لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

حمله تازه احمدی‌نژاد به اسرائیل؛ نماینده اسرائیل جلسه را ترک کرد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در «نشست حاکمیت قانون» سازمان ملل. ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۲.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در «نشست حاکمیت قانون» سازمان ملل. ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۲.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، که در نیویورک به‌سر می‌برد روز دوشنبه، سوم مهر، در یکی از نشست‌های سازمان ملل موسوم به «نشست حاکمیت قانون» بار دیگر دیدگاه‌های خود درقبال اسرائیل را تکرار کرد و موجب شد که نماینده سیاسی اسرائیل در سازمان ملل، این نشست را به نشانه اعتراض ترک کند.

وی در این سخنرانی اسرائیل را «کشوری بی‌ریشه» و حکومت آن کشور را «رژیمی جعلی» نامید و از جامعه جهانی خواست تا «تلاش کند که سرزمین‌های اشغال شده به صاحبان آن بازگردد».

وی در این نشست که حدود صد تن از وزیران و سران کشورها در آن حضور داشتند همچنین بار دیگر به دارا بودن حق وتو توسط ایالات متحده، چین، روسیه، بریتانیا، و فرانسه در سازمان ملل اعتراض کرد و آن را ناعادلانه نامید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ران پروسور، نماینده سیاسی اسرائیل در سازمان ملل، در واکنش به این سخنان با انتشار بیانیه‌ای گفت: «احمدی‌نژاد باز هم نشان داد که نه تنها آینده یهودیان را تهدید می‌کند، بلکه می‌خواهد گذشته ما را نیز محو کند.»

وی افزود: «سه هزار سال تاریخ یهود نشان می‌دهد که نادیده گرفتن افراد متعصبی مثل رئیس‌جمهور ایران چه خطرات واضحی به دنبال دارد، به‌خصوص که او قدم به قدم در حال نزدیک شدن به دستیابی به سلاح هسته‌ای نیز هست.»

بیانیه سفیر اسرائیل در سازمان ملل می‌افزاید: «کسانی که امروز این سخنان تنفرآمیز را نادیده می‌گیرند فردا مسئول کارهایی هستند که او خواهد کرد.»

به نوشته آسوشیتدپرس، هیئت نمایندگی آمریکا که پیش از این به هنگام حملات لفظی محمود احمدی‌نژاد علیه آمریکا و اسرائیل جلسات سخنرانی او را ترک می‌کرد روز دوشنبه در «نشست حاکمیت قانون» جلسه را ترک نکرد.

تکرار حملات لفظی محمود احمدی‌نژاد علیه اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یک‌شنبه در دیدار با رئیس‌جمهور ایران از او خواسته بود از به کار بردن «الفاظ تحریک‌آمیز» بپرهیزد.

در همین حال رئیس مجلس اسرائیل از نمایندگان جهانی خواسته بود که محمود احمدی‌نژاد را در سفر این بار او به نیویورک در انزوا باقی بگذارند.

«موضوع هسته‌ای باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات حل‌وفصل شود»

به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری» ایران، محمود احمدی‌نژاد در حاشیه سفر خود به نیویورک با «جمعی از نخبگان آمریکایی» نیز دیدار کرد و در این دیدار خواستار حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای در عرصه‌ای جدا از مذاکرات شد.

وی در این‌ خصوص گفت: «موضوع هسته‌ای ایران کاملاً سیاسی شده‌ است. این موضوع بین ایران و آمریکاست و اگر امروز آمریکا خود را از آن کنار بکشد، دیگر کسی در جهان ادعایی علیه ایران ندارد و لذا معتقدم باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای آن را حل و فصل کنیم.»

محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه «واشینگتن پست» در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توان انتظار پیشرفت در زمینه مذاکرات هسته‌ای با ایران را داشت؟» گفت که به اعتقاد او تا زمان پشت سر گذاشتن انتخابات بعدی ریاست‌ جمهوری آمریکا نمی‌توان انتظار پیشرفت در زمینه حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران را داشت.

ابراز بی‌اعتمادی رئیس جمهور ایران به چاره‌گشا بودن مذاکرات هسته‌ای با غرب در حالی است که دولت جمهوری اسلامی مذاکرات اتمی خود با گروه ۱+۵ را ادامه می‌دهد و یک هفته پیش از این نیز نمایندگان ارشد ایران و گروه ۱+۵ در این باره دیدار و گفت‌وگو کردند.

رابطه ایران و آمریکا

محمود احمدی‌نژاد در دیدار خود با «جمعی از نخبگان آمریکایی» در بخش دیگری از سخنانش گفت که «دیگر زمان آن گذشته که کشوری بخواهد دنیا را به تنهایی اداره کرده و دیگران از او تبعیت کنند، باید با تعامل و همکاری همگانی امور را به پیش برد و ایران و آمریکا باید بر همین مبنا مشکلات خود را حل و فصل کنند.»

وی در ادامه گفت که «ایران آمریکا را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است می‌توانیم با یکدیگر رابطه داشته باشیم، اما موضوع به رسمیت شناختن یا نشناختن رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی به روابط ایران و آمریکا ندارد.»

رئیس جمهور ایران افزود: «برای بهبود شرایط بین ایران و آمریکا باید با نگاهی کلان‌تر به موضوع نگاه و ذهنیت‌ها را اصلاح کرد.»
XS
SM
MD
LG