لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

۲۳۱ زخمی در جریان درگیری هواداران اصلاحات با هواداران ارتش در مصر


صحنه‌ای از درگیری‌های تازه دیگر میان هواداران اصلاحات و نیروهای انتظامی در نزدیکی وزارت کشور مصر.
صحنه‌ای از درگیری‌های تازه دیگر میان هواداران اصلاحات و نیروهای انتظامی در نزدیکی وزارت کشور مصر.
درگیری میان معترضان هوادار تسریع اصلاحات سیاسی با هواداران شورای نظامی حاکم در شهر قاهره، پایتخت مصر، روز شنبه به خشونت گرایید و ۲۳۱ زخمی بر جای گذاشت.

گزارش‌ها حاکی است که در این روز در حدود ده هزار نفر از معترضان که از میدان تحریر قاهره به سوی وزارت دفاع مصر راهپیمایی می‌کردند در نزدیکی این وزارتخانه با آن دسته از ساکنان محل که هوادار ارتش مصر هستند درگیر شدند.

بنا بر این گزارش‌ها، سربازان، نیروهای ضد شورش و هواداران ارتش با بستن خیابان‌های اطراف، راهپیمایان را در محاصره قرار داده و با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به آنها حمله کردند.

وزارت بهداشت مصر می‌گویند در این درگیری ۲۳۱ نفر زخمی شده‌اند که ۳۹ تن از آنها به بیمارستان منتقل شده‌اند.

شورای عالی نیروهای مسلح که از پنج ماه پیش اداره امور این کشور را برعهده دارد به تازگی طی بیانیه‌ای، نیروهای سیاسی برپاکننده تظاهرات‌های پیاپی و مداوم در شهرهای مصر را «عوامل خارجی» توصیف کرده و این امر باعث خشم معترضان و برپایی راهپیمایی روز شنبه شده‌است.

معترضان که به شورای عالی نظامی مصر به عنوان «مأمنی برای بازمانده‌های حکومت حسنی مبارک» می‌نگرند در این راهپیمایی خواستار لغو حکومت نظامیان در این کشور شدند.

گزارش‌ها حاکی است که ارتش مصر و بسیاری از مردم این کشور از ادامه یافتن راهپیمایی‌ها که دامنه آن به تازگی در شهرهای مختلف مصر گسترده‌تر نیز شده‌است «خسته شده‌اند» و ارتش از مردم خواسته‌است تا از این راهپیمایی‌ها که «روند عادی زندگی را مختل می‌کند» پرهیز کرده و با راهپیمایان مقابله کنند.

معترضان از هشتم ژوئیه بار دیگر در میدان تحریر قاهره اردو زده‌اند و اعلام کرده‌اند تا برآورده شدن خواسته‌هایشان به اعتراضات ادامه خواهند داد.

این معترضان خواستار محاکمه مقام‌های رژیم پیشین، پایان یافتن محاکمه غیرنظامیان توسط ارتش، «پاکسازی» منصب‌های دولتی از افراد رژیم سابق، و توزیع عادلانه ثروت هستند.

در هفته‌های اخیر نزدیک به هفتصد تن از افسران ارشد پلیس مصر، در ارتباط با کشته شدن شماری از معترضان در جریان رویدادهای اخیر این کشور از کار برکنار شده‌اند و وزیر خارجه مصر نیز «برای کمک به اجرای اصلاحات مورد درخواست ملت» از سمت خود کناره گرفته‌است.

حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر که ۳۰ سال بر این کشور حکومت کرده بود در روز ۱۱ فوریه سال جاری میلادی به دنبال تظاهرات و اعتراضات گسترده مردم مصر سرنگون شد و به نوعی تبعید در شهر شرم‌الشیخ در کنار دریای سرخ رفت.

وی که در بیمارستانی در شرم‌الشیخ مصر در حصر به سر می‌برد، به صدور فرمان برای کشتار تظاهرکنندگان و همچنین فساد مالی متهم شده‌است.

در جریان قیام اعتراضی مصریان علیه حکومت حسنی مبارک که ۱۸ روز به طول انجامید دست کم ۸۰۰ تن کشته و شش هزار تن زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG