لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

عباس پالیزدار بار دیگر بازداشت شد


عباس پالیزدار، دبیر پیشین هیات تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه
عباس پالیزدار، دبیر پیشین هیات تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه
عباس پالیزدار که به اتهام «افشاگری» مفاسد اقتصادی شماری از مقام‌های بلندپایه سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی از سوی دستگاه قضایی ایران محکوم شده است دوشنبه شب بار دیگر بازداشت و روانه زندان شد.

جواد پالیزدار، برادر عباس پالیزدار، در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته است: «شب گذشته به اتفاق برادرم در مراسم عروسی بودیم که چهار نفر خود را از دادستانی معرفی کرده و وی را بازداشت کردند.»

وی در مورد برادر خود که «جانباز ۵۰ درصدی جنگ ایران و عراق» است افزود: «او چند بار سکته کرده و قلب اش مشکل دارد و به همین منظور باید جراحی باز عروق شود که این موضوع را دادستانی نیز می‌داند و مطلع است که وی نمی‌تواند در زندان بماند.»

وی همچنین خبر داد که همسر عباس پالیزدار سرطان دارد و در حال شیمی‌درمانی است و دخترش هم مشکل سرگیجه دارد ولی هم‌اکنون همسر و دختر وی در دادستانی حاضر شده‌اند و قرار است ساعت ۱۰ بامداد سه‌شنبه عباس پالیزدار را به دادستانی بیاورند.
عباس پالیزدار
عباس پالیزدار

برادر آقای پالیزدار در گفت‌ و گوی خود با فارس افزوده است که «تقریباً همه شاکیان شکایت خود را پس گرفته‌اند، و تنها یکی از شاکیان، شکایت خود را از عباس پالیزدار پس نگرفته‌است.»

عباس پالیزدار پیش از این با اشاره به بیماری همسرش به رسانه‌ها گفته‌ بود که «اگر من دستگیر شوم، استرس وارده به همسرم سبب مرگ وی می‌شود.»

عباس پالیزدار، دبیر پیشین هیات تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه بود که در سال ۸۷ طی چند سخنرانی به افشای «فسادهای گسترده اقتصادی» شماری از روحانیان بلندپایه حکومتی پرداخت که منجر به بازداشت وی شد.

آقای پالیزدار در سخنرانی خود در دانشگاه بوعلی سینای همدان از ۴۴ شخصیت شناخته شده ایرانی نام برد که ۹ تن از آنها روحانی‌اند.

وی در این سخنرانی‌ها با اعلام این که پیشتر اقدامات خود را با «مجموعه ریاست‌جمهوری و شخص احمدی‌نژاد» هماهنگ می‌کرد، گفته‌است: «آقای احمدی‌نژاد در شعارهای اش همیشه مبارزه با فساد را مطرح می‌کرد و ما فکر می‌کردیم حتما این شعارها قرار است به عمل تبدیل شود. بنابراین سمت ایشان زیاد رفتیم و نماینده‌هایی هم در وسط کار وقتی دیدند ما جدی هستیم، کم‌کم به ما پیوستند.»

بازداشت او در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ اتفاق افتاد و از سوی دادگاهی در تهران به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شد. ولی در تیرماه سال ۱۳۸۸ پس از تحمل بیش از یک سال زندان با وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

او پس از آزادی تأکید کرد که این سخنرانی‌ها را «با تشویق مقامات دولتی و شخص محمود احمدی‌نژاد» انجام داده اما پس از بازداشت اش، مقام‌های دولتی هیچ حمایتی از او نکرده‌اند.

در هفته‌های اخیر خبرهای ضد و نقیضی در مورد گریختن عباس پالیزدار از محل سکونت اش، گزارش شده‌ بود.

هفدهم مهرماه، روزنامه «اعتماد» با انتشار خبری در صفحه نخست با تیتر «پالیزدار گریخت» نوشت که وی از محل سکونت اش در تهران به مقصدی نامعلوم گریخته‌است.

اما یک روز پس از آن روزنامه‌های تهران امروز و ابتکار، فرار عباس پالیزدار را از قول او تکذیب کردند.
XS
SM
MD
LG