لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

پوتین و احمدی نژاد درباره «پرونده هسته ای» ایران مذاکره می کنند


یک مقام‌ کاخ کرملین خبر داد که ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهوری روسیه در حاشیه نشست هفته آینده پیمان همکاری های شانگهای قرار است با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرده و درباره برنامه هسته‌ای ایران با او گفت و گو کند.

خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه ۱۴ خرداد گزارش داد که خبر دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشست پیش‌روی «شورای همکاری شانگهای» از سوی یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین، اعلام شد.

یوری اوشاکوف در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «پوتین و احمدی‌نژاد طی تماسی تلفنی در مورد این دیدار توافق کردند و ابتکار عمل هم در این مورد از سوی هر دو طرف بود.»

مشاور سیاست خارجی پوتین افزود: «دیدار با احمدی‌نژاد برای پوتین موقعیتی فراهم می‌آورد تا شخصاً در جریان تحولات مربوط به پرونده هسته ای ایران قرار گیرد و با دیدگاه تهران در قبال این مسئله آشنا شود.»

ولادیمیر پوتین به تازگی برای سومین بار به عنوان رییس‌جمهوری به کاخ کرملین بازگشته است. وی قرار است پیش از سفر به شانگهای، از روز یک‌شنبه نشست دو روزه‌ای را با سران اتحادیه اروپا داشته‌باشد که مسائل سوریه و ایران از محورهای اصلی این گفت‌وگوها هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپایی، و هرمان وَن رومپوی، رییس اتحادیه اروپا، قصد دارند در این نشست دو روزه موضع پوتین در قبال ایران و سوریه را سنجیده و «نرمش‌های احتمالی» در دیدگاه او به این دو مسئله را رصد کنند.

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ روزهای سوم و چهارم خرداد در بغداد انجام شد ولی این مذاکرات از دست یافتن به نتیجه مطلوب بازماند؛ مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد (۱۸ تا ۱۹ ژوئن) در مسکو ادامه یابد.

به گزارش روز یک‌شنبه خبرگزاری فرانسه، یوری اوشاکوف در این زمینه گفت: «روسیه نیز مانند طرف‌های غربی از نتیجه گفت‌وگوهای بغداد چندان رضایت نداشت، اما موضوع اصلی این است که هر دو طرف آماده ادامه گفت‌گوها هستند.»

وی افزود: «تنها از طریق گفت‌وگوست که می‌توان امکان رسیدن به هرگونه توافقی را فراهم کرد و چنین توافقی برای برون‌رفت از بن‌بست و حذف سناریوهای بسیار هولناک امری حیاتی است.»

روسیه درخصوص مسئله هسته‌ای ایران با غرب دچار اختلاف است. رهبران روسیه می‌گویند که قدرت‌های غربی با اقدامات یک‌جانبه خود بویژه در زمینه اعمال تحریم ها، تلاش‌های دیپلماتیک روسیه در شورای امنیت سازمان ملل را «دور می‌زنند.»

در همین رابطه، مسکو به شدت از اتحادیه اروپا به خاطر اعمال تحریم نفتی علیه ایران انتقاد کرده و می‌گوید که چنین اقدامی تنها باعث کاهش بخت دستیابی به توافق با تهران خواهد شد.

دور جدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا شامل تحریم خرید نفت ایران و معامله با بانک مرکزی این کشور قرار است به ترتیب از ۲۸ ژوئن و اول ژوئیه به اجرا گذاشته شود.

هرمان ون رومپوی، رییس اتحادیه اروپا، در مصاحبه‌ای با روزنامه «کومرسانت» مسکو در این باره گفت که «مسئله ادامه، کاهش یا لغو تحریم‌ها علیه ایران به رفتار خود ایران در آینده بستگی دارد.»

ایران همواره نگرانی‌های غرب در مورد تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای خود را بی‌اساس می‌داند.

در همین زمینه، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه در سخنان خود اظهار عقيده کرد که «محافل سياسی و رسانه‌ای دنيا از خطر ايران هسته‌ای دم می‌زنند که ايران هسته‌ای خطر دارد من می‌گويم اين‌ها دروغ می‌گويند، اين‌ها فريب‌گری می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG