لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

پاکستان سوزاندن نسخه‌ای از قرآن در فلوریدای آمریکا را محکوم کرد


آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان
آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان
پاکستان روز سه‌شنبه سوزاندن قرآن در کلیسایی در فلوریدای آمریکا را قویاً محکوم کرد.

تری جونز، کشیش کلیسایی در شهر گینزویل فلوریدا، روز یک‌شنبه در کلیسایی کوچک با اعلام اینکه به باور او کتاب قرآن «گناهکار» است، بر سوزاندن نسخه‌ای از قرآن نظارت کرد.

این در حالی است که تری جونز، که پیشتر خواستار سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن در نهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر شده بود، شهریورماه سال گذشته گفته‌بود که «قطعاً هیچ زمانی» قرآن را آتش نخواهد زد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، در یک سخنرانی تلویزیونی در واکنش به این اقدام، آن را «یک هتک حرمت عمدی» خواند و اظهار داشت: «ما این عمل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم.»

وی افزود: «این کار، یک ضربه جدی به تلاش‌ها جهت پیشبرد وفاق میان جوامع متمدن در سراسر جهان است.»

آصف علی زرداری از پارلمان پاکستان خواست تا قطعنامه‌ای در این باره صادر کند و از سازمان ملل متحد نیز خواست تا به این موضوع رسیدگی کند.

عمل سوزاندن نسخه‌ای از قرآن روز یک‌شنبه در حضور تری جونز و توسط کشیشی به نام «وِینی سَپ» انجام شد. تری جونز «برنامه» سوزاندن قرآن را به صورت «محاکمه‌ای» ارائه کرد که طی آن این کتاب «مجرم» شناخته شده و «محکوم به اعدام» شد.

تری جونز پیش از این قول داده‌بود که هیچ‌گاه این کار را نخواهد کرد اما روز یک‌شنبه گفت که «سعی کرد تا به مسلمانان جهان فرصتی دهد تا از کتاب خود دفاع کنند» اما پاسخی در این مورد دریافت نکرد.

وی گفت که به نظر او برای انجام «محاکمه واقعی» قرآن نیاز به اجرای یک «تنبیه واقعی» نیز بود.

این «برنامه» برای بازدید عموم آزاد بود اما بنا بر گزارش‌ها کمتر از ۳۰ نفر برای تماشای آن به این کلیسا آمدند.

تری جونز شهریورماه گذشته تصمیم خود برای سوزاندن قرآن را با تصمیم گروه‌های مسلمان برای ساخت یک مرکز فرهنگی اسلامی در نزدیکی برج‌های دوقلوی سابق در نیویورک مرتبط اعلام کرده‌بود و امیدوار بود که رئیس جامعه اسلامی ایالت فلوریدا دیداری را با طراحان ایجاد مرکز اسلامی نیویورک برای او ترتیب دهد.

طرح تری جونز برای سوزاندن قرآن با خشم مسلمانان روبه‌رو شد و محکومیت وسیعی در سراسر جهان در پی داشت. در آمریکا نیز مقامات این کشور این برنامه را محکوم کردند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این با محکوم کردن این طرح، در تماسی تلفنی با تری جونز از او خواسته‌بود از این کار خودداری کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز ماه سپتامبر در یک مراسم افطار مسلمانان ساکن واشنگتن با محکوم کردن این طرح، از واکنش‌های انتقادی به این برنامه استقبال کرده و بر نگرانی مسلمانان تاکید کرد.
XS
SM
MD
LG