارم. خاتمی که قطعا نمی‌آید، البته دارند هاشمی را تشویق می‌کنند که به صحنه بیاید که آخرین خبر من این است که خیلی بعید است ایشان ثبت نام کنند.»

محمد خاتمی، روز سه‌شنبه در دیدار با شماری از روزنامه‌نگاران از اینکه اکبر هاشمی رفسنجانی احتمالا نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد، ابراز خرسندی کرد و گفت آمدن هاشمی به معنای برد همه است.

محسن رضایی و یارانه‌ها

محسن رضایی، از دیگر نامزدهای انتخاباتی، روز چهارشنبه به ایسنا گفت که وی طرفدار «ایالتی کردن اقتصادی» و « فدرالیسم اقتصادی» است.

وی افزود: «من یارانه‌های نقدی را قطع نمی‌کنم اما روش پرداخت آنها را عوض خواهم کرد. علاوه بر ۴۵ هزار تومان، مبلغ ۶۵ هزار تومان در مرحله دوم محاسبه شده است که در مجموع مبلغ ۱۱۰ هزار تومان ماهانه به هر نفر پرداخت می‌شود که این مبلغ ضد تورم و کنترل کننده تورم خواهد بود.»

هزینه تبلیغات سبحانی: ۳۷٫۵ میلیون تومان

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن سبحانی، اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس، که از نامزدهای ثبت‌نام کرده ریاست‌جمهوری است روز چهارشنبه هزینه‌های کارزار تبلیغاتی خود را ۳۷٫۵ میلیون تومان اعلام کرده و در پاسخ به این سوال که آیا کابینه خود را طراحی کرده‌اید، اظهار داشت: «به کسانی فکر کرده‌ام، اما هنوز به طور کامل طراحی نشده است.»

اولین زن کاندیدا: به سؤالات سیاسی پاسخ نمی‌دهم

به گزارش خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه هم‌چنین «راضیه امیدوار»، دارای لیسانس اقتصاد، به عنوان اولین زن در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از انجام مراحل ثبت‌نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا خود را رجل سیاسی مذهبی می‌دانید، گفت که «به سوالات سیاسی پاسخ نمی‌دهم.»

«راضیه امیدوار» همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه بیان می‌کنید به سوالات سیاسی پاسخ نمی‌دهید اما برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور آمده‌اید، گفت: «حرفی در این باره ندارم.»

رحیم‌مشایی: چشم بد را با سوزاندن ما از خود دور می‌کنند

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اسفندیار رحیم مشایی که از او به عنوان کاندیدای احتمالی دولت برای انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود روز سه‌شنبه با بیان این مطلب که «شماری از من می‌پرسند چرا این همه تو را بهانه می‌کنند»، اظهار داشت: «گناه این است که من یار اسفند هستم.»

مشاور محمود احمدی‌نژاد در ادامه خود را با گیاه اسفند که به‌طور سنتی سوزانده می‌شود مقایسه کرده و گفت: «از قدیم‌الایام مردان و زنان عادت کرده‌اند که چشم بد را با سوزاندن ما (اسفند) از خود دور کنند. کما اینکه کسانی باشند تا بسوزند تا چشمان بد، ساحت قدسی مردان و زنان پاک، هوشیار و با بصیرت ایران سرافراز اسلامی در امان بماند که این افتخار بزرگی است.»

وی در ادامه با ذکر این جمله که «اسفندیارم، اما کینه‌ای از رستم در دل ندارم» گفت که «ظرفیت بهار بسیار بالا است» و افزود: «اگر دوستانی هستند که مایلند همچنان از عنوان بهار برای تحقق خواسته‌های سیاسی بهره ببرند من مانع آن نیستم.»

تکیه بر واژه «بهار» در سخنرانی‌های محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی از سوی مخالفان‌ اصولگرای آنها به عنوان نوعی تبلیغات انتخاباتی قلمداد می‌شود اما رییس جمهوری و مشاورانش این واژه را تنها به معنای «انتظار» برای مهدی، امام غایب شیعیان، تعبیر می‌کنند.

کاندیداهای متفرقه

روزنامه قانون روز چهارشنبه نوشت که «قاسم شعله سعدی» نیز در حالی که «روی كراواتش نوشته شده بود اوين ۳۵۰» برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به تالار وزارت کشور آمد و گفت که «اگر وارد صحنه انتخابات شوم خاتمی ‌نيز به نفع من كنار خواهد كشيد».

این روزنامه نوشته است: برخی از کسانی که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مراجعه کرده بودند «می‌خواستند ترياک را آزاد كنند و برخی‌ها نيز قصد دادن وام عشق داشتند.»

این گزارش می‌افزاید که «هر چند وقت يک بار پيرمرد كفن‌پوشی كه خود را ریيس جمهوری ايران می‌دانست بلند می‌شد و فرياد سر می‌داد: «من ریيس جمهور محترم جمهوری محترم اسلامی ‌ايران هستم».

به گزارش فارس، یکی از نامزدها که برای ثبت نام در انتخابات به وزارت کشور آمده بود با ارائه کارت شناسایی خود را قاضی دادگستری معرفی کرد و گفت که من چندین رای از جمله یک حکم اعدام صادر کرده‌ام؛ فارس نام این کاندیدا را ذکر نکرده‌است.

فارس هم‌چنین نوشت که در روز دوم ثبت‌نام سجاد اکبری، دارای مدرک کاردانی امداد و سوانح، برای نامزدی ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد و گفت که «خیلی وقت است که قصد رییس جمهور شدن دارم و به این موضوع فکر می‌کنم.»

وی افزود که «البته من قانون اساسی را حفظ نیستم و قصد دارم که بعدا آن را مطالعه کنم.»

بنا به گزارش فارس این نامزد ریاست‌جمهوری گفت که «من در حدی نیستم که بخواهم احمدی‌نژاد را نقد و بررسی کنم ولی در کل خوب عمل کرده است» و سپس با ذکر این نکته که «باید الان در کلاس حاضر شوم»، وزارت کشور را ترک کرد.
XS
SM
MD
LG