لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۸

۳۰ جنجال یک رئیس‌جمهور (۲۳): محو اسرائیل از نقشه جغرافیا


مجموعه سی قسمتی «۳۰ جنجال یک رئیس‌جمهور»، هر بار یکی از مهم‌ترین جنجال‌های محمود احمدی‌نژاد را در طول هشت سال دوران ریاست جمهوری‌اش ورق می‌زند. بیست و سومین بخش از این مجموعه رادیویی به جنجال احمدی‌نژاد در مورد «محو اسرائیل از نقشه جغرافیا» می‌پردازد.
-----------------------------------------------------
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:05 0:00
لینک مستقیم

محمود احمدی‌نژاد در طول دوران هشت ساله ریاست ‌جمهوری‌اش، تندترین تعابیر را علیه اسرائیل به کار برد. واژه‌ای همانند «جرثومه فساد»، «رژیم جعلی»، «رژیم نژادپرست»، «لکه ننگ» و ده‌ها مورد دیگر از این قبیل.
تقریباً در بیشتر سخنرانی‌ها و کنفراس‌های خبری او موضع‌گیری‌های جنجال‌برانگیزاش علیه اسرائیل خودنمایی می‌کند:
«شما بدانید این رژیم منفور در سراشیبی سقوط است، به فضل الهی سقوط خواهد کرد و هیچ عاملی قادر نخواهد بود او را نجات بدهد.»
از همان ابتدای پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری مواضع تند او درباره اسرائیل با واکنش سازمان ملل متحد، مقامات کشورهای غربی و اسرائیل مواجه می‌شود.
در سال‌های اولیه ریاست جمهوری او، سخنان جنجالی او در کنفراس حمایت از فلسطینی‌ها در تهران با واکنش نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، شیمون پرز روبه رو می‌شود. او می‌گوید: با توجه به تهدیدهای تلویحی رئیس‌جمهور ایران علیه اسرائیل سازمان ملل متحد باید علیه ایران اقدامات لازم را به عمل آورد.
اما با وجود این محمود احمدی‌نژاد همچنان علیه اسرائیل سخنانی تند بیان می‌کند:
«فکر می‌کنیم زشت‌ترین کاری که در ۷۰ سال اخیر انجام شد، تأسیس رژیم صهیونیستی است. رفع اشغالگری، بازگشت آوارگان، تأسیس دولت ملی فلسطین، آرزوی تاریخی همه ملت‌های منطقه است. همه آرزو دارند روزی برسد، که دیگر هیچ اثری از رژیم اشغالگر و آدمکش صهیونیستی نباشد. هر گامی که این امید را زنده کند، گام مثبتی است و به نفع ملت‌های منطقه.»
مواضع تند احمدی‌نژاد در عرصه سیاست خارجی موجب می‌شود اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی او را به جلسه این کمیسیون فرا بخوانند. جلسه که تمام می‌شود، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که آیا احمدی‌نژاد پذیرفت اظهاراتش در مورد اسرائیل بازتاب منفی داشته است؟ می‌گوید: «رئیس‌جمهوری اعتقاد داشت بازتاب صحبت‌هایش مثبت بوده و دنیای اسلام که دچار انفعال است نیازمند یک شوک بود که به معنای حق شکل بگیرد.»
این نماینده مجلس تأکید می‌کند که توصیه اعضای کمیسیون امنیت ملی به رئیس‌جمهور این بود که دولت روی موضع‌گیری‌هایش کار کارشناسی کند که چقدر«فرصت» و چقدر «تهدید» به وجود می‌آورد. حسین علیزاده، دیلپمات سابق جمهوری اسلامی ایران:
«زمانی که آقای خاتمی دولت را تحویل احمدی‌نژاد داد، ایران در ایران در وضعیت بسیار مطلوبی در روابط خارجی خود با کشورهای جهان بود. دلیلی که وضعیت بغرنج اقتصادی کنونی حاصل شده، همه ناشی از تنش‌هایی است که احمدی‌نژاد با جامعه بین‌الملل ایجاد کرد، به ویژه در خصوص حمله‌هایی که در مسئله تشدید تنش با اسرائیل، موجب شد که نوعی همپیمانی و همگرایی بین کشورهای متحد اسرائیل به وجود آید. در حالی که گمان می‌کرد، اینها فرصت برای کشور است.»
سخنان تند و جنجال‌برانگیز محمود احمدی‌نژاد، علیه اسرائیل تمامی ندارد او این بار در یک سخنرانی دیگر خواهان جابه‌جایی کشور اسرائیل به مکانی دیگر می‌شود:
«اگر شما جنایت کردید، خوب است قطعه‌ای از خاک خودتان را، از خاک اروپا را، از خاک آمریکا را، از خاک کانادا و آلاسکا را در اختیار اینها قرار دهید، تا اینها برای خود کشوری تشکیل دهند. مطمئن باشید اگر شما چنین کاری را انجام دهید، ملت ایران حتی یک تظاهرات هم در روز قدس راه نخواهد انداخت و هیچ شعاری علیه شما و این رژیم غاصب صهیونیستی، نخواهد داد.»
