لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

هشدار ۱۱۷ زندانی نسبت به وضع سلامت حسین رونقی ملکی


حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس منتقد و زندانی سیاسی.
حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس منتقد و زندانی سیاسی.
۱۱۷ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه‌ای خطاب به رییس این بند نسبت به خطرات جانی برای حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس منتقد و زندانی سیاسی که در زندان یکی از کلیه‌های خود را از دست داده است، هشدار دادند.

به گزارش سایت «کلمه»، در نامه این ۱۱۷ زندانی سیاسی آمده‌است: «با توجه به سابقه عدم رسیدگی به وضعیت سلامتی زندانیان که در مواردی متاسفانه منجر به فوت آنها، از جمله مرحوم هدی صابر، گردیده‌است از تمام مسئولین ذیربط درخواست می‌شود که با رسیدگی هرچه سریع‌تر به وضعیت درمانی نام‌برده مانع از بروز هرگونه اتفاق ناگواری برای وی گردند و همچنین موجبات رفع نگرانی هم‌بندیان ایشان را فراهم آورند.»

این نامه می‌افزاید:‌ «طبق ماده ۲۹۱ آیین دادرسی کیفری هرگاه اجرای حکم موجب شدت بیماری و تاخیر در بهبودی محکوم علیه باشد، به تشخیص پزشک قانونی و یا پزشک معتمد اجازهٔ معالجه در خارج از زندان صادر می‌شود. با توجه با اینکه در مورد آقای حسین رونقی، پزشکی قانونی رای بر عدم تحمل کیفر داده‌است و پزشکان متخصص و معالج تاکید بر نگهداری ایشان و پس از عمل در خارج از زندان دارند، اما تاکنون این امر محقق نشده و این عدم رسیدگی موجب ایجاد خطرات جانی برای وی شده و نگرانی فراوانی در بین همبندیان ایشان ایجاد کرده‌است.»

در پایان نامه اضافه شده‌است که «بدیهی است تبعات عدم رسیدگی به این امر بر عهده مسئولان ذیربط خواهد بود.»

زندانیان سیاسی چون قاسم شعله سعدی، بهمن احمدی امویی، عماد بهاور، عبدالفتاح سلطانی، محمد صدیق کبودوند، محمد سیف‌زاده و عبدالله مومنی در میان امضاکنندگان این نامه هستند که خطاب به «اعلایی» رییس بند ۳۵۰ اوین نوشته شده‌است.

حسين رونقی ملکی آذرماه سال ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزديکی تبريز بازداشت و به پانزده سال حبس محکوم شد و ده ماه از محکوميتش را در سلول انفرادی گذرانده‌است.

او پيش از اين پنج بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است اما به‌دليل مخالفت مسئولان زندان و قضايی با مرخصی درمانی او، دوران نقاهت خود را در زندان گذرانده است.

وی روز یکشنبه ۱۴ خرداد به بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران منتقل شد اما یکی از نزدیکان آقای ملکی روز دوشنبه به رادیو فردا گفت که او همچنان در اعتصاب غذا است و به پزشکان اجازه نداده که درمان او را آغاز کنند و حتی از زدن سرم خودداری کرده‌است.

حسين رونقی ملکی، روز ششم خرداد ماه در نامه‌ای به آيت‌الله خامنه‌ای، «نابسامانی‌ها» در قوه قضائیه ایران را از دلايل خود برای اعتصاب غذا در زندان تشريح کرد و پس از آن نیز اعلام کرد که تا مرخصی استعلاجی نگیرد، حاضر به درمان نمی‌شود.

احمد رونقی ملکی پدر حسین رونقی ملکی در مصاحبه‌ای با رادیو فردا گفت که «بازجویان می‌خواهند فرزند مرا با شکنجه بکشند» و افزود که «اگر فرزند من بمیرد مسئول مستقیم این اتفاق سپاه و بازجویان حسین هستند.»
XS
SM
MD
LG