لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

سکه طلا ۸۰۰ هزار تومان شد؛ دلار رکورد تازه‌ای زد


گزارش‌ها از ایران حاکی است با هجوم دوباره نقدینگی سرگردان به بازار سکه، قیمت انواع سکه روز چهارشنبه به مرز ۸۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که بهای سکه‌های طرح قدیم و جدید در ایران در حدود ده روز پیش از این هنوز در محدوده ۶۳۵ هزار تومان نوسان داشت.

خبرگزاری مهر گزارش می‌دهد که نرخ هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم هم‌اکنون در بازار ۷۹۰ هزار تومان، طرح جدید ۷۸۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۳۸۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۹۷ هزار تومان و طلای گرمی ۹۲ هزار تومان تا ۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

این در حالی است که یک روز پیش از آن، نرخ سکه‌ها به ترتیب ۷۴۵ هزار تومان، ۷۳۰ هزار تومان، ۳۵۶ هزار تومان، ۱۸۵ هزار تومان و ۹۰ هزار تومان بودند.

بنا به این گزارش، با افزایش قیمت سکه، بازار خرید سکه‌های پیش‌فروش طرح جدید ۵۴۶ هزار تومانی بانک مرکزی نیز در شعب بانک ملی با استقبال مواجه شده و از ساعات ابتدایی چهارشنبه هجوم مراجعان برای خرید سکه پیش فروش آغاز شده‌است.

در این میان خبرگزاری ایسنا گزارش می‌دهد که هنوز مشخص نیست بانک‌ها هنگام تحویل سکه پیش‌فروش به مشتری، با چه رقمی مالیات بر ارزش افزوده آن را دریافت خواهند کرد.

بهای سکه در هفته‌های اخیر به تبعیت از افزایش نرخ دلار در بازار آزاد ایران و همچنین افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته‌است؛ روندی که برخی از کارشناسان آن را معلول تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی می‌دانند.

بنا بر گزارش‌ها، روز چهارشنبه نرخ طلا هم دوباره با افزایش شدیدی مواجه شد به طوری که نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار به ۷۳ هزار تومان رسید. یک روز پیش از آن قیمت هر گرم طلا ۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان و در پایان معاملات ۷۲ هزار تومان بود.

همچنین نرخ هر اونس طلا روز چهارشنبه در بازارهای جهانی افزایش یافت و به ۱۶۴۷ دلار رسید.

از سوی ديگر، گزارش های جديد از بازار ارز ايران حاکی است که دلار بار ديگر رکورد شکنی کرده و از مرز ۱۸۰۰ تومان گذشته است.

خبرگزاری ايسنا خبر داده که قيمت هر دلار به ۱۸۰۰ تومان رسيده و سايت خبرآنلاين نيز از قيمت ۱۸۲۰ تومان برای دلار گزارش داده است.

بر اساس گزارش ايسنا، دلار در حال حاضر در خيابان‌ها با نرخ ۱۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد درحالی که صرافان با اعلام قاچاق بودن ارز آزاد و امکان پلمپ صرافی، از خريد و فروش ارز دست نگاه داشتند و معامله نمی‌کنند.

در حالی که مسئولان بانک مرکزی همواره اعلام کرده‌اند که «نقدینگی موجود در جامعه باید توسط بخش‌های تولیدی و صنعتی جذب شود، در غیر این صورت پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور خواهد داشت»، اما هم‌اینک افزایش شدید نقدینگی و جذب آن به وسیله بازارهای چون ارز و سکه و طلا اقتصاد ایران را دچار بحران کرده‌است.

کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل بر هم خوردن تعادل در دو بازار موازی و غیرمتشکل ارز و سکه را، کاهش دستوری نرخ سود بانکی بدون توجه به نرخ تورم عنوان می‌کنند.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که سرانجام نرخ سود بانکی به کجا رسید، گفت: «اجازه بدهید که پروسه‌اش طی شود؛ من را این روزها زیر فشار نگذارید، ما منتظر نظر دولت هستیم.»

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر شایعاتی درباره برکناری‌اش گفت: «به خدا اگر الان یکی بگوید برو من دستش را می‌بوسم.» وی درخصوص انتصاب قائم‌مقام جدید بانک مرکزی پاسخی نداد.

محمود بهمنی پیش از این گفته‌است که برای ثبات بازار ارز و به تبع آن بازار سکه و طلا برنامه‌هايی دارد که آنها را به اجرا در خواهد آورد، «البته به صلاح نيست» که اين برنامه‌ها را در رسانه‌ها اعلام کند.
XS
SM
MD
LG