لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

تنفس دود سیگار دیگران ۶۰۰ هزار نفر را در سال می‌کشد


از هر صد نفر انسان یک نفر در اثر تنفس دود سیگار دیگران سلامتی خود را از دست داده و می‌میرد. این نتیجه آمار جدیدی است که کارشناسان «سازمان جهانی بهداشت» پس از یک پژوهش جامع در این زمینه منتشر کرده‌اند. این نخستین باری است که چنین پژوهش گسترده‌ای در سطح جهانی روی این موضوع انجام می‌گیرد.

در این پژوهش جدید که در نشریه پزشکی «لَنسِت» بریتانیا چاپ شده می‌خوانیم که تنفس دود سیگار، سالانه باعث مرگ بیش از ۶۰۰ هزار غیر سیگاری در جهان می‌شود که در حدود یک‌سوم از آنها کودک هستند.

این پژوهش نشان می‌دهد نیمی از تلفات تنفس دود سیگار دیگران که به «سیگار کشیدن منفعل» یا «سیگار کشیدن دست دوم» هم معروف است در میان زنان رخ می‌دهد.

بر پایه این پژوهش جامع تازه «سازمان جهانی بهداشت» که در ژنو انجام شده مرگ‌ومیر در اثر کشیدن مستقیم سیگار در سال ۲۰۰۴ میلادی ۵٫۱ میلیون نفر بوده که اگر «سیگاری‌های دست دوم» را هم به آن اضافه کنیم این رقم به ۵٫۷ میلیون می‌رسد.
بر پایه آخرین آمار وزارت بهداشت ایران نیز ۱۰ میلیون ایرانی، سالانه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سیگار دود می‌کنند که منجر به قربانی شدن ۶۰ هزار ایرانی در سال می‌شود.

بر پایه این گزارش، علت ۶۰ درصد از مرگ‌های مرتبط با تنفس دود سیگار دیگران، در اثر بیماری‌های قلبی و ۳۰ درصد در اثر عفونت‌های تنفسی است. از آمارها چنین برمی‌آید که دو سوم از این مرگ‌ومیرها در آفریقا و آسیای جنوبی رخ می‌دهد و کشورهای پیشرفته با اعمال محدودیت استفاده از دخانیات در فضاهای همگانی توانسته‌اند از این تلفات در کشورهای خود مقداری بکاهند.

یکی از دلایل اینکه تلفات زنان غیر سیگاری دوبرابر مردان بوده این ذکر شده که تعداد زنان غیر سیگاری به طور کل، ۶۰ درصد از مردان غیر سیگاری بیشتر است.

به گفته «آنت پروس-اوستون» سرگروه پژوهشگران این پروژه تحقیقی، جلوگیری از سیگار کشیدن در اماکن عمومی، به طرز چشمگیری از میزان اینگونه مرگ‌ومیرها و هزینه‌های درمانی می‌کاهد. هم‌اینک قوانین ممنوعیت استفاده از دخانیات در اماکن همگانی در بسیاری از کشورهای غربی اجرا می‌شود اما این قوانین هنوز تنها ۷٫۴ درصد از مردم جهان را دربر می‌گیرد.

کارشناسان می‌گویند که ۱٫۲ میلیارد تن از افراد جهان سیگاری هستند و این افراد فضای تنفسی میلیاردها فرد دیگر را آلوده می‌کنند و باعث مرگ بخشی از آنها می‌شوند.

این کارشناسان از خانواده‌ها می‌خواهند که خود اقدام به کاهش مصرف دخانیات در درون خانه‌ها کنند و از در معرض دود بودن افراد خانواده بکاهند.

بر پایه آخرین آمار وزارت بهداشت ایران نیز ۱۰ میلیون ایرانی، سالانه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سیگار دود می‌کنند که منجر به قربانی شدن ۶۰ هزار ایرانی در سال می‌شود.

رئيس مرکز سلامت محيط وزارت بهداشت ايران نیز سال گذشته اعلام کرده‌بود که در هر هفت دقیقه یک ایرانی قربانی سیگار می‌شود.
XS
SM
MD
LG