در پی اظهارات ضد اسرائیلی محمود احمدی‌نژاد مبنی بر جابه‌جایی اسرائیل از مکان کنونی به اروپا، دولت آلمان کاردار سفارت ایران در برلین را احضار می‌کند. معاون صدر اعظم آلمان هم پس از دیدار با رئیس شورای مرکزی یهودیان در برلین یادآور می‌شود که دولت متبوعش تلاش می‌کند که این گفته‌های محمود احمدی‌نژاد علیه اسرائیل نه در اروپا بلکه در سطح سازمان ملل متحد نیز با عواقبی روبه‌رو شود.
محمود احمدی‌نژاد، چندی بعد درباره محو کشور اسرائیل جنجالی دیگر در دنیا می‌آفریند. او در یک سخنرانی با استفاده از تعابیری همانند «رژیم جنایتکار و تروریست صهیونیستی» می‌گوید که این رژیم به پایان کار رسیده و به زودی از صحنه جغرافیا محو خواهد شد.
او بعداً و در سخنرانی‌های دیگر با تعابیری مشابه از محو کشور اسرائیل سخن می‌گوید:
«در عالم، خطاب به ایران می‌گیود من با کسی که گفته است با کسی که گفته است رژیم صهیونیستی باید محو شود، دست نخواهم داد و با او مذاکره نخواهم کرد و این حرف را دائماً تکرار می‌کند. هر کس می‌خواهد مذاکره کند، بداند با کسانی مذاکره می‌کند که خواهان محو جنایت، تجاوزگری و اشغالگری و اساس اندیشه صهیونیسم از جهان هستند.»
با وجود آنکه علی آهنی، سفیر ایران در پاریس، در گفت‌وگو با مجله «ژئواکونومی» سعی می‌کند سخنان تند محمود احمدی‌نژاد درباره محو اسرائیل را تعدیل کند و تقصیر را به گردن رسانه‌ها بیندازد که گفته‌های رئیس جمهور ایران در این زمینه را تغییر داده‌اند اما خود محمود احمدی‌نژاد که به دعوت سازمان بین‌المللی فائو به رم رفته، بار دیگر بر سخنان خود درباره نابودی اسرائیل تأکید می‌کند:
«ما فکر می‌کنیم همه تحلیلگران و همه کسانی که مسائل جهان را مد نظر دارند، این مطلب را به خوبی دریافت می‌کنند، این اتفاق خواهد افتاد و ما در آن دخالت هم نداشته باشیم، اتفاق خواهد افتادو البته فکر می‌کنم به نفع مردم اروپا باشد.»
محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸ با شرکت در نشست ضد نژادپرستی سازمان ملل در ژنو، اسرائیل را رژیمی «نژادپرست» می‌خواند. نمایندگان کشورهای غربی سالن اجلاس را در اعتراض ترک می‌کنند. این سخنان نیز با موجی از انتقادات جهانی روبه‌رو می‌شود.
مرداد ماه سال ۱۳۹۱ است. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روز عید فطر و محمود احمدی‌نژاد هم در مراسم روز قدس، اسرائیل را «غده سرطانی» می‌خوانند.
این سخنان اعتراض شدید دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا را بر می‌انگیزد. آنها اینگونه سخنان را «نفرت‌انگیز» و «آتش‌افروز»، «نگران‌کننده» و «تحریک‌کننده» می‌خوانند. رضا تقی‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی در لندن:
«فلسطینی‌ها در تقابل با اسرائیل همیشه از موضع مظلوم وارد می‌شود. حال آنکه اتهاماتی که آقای احمدی‌نژاد به اسرائیل وارد می‌کند و یا حملاتی که متوجه موجودیت اسرائیل می‌کند، اسرائیل را از موضع مهاجم به یک دولت مظلوم تبدیل می‌کند. طبیعتاً هماهنگی‌ها و همدردی‌هایی را در جامعه جهانی به خود جلب می‌کند و این در تضاد با موضعی است که فلسطینی‌ها سعی می‌کنند از موجودیت اسرائیل تصویر کنند و طبیعتاً با مظلوم قرار دادن فلسیطین این نوع سیاست در تقابل قرار نمی‌گیرد.»
مواضع جنجال‌برانگیز ضداسرائیلی محمود احمدی‌نژاد، صدای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، را بلند می‌کند. رسانه‌ها می‌نویسند که او از محمود احمدی‌نژاد می‌خواهد تا کمتر درباره نابودی اسرائیل صحبت کند، زیرا این سخنان، ضمن تضعیف مواضع فلسطینیان موجب تقویت اسراییل می‌شود.
در پایان دولت اول محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸ نیز، مئیر داگان، رئیس سازمان اطلاعاتی اسرائیل، موساد، گفته بود که وجود دولت تندرو محمود احمدی‌نژاد در ایران، موجب می‌شود که اسرائیل بتواند آسان‌تر تهدید اتمی ایران را برای جهانیان توجیه کند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG