لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

«با وجود تشرهای رهبری احمدی‌نژاد به کارهایش ادامه می‌دهد»


آیت‌الله خامنه‌ای روز شنبه به تنش پیش‌آمده در روز پانزدهم بهمن ماه بین محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی در جلسه استیضاح وزیر کار، واکنش نشان داد.
آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود روسای قوه مجریه و مقننه را مورد انتقاد قرار داد و گفت فعلا آنها را نصیحت می‌کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:58 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای خامنه‌ای گفت این مسئله که رئیس یک قوه بخواهد با یک سند اثبات نشده دو قوه دیگر را متهم کند، خلاف شرع و قانون و تضییع حقوق مردم است.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «نمی‌شود انسان اگر یک فردی که متهم به فساد است به خاطر او دیگران را متهم کند، اگر حتی ثابت هم می‌شد چه برسد به این که ثابت نشده‌است.»

محمود احمدی‌نژاد در جلسه استیضاح وزیر کار نوار مکالمه فاضل لاریجانی، برادر علی و صادق لاریجانی، رؤسای دو قوه مقننه و قضاییه با سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی را پخش کرد و او را به سوء استفاده از روابط خانوادگی خود برای فعالیت‌های اقتصادی و خانواده لاریجانی را به فساد متهم کرد.

سراج‌الدین میردامادی، تحلیل‌گر سیاسی ساکن پاریس، درباره انتقادات آیت الله خامنه‌ای از محمود احمدی‌نژاد و موضع رئیس جمهوری می‌گوید: «به نظر می‌رسد آیت‌الله خامنه‌ای از یک موضع ضعف و انفعال برخورد کرده‌است چون چند هفته پیش ایشان گفته بود هر کس به اختلافات دامن زند خیانت کرده‌است و واژه خیانت را به کار برد در حالی که امروز گفت این مسئله خلاف شرع و قانون است و من فعلا نصیحت می‌کنم. کسی که خیانت کند در عرف جاری نصیحت نمی‌کنند بلکه باید با او برخورد کنند. به نظر می‌رسد علی‌رغم تشرها و نشانه‌های صحبت آیت الله خامنه‌ای، آقای احمدی‌نژاد نه تنها کوتاه نیامده بلکه بیشتر به روش خود ادامه می‌دهد. آیت الله خامنه‌ای از موضع انفعال و این که نمی‌تواند عملا در برابر آقای احمدی‌نژاد کاری انجام دهد وارد صحنه شده‌است.»

علی لاریجانی روز ۱۵ بهمن‌ماه در واکنش به اتهام محمود احمدی‌نژاد گفت پخش نوار مکالمه باعث شد مردم آقای احمدی‌نژاد را بهتر بشناسند و او را متهم کرد که شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکرده‌است.

آیت‌الله خامنه‌ای در گفته‌های روز شنبه درباره علی لاریجانی لحن نرم‌تری به کار برد و ازاو به عنوان رئیس محترم مجلس اسم برد و گفت دفاعی که او از خود در قبال تهمتی که زده شده بود کرد قدری زیاده‌روی بود و لزومی نداشت.

سراج‌الدین میردامادی درباره موضع آیت‌الله خامنه‌ای در قبال علی لاریجانی و برادرانش به رادیو فردا چنین گفت: «در تحلیل شرایط کنونی ایران لاریجانی‌ها خاکریز جلوی آقای خامنه‌ای هستند و حمله به آنها به نوعی حمله به خود آقای خامنه‌ای است و او خوب می‌داند لاریجانی‌ها دارند بلاگردان او می‌شوند. این که به لاریجانی‌ها حمله می‌شود به این معنی است که آنها منتسب جریان رهبری هستند و بعد از تعمیق شکاف رهبری و آقای رئیس جمهور در ماجرای آقای مصلحی، صف‌بندی‌ها شفاف‌تر شد و تقابل‌ها تعمیق پیدا کرد.»

آقای خامنه‌ای حمله به سخنرانی علی لاریجانی در روز ۲۲ بهمن در قم و سخنرانی حسن خمینی در آرامگاه آیت الله خمینی را محکوم کرد و گفت: «این که یک نفر را شما به عنوان ضد ولایت، ضد بصیرت، ضد نمی‌دانم چه مشخص کنید بعد عده‌ای راه بیفتند علیه او شعار دهند مجلس را به هم زنند، بنده با این کارها مخالفم. من صریح بگویم این کارها که در قم اتفاق افتاد بنده مخالفم با این جور کارها. کارهایی که در مرقد امام اتفاق افتاد بنده مخالفم با این جور کارها. بارها به مسئولین و کسانی که می‌توانند جلوی این چیزها را بگیرند تذکر دادم.»

سخنرانی علی لاریجانی در روز ۲۲ بهمن‌ماه در قم توسط عده‌ای برهم زده شد. پیشتر هم زمانی که حسن خمینی در مراسم درگذشت آیت‌الله خمینی در آرامگاه او سخنرانی می‌کرد عده‌ای با سروصدا سخنرانی او را برهم زدند. در همین حال روز شنبه پس از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت تذکرات رهبر جمهوری اسلامی به رعایت مصالح کشور را با جان و دل پذیراست و آن را نصب‌العین کار خود قرار خواهد داد.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز شنبه خود از جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس و تنش پیش‌آمده بین محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی به عنوان قضیه بد و نامناسب یاد کرد و گفت: «اصل این استیضاحی که در مجلس انجام گرفت غلط بود. خوب استیضاح باید یک فایده‌ای داشته باشد. چند ماه به پایان کار دولت استیضاح یک وزیر آن هم با یک علت و دلیلی که مربوط به خود آن وزیر نیست چه معنی دارد.»

سراج‌الدین میردامادی درباره این که آیا استیضاح حق مجلس است یا نه، می‌گوید: «ایشان حتی این جمله را نگفت که استیضاح حق مجلس است. با استیضاح مخالفت کرد در حالی که رهبری چنین جایگاهی ندارد که با استیضاح مخالفت کند. ایشان می‌توانست بگوید استیضاح حق مجلس است. حتی آقای احمدی‌نژاد در ابتدا که می‌خواهد با استیضاح مخالفت کند این جمله را می‌گوید اما ایت‌الله خامنه‌ای این را نگفت و چنین جایگاهی را برای خود قائل است که بگوید استیضاح اشتباه بود و نباید وزیر استیضاح می‌شد.»

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اظهارات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر این که نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد را تقلب در حرف زدن نامید و گفت ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و اگر ایران می‌خواست سلاح هسته‌ای بسازد آمریکا هرگز نمی‌توانست مانع شود.

رضا تقی‌زاده، تحلیل‌گر مسایل سیاسی ایران، درباره این گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای به رادیو فردا می‌گوید: «در اظهارات رهبر جمهوری اسلامی حالت تلافی‌جویی و یا نشانه‌های ایستادگی در برابر فشارهای خارجی دیده می‌شد. اظهارات امروز آقای خامنه‌ای به نوعی ایستادگی در برابر اظهارات آقای اوباما محسوب می‌شود که در فاصله کوتاهی بعد از اعلام شکست مذاکرات اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با فاصله کوتاهی بین مذاکرات آینده ایران در پایتخت قزاقستان در ۲۵ ماه فوریه با گروه ۱+۵ است. بسیاری از ناظران معتقد هستند در صورت بی‌نتیجه ماندن مذاکرات قزاقستان، باب مذاکرات سیاسی برای مدت نامعلومی می‌تواند بسته بماند و هم‌زمان خطر برخورد نظامی با ایران افزایش یابد.»

آیت‌الله خامنه‌ای گفت ریشه مخالفت ایران با سلاح هسته‌ای اعتقادی است و به خاطر علاقه آمریکا نیست. آیت‌الله خامنه‌ای روز شنبه موضع قبلی خود درباره مذاکره نکردن با آمریکا را دوباره تکرار کرد و گفت دولت آمریکا در حالی می‌گوید دنبال حل مسائل با ایران است که درعمل تحریم‌ها و شبکه تبلیغات به گفته او دروغ را علیه ملت ایران فعال می‌کند.
XS
SM
MD
LG