لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

وزیر کشور: ۷۰ درصد شهرداری‌های کشور ورشکسته‌اند


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، خبر داد که «به دلیل این که درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد ۷۰ درصد شهرداری‌های کشور امروز ورشکسته هستند».

وزیر کشور روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود: «با توجه به افزایش قیمت‌ها و ثابت ماندن درآمدها، نمی‌توانیم از بودجه عمومی کمک چندانی به شهرداری‌ها داشته باشیم.»

وی در ادامه گفت: «با توجه به ضعیف شدن شرایط اقتصادی، افزایش قیمت‌ها، مدیریت نامناسب در سطح کلان و پایین بودن بهره‌وری‌ها، شهرداری‌ها با مشکلات مالی مواجه شده‌اند.»

پرداخت بودجه شهرداری تهران به‌ویژه در بخش حمل و نقل عمومی در دولت‌های نهم و دهم همواره با مشکل روبه‌رو بوده و خودداری دولت محمود احمدی‌نژاد از پرداخت بودجه تخصیصی مجلس شورای اسلامی برای گسترش خطوط مترو از مسائل مناقشه‌برانگیز دولت و مجلس بوده‌ است.

با وجود این مشکلات، در ماه‌های آخر دولت احمدی‌نژاد روند ارتقای رسمی روستاهای مختلف به شهر در ایران روندی شتابان داشت و شهرداری‌های جدید بسیاری نیازمند تخصیص بودجه شدند.

کمبود اعتبارات و بودجه دولت که پس از افزایش تحریم‌ها علیه ایران تشدید شده در ماه‌های اخیر در عرصه‌های مختلف بیشتر نمایان شده‌ است.

در همین راستا علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، روز سوم شهریورماه خبر داد که «اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تاکنون حدود ده هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته است».

کمبود دارو و زمین‌گیر شدن «۶۰ درصد» از هواپیماهای ایران از دیگر نمونه‌های کمبود منابع مالی در ایران است که سوءمدیریت و تحریم‌های جهانی را از علل آن دانسته‌اند.

در همین زمینه ديوان محاسبات سال ۹۱ خبر داده‌ بود که کسری بودجه دولت در آن سال به ۵۰ درصد رسید.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری پیشین ایران، شانزدهم اسفند سال گذشته در اظهار نظری کم‌سابقه گفت که «با افزایش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته قدرت خرید حقوق‌بگیران کشور نصف شده است» و «ما نیز کاری نتوانستیم برایشان بکنیم».
XS
SM
MD
LG